ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

King of terrain – Toyota Land Cruiser V8 D-4D (TEST)

Pomyslný vrchol nabídky terénních vozů současnosti představuje luxusní Toyota Land Cruiser s naftovým osmiválcem a cenovkou startující na dvou milionech korun.

 

Představte si vůz, se kterým můžete na dálnici atakovat dvousetkilometrovou rychlost a  v terénu projíždět hlubokými brody nebo jinými náročnými offroadovými pasážemi. Testovaná toyota vás ve všech podmínkách bude hýčkat vysokou mírou komfortu interiéru a navenek se bude pyšnit majestátní karosérií vyvedenou například v moderním bílém odstínu.

 

Již osmou generaci terénní legendy Toyota Land Cruiser, jejíž jméno se poprvé objevilo v roce 1954, jsme testovali v nejvyšší výbavě Lux+.

 

Tento vůz svojí koncepcí pochopitelně navazuje na tradičně dobré jízdní vlastnosti předchozích generací, navíc však přináší nové technologie, jenž mají posunout laťku jízdních schopností mohutných SUV ještě výše. Toyota posílá na silnici i mimo ní nového „lanďáka“ především proti konkurentům jako je Range Rover, Volkswagen Touareg nebo Mercedes-Benz GL. Se svojí pozměněnou karosérií budí vůz solidní respekt.

 

Aby také ne, vždyť povyrostla až na 4950 milimetrů celkové délky a nyní je i o 30 mm širší. Nutno dodat, že na tak velký vůz musí mít jeho potencionální majitel připravenou pořádně velikou garáž. I přesto bychom ale uvnitř vozu ocenili více místa pro nohy cestujících vzadu.

 

Částečně je limitován i prostor nad hlavami posádky, což je dáno zejména standardní koncepcí nosného rámu a tuhé zadní nápravy. Objem zavazadlového prostoru 701 litrů lze zvětšit až na solidních 909 l pokud si odpustíte dvojici sedadel zavěšených na bocích. I když činí provozní hmotnost úctyhodných 2795 kilogramů stále lze land cruiser považovat za pořádného siláka.

 

Pod kapotou se totiž nachází vznětový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec o zdvihovém objemu 4461 cm3 a nejvyšším  výkonu  195  kilowatů (265 koní) při 3400 ot/min. Zajímavostí je, že se  na  některých  trzích objevuje  i  varianta  s  nejvyšším  výkonem  210  kW.  Pohonná  jednotka prakticky nezná turboefekt známý u jeho předchůdce s objemem válců 4.2 l.

 

To je dáno hlavně dvěma menšími turbodmychadly s měnitelnou geometrií lopatek, jenž zaručují rychlý nárůst plnícího tlaku. Přes stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen se na silnici přenáší největší točivý moment 650 N.m, který je k dispozici již od 1600 ot/min.

Hnací agregát s příkladným odhlučněním je prvním dieselovým osmiválcem se vstřikováním common-rail v historii automobilky. Motor se výhradně nabízí se samočinnou šestistupňovou převodovkou s velmi tichým řazením.

 

Škoda   jen,   že  výrobcem  udávané  hodnoty  spotřeby  pohonných  hmot  značně  zaostávaly  za naměřeným průměrem  našeho redakčního testu. Ten ve městě osciloval kolem 15 l/100 km, mimo město pak klesal k hranici 11 l/100 km.  Na  silnici  se  automobil  chová  překvapivě  stabilně a to i s ohledem na zadní tuhou nápravu.

 

Zkoušená toyota byla vybavena podvozkem AHC & AHS s hydropneumatickými tlumiči přičemž odpružení vozu obstarávají klasické vinuté pružiny. K dispozici jsou tři režimy nastavení světlé výšky (Low, Normal, High), kterou si je vůz schopen regulovat i samovolně.

 

Například při překonání rychlosti 30 km/h se z předem nastavené polohy „High“ světlá výška automaticky snižuje do standardního módu a při překročení 120 km/h se samovolně snižuje do polohy „Low“. Vedle světlé výšky nabízí vůz dále možnost nastavení tuhosti tlumičů otočným ovladačem hned vedle voliče převodovky.

 

Nabízí  se  zde  možnosti  Comfort,  Sport  a  kompromisní  varianta.  V  zatáčkovitém  úseku  jsme převážně jezdili v režimu  Sport,  který  výrazně eliminuje náklony karosérie a zároveň tak zlepšují jízdní charakter vozu na silnici.  Součástí nejvyšší  výbavy  byly  luxusní  prvky  jako  je  bezklíčový přístup,  navigační  systém   s   dotykovou   obrazovkou   rovněž   sloužící   pro  zobrazení  výstupu z parkovací kamery, špičkové audio s devíti  reproduktory  a  nechyběly ani pohodlná kůží potažená sedadla s elektrickým ovládáním vpředu.

 

Pojďme ale do terénu. Toyota disponuje téměř všemi elektronickými pomocníky potřebnými k zvládnutí náročných překážek. V rámci našeho testu bychom ocenili snad jen pneumatiky s terénním vzorkem, které by výrazným způsobem přispěly k průchodnosti rozbahněným terénem.

 

K dispozici je terénní redukce a uzávěrka mezinápravového diferenciálu včetně dalších důmyslných systémů. Jmenujme například asistent pro sjíždění prudkých svahů DAC, který funguje pouze při zařazené terénní redukci. Přestože je systém relativně hlučný, v prudkém klesání jsme si ověřili, že účinně brzdí vůz bezpečnou sestupovou rychlostí a to i v extrémních podmínkách.

Za zmínku  rozhodně  stojí  i  elektronický  systém  A-TRC,  který  funguje podobně jako standardní regulace prokluzu kol  za  asistence  brzdové  soustavy.  Při  šplhání  do  prudkých  svahů důmyslně zajistil potřebnou trakci a to i v případě,  že  nějaké  z  kol  se  právě  nacházelo  ve  vzduchu.  Tato situace ale není tak častá, křížení náprav je velmi dobré a to zejména díky tuhé zadní nápravě.  

Zapomenout  nesmíme ani na systém ochrany posádky při převrácení vozu RSCA s možností deaktivace pomocí tlačítka. Pro variantu s benzinovým osmiválcem je navíc v nabídce tzv. Crawl Control, který umožňuje nastavit samovolný pohyb vozu rychlostí v rozmezí 1-5 km/h pro průjezd extrémním terénem.

 

 

My jsme se v praxi museli spolehnout na naše schopnosti tak, abychom měli při průjezdu terénem neustále k dispozici dostatek točivého momentu a neuvízli v blátivém povrchu. 

Novinka  v  podobě  Toyoty  Land  Cruiser  V8  se  možná  na  první pohled netváří jako zcela nová generace   oblíbeného   offroadu,   ale   od  prvního   kilometru   jasně  přesvědčí   o   významném technologickém pokroku, který japonská automobilka udělala. 

Mezi  největší  výhody oproti konkurenci patří stále  relativně  příznivá  základní  pořizovací cena,   robustní   podvozek,  solidní  základní výbava  a  v  neposlední  řadě  také objemný zavazadlový prostor.

 

 

 

Tým AUTOiNDEX.cz

 

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Toyota Land Cruiser V8 D-4D

Motor

Vznětový dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec o zdvihovém objemu 4461 ccm. Nejvyšší výkon 195 kW při 3400 ot/min. Největší točivý moment 650 N.m při 1600-2600 ot/min. 

Převodové ústrojí

Stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen. Šestistupňová samočinná převodovka.

Podvozek

Nezávisle zavěšená kola, dvojitá trojúhelníková ramena vpředu. Tuhá zadní náprava.   

Karoserie

Pevný rám, pětidvéřové provedení.

Provozní vlastnosti

Nejvyšší rychlost 210 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,2 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 11,9 / 8,8 / 10 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2850 mm. Celkové vnější rozměry 4950/1970/1865 mm. Palivová nádrž 93 l.

Základní cena

1 965 000 Kč

 

 

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.