Porsche 718 Cayman GTS – sportovní všeuměl

Testy
01.10.2018

F T G

Porsche 718 Cayman GTS – sportovní všeuměl

Porsche nedávno představilo špičkovou verzi modelu Cayman s označením GTS. Jelikož se ultimativní Cayman GT4 už nevyrábí, jedná se o to nejlepší, co si v této modelové třídě můžete dopřát. A nebudete litovat. Špičková výbava v kombinaci s posíleným motorem nabízí řidiči spoustu radosti.

Model Cayman s motorem uloženým uprostřed je právem považován za jeden z nejlepších sportovních vozů, přestože je hierarchicky zařazen pod vlajkovou loď 911. Před dvěma lety prošel tento model poměrně výraznou modernizací, která se týkala především techniky. Atmosférické šestiválcové motory definitivně skončily a byly nahrazeny čtyřválcovými pohonnými jednotkami s přeplňováním.

Tyto úpravy však nezhoršily jízdní agilitu, pouze vylepšily emisní hodnoty celé modelové škály značky Porsche. Vždyť přetrvávající tlak na snižování emisí je neúprosný, a tak není divu, že se dotkl všech atmosférických boxerů od Porsche.

Radost automobilovým nadšencům dělá tedy model Cayman neustále, což má dokázat i námi testovaný nejvýkonnější model Cayman GTS. V čem se liší jeho výbava a jaký je posílený špičkový čtyřválec typu boxer jsme zjišťovali v rámci redakčního testu.

Špičkový design a interiér

V rámci poslední modernizace byl design modelu Cayman dotažen do působivé podoby.  Karosérie se chlubí ladnými křivkami, přestože z ní čiší sportovní potenciál. Baculatější záď je zakončena elegantním spoilerem, který se vysouvá z linky spojující obě zadní světla. S téměř vodorovnými liniemi bočních oken perfektně korespondují prolisy na bočních dveřích, jenž ústí do větších chladících otvorů motoru. Cayman dostal nově tvarované světlomety, které v rámci nadstandardu využívají diodovou techniku.

Modely GTS jsou určené především pro ty, kteří by si silnější variantu Cayman S vybavili sportovními doplňky z nabídky volitelné výbavy nebo příslušenství. Součásti standardní výbavy je například sportovní výfuková soustava, která je ve variantě Cayman S za příplatek. Ta se vyznačuje dvojicí kruhových centrálně umístěných koncovek výfuků v černé barvě.

Součástí výbavy GTS jsou i dvacetipalcová kola lakovaná černou barvou s označením Carrera S. Pro ostatní varianty jsou tyto kola pouze na seznamu volitelné výbavy. Atraktivně také působí černá lišta Sport Design na spodní hraně předního nárazníku. Neotřelý vzhled vozu dodávají také zatmavěné přední světlomety.

Uvnitř vozu zaujme Cayman GTS především paketem Sport Chrono, který se chlubí nejen stopkami na přístrojové desce, ale především čtyřmi jízdními režimy - normální, Sport, Sport Plus a individuální režim, kterým si řidič může přizpůsobit auto svému jízdnímu stylu. V rámci výbavy GTS je tento paket pochopitelně ve standardu. Pochvalu si zaslouží také moderní multimediální systém Porsche Communication Management (PCM).

Interiér je relativně podobný, jako u panamery, avšak drobnější. Ocenili bychom snad jen subtilnější středový tunel či výplně dveří kvůli většímu prostoru pro nohy. Ergonomie a kvalita materiálů je na té nejvyšší úrovni, jak se u Porsche sluší a patří. Výbava GTS nabízí i skvělá sportovní sedadla s částmi čalouněnými alcantarou. Sedadla si zaslouží pochvalu za perfektní držení těla. Alcantarou byla obšita i hlavice řadicí páky a v neposlední řadě také sportovní „GT“ volant s menším průměrem 360 milimetrů. Ten se skvěle drží a při sportovní jízdě neklouže ani bez použití rukavic.

GTS a plochý čtyřválec 

Na čtyřválcové přeplňované motory jsme si u modelové řady Porsche Cayman už zvykli. Silnější varianta má objem 2.5 l (pro verze S a GTS) a chlubí se nejvyšším výkonem 257 kW. Testovaná novinka GTS však dostala posilu v podobě 15-ti koní navíc. Celkový výkon tedy činí velmi slušných 269 kW při 6500 ot/min. Maximum točivého momentu 430 N.m (pro variantu s dvouspojkovou sedmistupňovou automatickou převodovkou PDK) je k dispozici od 1900 do 5500 ot/min.  

Lepších parametrů motor dosahuje díky úpravě turbodmychadla a také použití odlišného sání. V praxi motor perfektně zatahuje již po překročení hranice 1500 ot/min., avšak to pravé drama přichází až kolem 2500 ot/min. Skvěle točivý motor umožňuje vozu akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,1 s. Nejvyšší rychlost pak činí 290 km/h.

Pozornost si také zaslouží akustika motoru a především sportovní výfuk. Samozřejmě, že měl původní atmosférický šestiválec o něco hutnější zvuk. Na druhou stranu dostat ze čtyřválce takovéto barytony zasluhuje pochvalu. Pro Porsche typický zvuk skvěle působí nejen na emoce posádky v interiéru, ale auto poskytuje solidní zábavu i kolemjdoucím. Občasné prásknutí do výfuku při meziplynu, který dokáže velmi přesně dávkovat převodovka PDK, celkový dojem ještě znásobí.

Přestože o spotřebu pohonných hmot v případě Caymanu GTS vůbec nejde, překvapila nás její nízká hodnota. Při klidné jízdě si plochý čtyřválec řekne pouze 6,5 l/100 km! Občasné využití maximálního potenciálu stále udržuje spotřebu na desetilitrové hranici. Bravo!

Čistá radost

Označení nové modelové řady Cayman nese číslici 718. Jedná se o odkaz na Porsche 718 z přelomu padesátých a šedesátých let. Tento vůz byl pověstný svojí obratností, která se stala inspirací pro konstruktéry i při vývoji právě tohoto modelu.

Varianta GTS je standardně vybavena podvozkem s aktivními tlumiči PASM a na přání lze navíc objednat snížení světlé výšky o 10 milimetrů. Naopak samosvorný diferenciál mezi zadními koly je součástí standardní výbavy GTS. Brzdy jsou stejné jako u modelu Cayman S. To co skvěle funguje, není potřeba měnit. O fenomenální brzdové vlastnosti se starají čtyřpístkové třmeny vpředu a kotouče, pocházející z modelu 911 Carrera. Brzdy jsou navíc k neutahání a perfektně se dávkují.

Pohon zadních kol a silný čtyřválec modelu Cayman GTS umístěný uprostřed slibuje perfektní zážitky z jízdy. Auto se na lepivých pneumatikách Pirelli P-Zero drží stopy, jako přibité a pokud se přeci jen dostanete na jejich limit, kola vyšlou prostřednictvím řízení a samotného podvozku dostatečný varovný signál. Cayman GTS se skvěle cítí nejen v rychlých zatáčkách, ale i v technických pasážích. Právě v těchto podmínkách dokáže překonat i legendární model 911. Ve sportovním režimu, který ovlivní plynového pedálu, rychlost řazení a tvrdost tlumičů, se jedná mimořádně namíchaný koktejl pro maximální radost z jízdy.

Resumé

Porsche Cayman GTS přestavuje absolutní vrchol v rámci této modelové řady. Samozřejmě, že není tak extrémní, jako byla v minulosti varianta GT4, ale to není ani jeho smysl. Auto je totiž stále dobře využitelné pro denní ježdění a skvěle poslouží klidně i pro sportovní jízdu na okruhu. Oproti ikonické 911 je obratnější a výrazně levnější. S klidným svědomím můžeme tvrdit, že se jedná  o jeden z nejlepších univerzálních sportovních vozů současnosti.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Porsche
Model:Cayman
Karosérie:Kupé
Motor:GTS
Palivo:benzín
Rok výroby:2018
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový čtyřválec typu boxer
Válce:4
Nejvyšší výkon:269/6500 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:430/1900-5000 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:290 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:4,1 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:10,9/6,6/8,2 l, kWh
Velikost zav. prostoru:150 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):64
Pohotovostní hmotnost:1405 Kg
Nosnost:300 Kg
Základní cena:2 100 608 Kč (Cayman GTS PDK)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:2 100 608 Kč

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -