ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

BMW 125i – symbióza topless (TEST)

Je mnoho kabrioletů, do kterých i v relativně nízké rychlosti nepříjemně fouká. Nové BMW řady jedna cabrio však mezi ně nepatří a nabízí jednu z nejlépe propracovaných karosérií mimořádně vhodnou pro nekonečnou jízdu se staženou střechou…

 

 

Ale pěkně popořádku. BMW 125i Cabrio navazuje na úspěch modelové řady jedna kupé a dodává jízdním zážitkům v kabrioletech nekonvenční rozměr. Jedná se totiž o povedenou kombinaci elegantního vozu pro pohodové svezení s agilitou dynamicky naladěného podvozku se zadní poháněnou nápravou.

 

 

 

Dnes již nejsou považovány automobily s pevnou skládací střechou za absolutní vrchol své kategorie a čím dál více se znovu začínají prosazovat střechy plátěné.

 

Je to nejen otázka image, která úzce souvisí se společenským postavením majitele vozu (kabriolet s plátěnou střechou je ve většině případů využíván jako druhý příp. x-tý vůz), ale svojí roli zde pochopitelně hraje i vlastní elegance takovéto střechy. Zkrátka černé nebo třeba tmavomodré provedení sofistikovaného plátna působí jedinečně k téměř jakémukoliv odstínu karosérie.

 

Avizovaná kategorie vozů se v současnosti těší velké oblibě zákazníků a nutno dodat, že kdo z výrobců mohl již dávno svému modelu nižší střední třídy střechu „uřízl“.

 

BMW se svojí řadou jedna cabrio vyjíždí především proti konkurenci z prémiového segmentu, mezi jehož reprezentanty se řadí například nové Audi A3 Cabriolet vybavené rovněž plátěnou střechou. Ta je u nového BMW poháněna elektrohydraulickým mechanismem, který jí otevře a zavře za 22 sekund. Vekou výhodou bezesporu je, že lze střechu stáhnout i za jízdy do rychlosti 40 km/h.

 

Celá  operace  lahodí  oku  kolemjdoucích,  je  úžasné  jak  se  plátěná  střecha  samovolně složí do úhledného  balíčku. Za  co  si  BMW  zaslouží nemalou pochvalu  je  aerodynamický  tvar  karosérie a odhlučnění interiéru. Při otevřené  střeše  obtéká  vzduch  karosérii optimálně, a tak není problém s  nasazenou  větrnou  clonou  za  zádech a vytaženými  okénky  cestovat  rychlostí  100  km/h  za mimořádného ticha.

 

S otevřenou střechou se dá ale jet i mnohem rychleji, jediným omezením jsou snad jen dopravní předpisy. Problém s netěsností a přílišnou hlučností v interiéru při zatažené střeše je v současnosti také zažehnán díky použití kvalitních materiálů.

I v rychlostech přes 200 km/h v zavřeném voze není aerodynamický hluk výrazně vyšší než je tomu například u standardní varianty kupé, kterou jsme nedávno testovali. Objem zavazadlového prostoru 240 litrů dostačuje pouze na pár malých zavazadel a například golfové vybavení.

 

Aby  bylo  možné  střechu  složit,  je  nutné  pro  ní  připravit  speciální  úložný prostor a zavřít víko zavazadelníku. Interiér se nese v duchu špičkových materiálů  a  kvalitního  dílenského  zpracování přesně tak, jak jsme u BMW zvyklí. Sportovní sedadla skvěle svírají tělo a to hlavně díky elektricky ovládanému dofukování bočnic.

 

Optimální pozici za volantem usnadňuje ve dvou směrech a širokém spektru nastavitelný volant. Kožené čalounění může navíc na přání obsahovat speciální barvivo, které eliminuje nadměrné zahřívání interiéru. Mezi další inovativní prvky patří klimatizace, jenž rozezná zda-li je střecha v otevřené nebo zavřené poloze a na základě toho upravuje intenzitu ventilace.

 

Zkoušené provedení není rozhodně žádným subtilním vozem. BMW 125i Cabrio váží 1585 kilogramů a na délku měří 4,36 m. Vyšší hmotnost pochopitelně úzce souvisí s přepracováním automobilu na roadstar.

 

Absence  B  a  C  sloupku  se  pochopitelně  projevila  i  na jízdních vlastnostech, náznaky kroucení karosérie jsou ale znát  naštěstí  jen na rozbitém povrchu.  Přestože  se  jedná  o  vůz  se  skládací střechou, požitek z jízdy zůstal  zachován. Malý kabriolet za to vděčí především ideálnímu rozložení hmotnosti v poměru 50/50 stejně jako ostrým brzdám a skvělé ovladatelnosti.

 

Všechny  tyto  vlastnosti navíc podporuje atmosferický zážehový šestiválec o zdvihovém objemu 2996 cm3. Ano čtete správně, označení vozu 125i sice poněkud klame, ale pod kapotou je opravdu uložen třílitrový motor. Jedná se o slabší verzi atmosférické pohonné jednotky s nejvyšším výkonem 160 kW při 6100 ot/min.

 

Největší točivý moment 270 N.m je k dispozici v rozmezí 2500 – 4250 ot/min. Pro svižné svezení se musí pohonná jednotka o něco více točit, což je díky šestistupňové přímo řazené převodovce skutečná zábava.

Motor  rychle  reaguje  na  jakékoliv  přidání  plynu  a  řekne  si  kolem  8-10  litrů na 100 kilometrů v kombinovaném režimu. Na seznamu příplatkové  výbavy nechybělo  aktivní  řízení,  které  dokáže plynule měnit převod řízení podle aktuální rychlosti.   Při  pomalé  jízdě tak stačí tři čtvrtě otáčky do plného rejdu, což je výrazná výhoda  při  parkování,  ale  hlavně  projíždění zatáčkami. Slyšel jsem poměrně dost o tom, že tato výbava významně ubírá řízení  na  komunikativnosti  a  zpětné  vazbě.

Částečně  tomu  musím  dát   za   pravdu,   přesto   bych  však  aktivní  řízení  v  rychlém  a  dobře ovladatelném  BMW  preferoval.  Při  sportovní jízdě ať již  na  suchém  povrchu  nebo  za  špatných adhezních podmínek je totiž daleko jednoduší  srovnat  rozhozenou  záď automobilu včasným kontra volantem, při kterém rozhodují desetiny sekundy.

A   ještě  je  tady  jedna  věc. Skvěle naladěný tón zážehového motoru, který se line s koncovky tlumiče výfuků dunivým zvukem a při jízdě bez střechy dokáže snad každému řidiči vykouzlit ten pravý klukovský úsměv na tváři. BMW 125i Cabrio představuje povedený koktejl vlastností nejen pro dynamickou jízdu, ale také pohodové svezení bez střechy nad hlavou s minimem rušivých elementů.  

 

   

                      Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

BMW 125i Cabrio

Motor

Zážehový šestiválec o zdvihovém objemu 2996 ccm. Nejvyšší výkon 160 kW při 6100/min. Největší točivý moment 270 N.m při 2500 - 4250/min. 

Převodové ústrojí

Pohon zadní nápravy. Šestistupňová přímo řazená převodovka.

Karoserie

Samonosná dvoudveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 238 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 11,7 / 6,0 / 8,1 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2800 mm. Celkové vnější rozměry 4360/1934/1411 mm. Palivová nádrž 53 l.

Základní cena (cena testovaného vozu)

708 000 Kč (1 236 604 Kč)

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.