ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Naftové blues – Toyota Auris 1.4 D-4D (TEST)

Vznětová čtrnáctistovka 1.4 D-4D je malá pouze objemem a není se co divit, že jí své „naftové ano“ řeklo již mnoho spokojených majitelů. Japonský hatchback nižší střední třídy je totiž s avizovanou základní motorizací až překvapivě agilní.

 

 

Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1364 cm3 využívá ojedinělou celohliníkovou tlakově litou konstrukci s litinovým monoblokem válců. Výhoda tohoto řešení spočívá především ve výrazné úspoře hmotnosti pohonné jednotky.

 

Toyota Auris vybavená tímto motorem s nejvyšším výkonem 66 kW při 3800 ot/min a největším točivým momentem 190 N.m při 1800-3000 ot/min váží o pouhých 40 kilogramů více než se zážehovým 1.4 VVT-i. Tento rozdíl není na přední nápravě příliš znatelný a to zejména u podvozku s relativně krátkým rozvorem kol.

 

Další technickou lahůdkou je nahrazení standardního sacího potrubí dlouhými kanálky přímo v hlavě motoru. Za zmínku stojí i kovaný klikový hřídel místo běžně používané odlévané příp. dělené ojnice. Systém vstřikování paliva common rail pracuje se vstřikovacími tlaky 160 MPa.

 

Díky nízkému kompresnímu poměru 17,9:1 je zajištěna mimořádná kultivovanost chodu stejně jako solidní výkonové parametry. Hnací agregát solidně zatahuje již od 1500 ot/min, což je jeho velkou výhodou oproti konkurenčním jednotkám stejné objemové kategorie.

 

 

Vůz lze rozjet až na 175 km/h a stovku pokoří za 12,0 s. Ocenili bychom snad jen šestý převodový stupeň a to především při dálniční jízdě. Motor totiž točí 3000 ot/min již při předpisové rychlosti 130 km/h.

 

Kombinované hodnoty spotřeby  pohonných hmot uváděnou výrobcem jsme sice nedosáhli, i tak ale lze výsledných 5,9 l/100 km považovat za příznivých.  Ve  městě se navíc spotřeba pohybuje kolem 6,5 l/100 km. Toyota Auris působí zvenku čistým a uhlazeným  dojmem,  žádné designové výstřelky se nekonají. Uvnitř automobil nabízí překvapivý prostor a to především na zadních sedadlech.

 

S velikostí zavazadelníku to již tak veselé není, jeho objem činí spíše průměrných 354 l. Zajímavostí uvnitř vozu je rozhodně více než na exteriéru, za zmínku například stojí vystouplá středová konzola ve tvaru mostu. Její nespornou výhodou je umístění řadící páky blízku volantu stejně jako dobrá dostupnost ruční brzdy.

Zmiňované řešení má ale i své nevýhody. Například při zařazeném třetím nebo pátém rychlostním stupni jsou ventilační soustavy obtížně dosažitelné a dostat se k nim vyžaduje zalomení ruky. Výhradu máme i proti použitému plastu, jenž je náchylný na poškrábání.

 

Přístrojový panel má oranžové podsvícení, moderně působí 3 D ukazatel paliva a palubního počítače s  umístěním  ve  středu  otáčkoměru  a  rychloměru.  Zajímavostí  jsou  i  šipky  nabádající řidiče k optimální řazení jednotlivých převodových stupňů. Tříramenný  volant  padne  dobře  do ruky stejně jako hlavice řadící páky.

 

Ani při jízdě po nekvalitním povrchu se z útrob přístrojového panelu neozývaly nepříjemné zvuky, slícování jednotlivých plastů je na vysoké úrovni jak jsme tomu právě u Toyoty zvyklí.

 

Celkově působí interiér aurisu příjemným dojmem a řidič i posádka se v něm cítí velmi dobře. Malý vznětový motor nemá s aurisem příliš práce a díky jeho kultivovanosti neruší posádku nadměrnou hlučností. Jedná se o ideální motorizaci do města, ale ani na okreskách a dálnici rozhodně nezklame.

 

Vadou na kráse této varianty však zůstává jeho vyšší pořizovací cena, která však byla díky akčním slevám  nedávno  snížena  na  lákavých  439.900,- Kč.  Součástí  výbavy je manuální klimatizace, 4 airbagy nebo audiostoustava s CD a mp3 přehrávačem.

 

Hlavní devizou oproti konkurenci například v podobě Opelu Astry 1.3 CTDI (424.900,- Kč) nebo Citroenu C4 1.6 HDI (375.000,- Kč) je jednoznačně turbodiesel 1.4 D-4D patřící k nejlepším v této objemové kategorii.

 

 

 

 

 

 

 

Tým AUTOiNDEX.cz

 

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Toyota Auris 1.4 D-4D

Motor

Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1364 ccm. Nejvyšší výkon 66 kW při 3800 ot/min. Největší točivý moment 190 N.m při 1800-3000 ot/min. 

Převodové ústrojí

Pohon přední nápravy. Pětistupňová ručně řazená převodovka.

Podvozek

Vpředu zavěšení typu McPherson, vlečná ramena vzadu.   

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 175 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,0 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 5,8 / 4,5 / 5,0 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2600 mm. Celkové vnější rozměry 4220/1760/1515 mm. Palivová nádrž 55 l.

Cena

439 000 Kč

 

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.