ČTĚTE S NÁMI nastavit jako homepage 
Zpět na seznam článků

Koncernový projektil – Seat Leon FR 2.0 TFSI (TEST)

       Usedám do vozu a tuhá sportovní sedadla svírají moje tělo. Otáčím klíčkem v zapalování a slyším hluboký tón jednoho z nejpovedenějších přeplňovaných benzinových čtyřválců v současnosti. Ještě jednou prohlížím specifikaci zapůjčeného automobilu s označením FR na zádi a přidávám plyn. Velký točivý moment mě tlačí do sedadla a ručička tachometru nekompromisně letí vzhůru. Není se co divit, že přední náprava tohoto horkokrevného Španěla má i na suchém povrchu mnoho práce s trakcí,  přenáší totiž na silnici až 200 koňských sil…

 

 

        Již delší dobu označují dvě písmena FR na zádi modelů Seat dynamické naladění těchto vozů,  v případě Leona může zákazník získat ještě sportovnější potenciál snad už jen v netrpělivě očekávané verzi Cupra. Charismatickým rysem vozu Seat Leon FR je především mohutný přední nárazník, na jehož linii plynule navazují robustně vzhlížející prahy.

 

       Když si k tomu domyslíte efektní pětiparpsková kola o rozměru 17” nebo třeba dvojitou koncovku výfuku, je hned o agresivně vzhlížející hatchback postaráno.

 

      Již standardní provedení tohoto modelu působí podle odborné veřejnosti daleko povedenějším dojmem než třeba svérázné Toledo. Také přidáváme náš názor a subjektivně hodnotíme právě Leona jako designově nejpovedenější současný model této značky.

 

        Velmi čisté linie jsou k vidění hlavně na zadní části automobilu se sportovně tvarovanými světlomety. Nutno dodat, že provedení FR je ještě o stupeň atraktivnější, obzvlášť pokud vozí provokativní žlutý odstín karosérie jako námi testovaný vůz. Celkový dojem ale dotváří i další doplňky jako jsou třeba vnější zrcátka vyvedená ve stříbrném provedení nebo anatomicky tvarovaná sedadla, která určitě stojí za povšimnutí.

 

        Jejich provedení a optimální tuhost totiž výborně koresponduje s teprve nedávno vzniklou pomyslnou třídou vozů označovanou jako „hothatch“.

 

         Příkladné boční vedení těchto sedadel skvěle „podrží“ tělo v jakékoliv rychle projeté zatáčce a i   jedinci  s  vyšší  postavou  nejsou  délkou  jejich  sedáku  a  opěradla   jakkoli   znevýhodněni. V  superlativech lze také psát o anatomicky tvarovaném volantu s relativně malým průměrem a silným věncem, jenž opravdu dobře padne do ruky.

 

       Přístrojovému panelu dominuje dvojice kruhových ukazatelů s bílým podkladem, dynamický charakter vozu naznačuje tachometr cejchovaný do 260 km/h.Postrádali jsme naopak pedály v hliníkovém provedení, které by vhodně dotvořily celkovou koncepci automobilu.

       Srdcem vozu Seat  Leon FR může být buď turbodmychadlem přeplňovaný „dvoulitr“ FSI s přímým vstřikem benzinu nebo výkonná varianta vznětového čtyřválce 2.0 TDI o nejvyšším výkonu 125 kW, která je dobře známá ze současné Octavie RS.

 

       My jsme pro náš test zvolili právě zážehový 2.0 TFSI, který jsme si pochvalovali již v Audi A4 quattro. Není se tedy co divit, že s relativně lehkým a především sportovněji pojatým Leonem ještě více vynikl jeho potenciál.  

 

        Pohonná jednotka o zdvihovém objemu 1984 cm3 poskytuje vozu nejvyšší výkon 147 kW.       Největší točivý moment je uváděn hodnotou 280 N.m. a je k dispozici již při 1800 ot/min. Na silnici je točivý moment přenášen přes šestistupňovou ručně řazenou převodovku s velmi přesným řazením a lehkým chodem.

 

        Při jízdě na povrchu se sníženou adhezí měla přední náprava značné problémy s  přenosem relativně velkého výkonu, zde jsme poněkud postrádali pohon všech čtyř kol.

 

        Není  žádnou  výjimkou,  že  se  při  razantní  akceleraci  také  na suché silnici poměrně často aktivuje   elektronický  protiskluzový  systém  a  to  i  na  druhý  převodový  stupeň. Pozitivně  nás překvapila spotřeba paliva, která byla pochopitelně značně závislá na jízdním stylu, s kombinovanou hodnotou 8,5 l na 100 km jsme byli příjemně překvapeni.

 

      Při častém využívání výkonového potenciálu se spotřeba pochopitelně šplhá až k 15 litrové hranici na 100 kilometrů  Opět jsme si potvrdili, že současné přeplňované zážehové motory působí jako elixír pro sportovně založené řidiče, na jejich úžasný zátah téměř od volnoběhu a zároveň lineární přísun síly až do omezovače otáček se prostě jen tak nezapomíná.

 

      Není se co divit, že vůz atakuje 100 km/h již za 7,3 sekundy (s převodovkou DSG za 7,2 s), troufáme si tvrdit, že tuto hodnotu poněkud zkresluje pohon přední nápravy a související omezená schopnost trakce v malé rychlosti.

        S tímto Leonem FR lze uhánět rychlostí až 229 km/h, daleko větší zábavu lze ale očekávat na klikatých  silnicích.  Důležitým  atributem sportovně pojatého hatchbacku je bezesporu podvozek a řízení, proto  jsme  neváhali testovaný Seat potrápit na okresních silnicích v oblíbených zatáčkách.

       Přestože zimní obutí poněkud degradovalo skutečný potenciál vozu, není pochyb o tom, že avizované FR disponuje tvrdým nastavením podvozkových prvků a to i dokonce v porovnání s koncernovým sourozencem VW Golf GTI. V zatáčkách je tak Leon dlouho neutrální a téměř se nenaklání.

 

       Nevýhodou  je  jen málo  citlivé  řízení  s příliš účinným posilovačem. Co se týká ergonomie řadíme však FR na pření místo ve srovnání s „ostrými“ modely jako jsou zmiňovaný VW Golf GTI, Ford Focus ST, nebo třeba Renault Megane RS. 

 

      Motorizací mu pochopitelně poněkud ujíždí Focus ST s přeplňovaným pětiválcem 2,5 l, který by se z tohoto pohledu mohl spíše srovnávat s avizovanou Cuprou či nekompromisní Astrou GTC OPC od divize Opel. Oproti nim je ale Seat Leon FR 2.0 TFSI téměř o 100 tisíc korun levnější…   

 

 

 

 

 

 

 

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Seat Leon FR 2.0 TFSI

Motor

Zážehový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1984 ccm. Nejvyšší výkon 147 kW, největší točivý moment 280 N.m při 1800/min. 

Převodné ústrojí

Přední poháněná náprava. Šestistupňová ručně řazená převodovka.

Podvozek

McPherson se stabilizátorem vpředu, víceprvkové zavěšení vzadu.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 229 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 11/ 6,2/ 7,9 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2578 mm. Celkové vnější rozměry 4315/1768/1458 mm. Palivová nádrž 55 l.

Základní cena

665 900 Kč

 

 

Motoristický portál AUTOINDEX.CZ se řadí mezi jednu z nejnavštěvovanějších databází autobazarů a soukromé auto inzerce včetně sítě prodejců z celé ČR. Soukromá auto inzerce je zcela zdarma a v její nabídce se nachází přes 20.000 pravidelně aktualizovaných vozů. Mezi další služby patří internetový obchod s autopříslušenstvím a různými doplňky. Atraktivitu rovněž zajišťují testy a recenze těch nejzajímavějších automobilových novinek na evropských trzích.