ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Opel GT – zábava bez hranic (TEST)

Suché silnice a modrá obloha. Přesně takový podzimní den, po kterém touží snad každý vášnivý příznivce rychlých kol. Milovníkům „zadokolek“ zaplesá srdce snad ještě o něco více, Opel v rámci modelu GT totiž na zadní kola posílá 264 koní a motor kombinuje s manuální převodovkou…

 

 

Trvalo to pár minut a už v ruce držím klíče od nového Opelu GT. Výrobce na jednu stranu spíše konzervativních vozů se do toho všeho umí jednou za čas pořádně opřít a nadopovat vybrané modely slušnou porcí potenciálního adrenalinu.

 

 

Ať již mluvíme o Speedsteru nebo kompaktní škále modelů s přívlastkem OPC, téměř vždy to stojí za to. Opel GT je vlastně nástupníkem právě zmiňovaného Speedsteru a zároveň pokračovatelem legendy ze sedmdesátých let.

 

Přestože jsem s původním „gétéčkem“ nikdy neměl osobní zkušenost, slyšel jsem o něm pouze slova chvály týkající se hlavně čisté radosti z jízdy. Před samotným testem současné novinky, Opel GT, pečlivě studuji názory českých, ale i zahraničních novinářů, jejichž popisované pocity jsou z avizovaného vozu spíše smíšené. Snad jen motor byl všemi vyzdvižen a označen za jeden z nejlepších přeplňovaných čtyřválců současnosti.

 

Opel GT je ale vozem, na který si musí udělat svůj názor každý sám a také strojem, jenž může být snadno nepochopen. Asi nemá cenou dlouze popisovat vzhled karosérie, což je většinou subjektivní záležitost. Nutno ovšem dodat, že i v nevýrazném odstínu námi testovaného exempláře působil automobil jako magnet na oči kolemjdoucích.

 

 

Osobně se nám právě design velmi zamlouval a to především díky nadčasovému provedení jednotlivých prvků, mezi které patří například futuristické zadní svítilny.

 

Při  pohledu  z  boku  působí  vůz  relativně  drobným  dojmem,  jiný  úhel  ovšem  odhaluje širokou karosérii,  jenž  z  vozu  činí  vcelku  agresivní  kupé-kabriolet.  Je  jasné,  že  se  nejedná  o žádný supersport,  což  dokazuje  nejen objem zážehového motoru 1998 cm3, ale třeba i falešné průduchy na odvětrávání motoru. Obrovské lemy  blatníků  a  líbivý profil karosérie může někomu připomínat Corvettu ve zmenšeném podání.

 

GT je často kritizováno za limitovanou užitnou hodnotu. Výrobce zkrátka postavil automobil, který je nepraktický, což je na druhou stranu charakteristika naprosté většiny těchto sportovních roadsterů. Objem zavazadlového prostoru je omezen na 175 litrů, se staženou střechou dokonce na 66 l.

Přestože konkurence nabízí prostoru o něco více, na jakýkoliv komfortní převoz větších zavazadel v této třídě rovnou zapomeňte. Nedostatek místa se týká i interiéru. Žádné odkládací kapsy ve dveřích, pouze schránka před spolujezdcem a velmi malá uzavíratelná přihrádka ve středové konzole mezi opěradly sedadel.

 

Naší  výtku  si   ale   zaslouží  široký  středový  tunel  bránící  osobám  vyššího  vzrůstu  v  nalezení optimální pozice  za  "pouze"  výškově   stavitelným  volantem.  To   vše  jsou   ale  důsledky snahy konstruktérů   o    posunutí    motoru    co    nejvíce    dozadu    v    rámci    efektivního    rozložení  hmotnosti. V "gétéčku" jsme tak seděli opravdu poněkud stísněně,  nelze  však  říci, že nepohodlně. Přístrojová deska je líbivá, díky použití lesklého plastu jako dekorace interiéru však může působit až příliš   uměle.   Nepříjemně   nás  překvapily  některé  prvky  audiosoustavy  evidentně  převzaté  z „korejských“ modelů Chevroletu.

 

Do automobilu se posádka usadí pouze několik centimetrů nad vozovku, sportovní pocit dále navodí i pohled na mohutnou přední kapotu a nahoru vytažené blatníky.

 

 

Pod kapotou bije srdce přeplňovaného čtyřválce s  nejvyšším výkonem  194 kW při 5300 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 353 N.m vrcholí v rozmezí 2500-5000 ot/min. Z dvojice ohromných koncovek výfuků se ozývá uchu lahodící zvuk pronikající výrazněji i do interiéru.

 

Je to pochopitelně dáno plátěnou střechou, která nemá takové tlumící vlastnosti jako „hardtop“. Její malá hmotnost na druhou stranu není tak  znát  při jízdě, takže se vůz chová prakticky stejně, ať již jedete s větrem ve vlasech nebo v uzavřeném kupé.  Mačkáme  tuhou  spojku,  řadíme  jedničku  a vyrážíme. Od první chvíle je znát  nekompromisní  nastavení  automobilu.  Skvělý  chod řadící páky vyžaduje pevný a razantní pohyb, podobné úsilí je potřeba věnovat i řízení.

 

Ve vyjetých kolejí nebo při přejezdu nerovností se automobil snaží dostat mimo původní směr, což řidiči dává výrazně najevo prostřednictvím řízení. Právě to je však dostatečně komunikativní tak, jak se na sportovní automobily hodí.

 

V  oblíbených serpentinách sešlapujeme pedál plynu a hladina adrenalinu v krvi letí rázem nahoru. Úžasné zrychlení z 0 na 100 km/h potvrzuje výrobcem naměřená hodnota 5,7 sekund, motor má navíc téměř kdykoli velkou chuť do otáček a chybí mu snad jen mohutná výkonová špička těsně před zásahem omezovače.

Zdvih  tlumičů  se  jeví  jako  velmi krátký, pružiny jsou naopak měkčí, a tak je charakter „gétéčka“ poněkud zvláštní. Díky malému zdvihu trpí páteř posádky při jakémkoli přejezdu nerovnosti, prudká změna směru nebo rychlosti naopak vyvolá určité zhoupnutí karosérie. Na tuto vlastnost jsme si ale velmi  rychle   zvykli,   delší   cestování   po   našich  relativně  nekvalitních  silnicích  ale  doporučit nemůžeme.

Automobil jsme zkoušeli i na poměrně rychlém závodním okruhu, kde se při aktivovaném ESP výrazněji projevuje nedotáčivost. Testovaný Opel je ovšem stavěn na průjezdy zatáček stylem „pomalu dovnitř, rychle ven“, k čemuž se koncepce zadního pohonu hodí dokonale.

Mnoho novinářů si stěžovalo právě na přílišnou nedotáčivost, pokud ovšem v rámci rychlé jízdy řidič najíždí do zatáčky přiměřenou rychlostí (rozhodně ale nemyslíme cestovní rychlost) a těsně před apexem začne razantněji akcelerovat, dojde k pomocnému utažení zatáčky a především skvělé zábavě.

Dobrou  práci  při  rychlém  cestování  navíc  odvádí  i  samosvorný  diferenciál.  Pak  už  je  jen na schopnostech samotného jezdce zda zvolí úplnou nebo částečnou  deaktivaci elektronické stabilizace ESP. Nutno ale upozornit, že posádka sedí téměř nad zadní  nápravou  a  jakýkoliv  drift  se v mžiku může stát nekontrolovatelným. I  z  tohoto důvodu konstruktéři přistoupili k rozložení hmotnosti tak, aby byla přetáčivost v  rámci  možností omezena. Nelze  se  proto  divit  nedotáčivému  chování  při určitém režimu jízdy.

Kvůli relativně náročnému ovládání není Opel GT ideálním vozem pro ženy, výborně ovšem splní funkci druhého vozu pro automobilové nadšence milující skutečně zábavné víkendové vyjížďky. Na určitém úseku a především při zhoršených povětrnostních podmínkách mu možná ujede kdejaký nadupaný „hothatch“, na suchu ale můžeme garantovat, že se  řidič za volantem GT  bude bavit daleko lépe. 

 

     

 

Tým AUTOiNDEX.cz

 

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Opel GT

Motor

Zážehový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu  1998 ccm. Nejvyšší výkon 194 kW při 5300/min. Největší točivý moment 353 N.m při 2500-5000/min. 

Převodové ústrojí

Pohon zadních kol. Pětistupňová ručně řazená převodovka.

Karoserie

Samonosná kupé-kabriolet.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 230 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,7 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 13 / 6,9 / 9,2 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2415 mm. Celkové vnější rozměry 4100/1813/1274 mm. Palivová nádrž 52 l.

Základní cena (Cena testovaného vozu)

914 900 Kč (952 900 Kč)

 

 

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.