Lexus RX 450h L 4x4 – luxus pro sedm

Testy
26.09.2018

F T G

Lexus RX 450h L 4x4 – luxus pro sedm

Nabídka prémiového modelu RX od Lexusu byla nedávno rozšířena o sedmimístné provedení. Velké SUV, které splňuje nároky na rodinné použití, jsme podrobili redakčnímu testu.

Lexus RX je bezesporu nejprodávanějším a pravděpodobně asi i nejznámějším modelem této značky. Lexus jako jeden z prvních přinesl do prémiového segmentu SUV hybridní pohon, který převzal od sesterské Toyoty. Mnohaleté zkušenosti s tímto pohonem jsou znát a modernímu SUV propůjčují velmi dobré jízdní parametry.

Časy se ale mění a většina výrobců stále oblíbenějších SUV nabízí i sedmimístné varianty. Tím vlastně tyto vozy získávají výhodu oproti klasickým kombíkům. Ty sice umí nabídnout mnohdy prostornější zavazadelník, v sedmi lidech se však do nich zkrátka nevejdete. Není tedy divu, že Lexus nedávno představil sedmimístnou variantu RX s prodlouženou karosérií, kterou označil písmenem L. Ano, čtete správě. Kompromisy této značce nejsou příliš vlastní, a tak se inženýři rozhodli kvůli třetí řadě sedadel prodloužit karosérii, aby zachovali dostatek prostoru nejen pro vlastní posádku, ale také zavazadla.

Delší ale stále elegantní

V rámci těchto úprav byla karosérie testovaného vozu prodloužena o 110 milimetrů. Na první pohled není tato změna příliš znát. Lexus RX si totiž zachoval svůj typický tvar, takže prodloužení poznáte především na zadním převisu. Další změnou bylo zvýšení karosérie o 15 mm především kvůli rozšíření prostoru pro hlavy cestujících vzadu.

Celkově design působí kompaktně a velice elegantně a to i přes zvětšení karosérie. Žádné neforemnými tvary nebo nafouklé partie tady nenajdete. A za to Lexus zaslouží pochvalu. Také se nám líbí ostré prvky karosérie, které se k velkému SUV mimořádně hodí. I tak však auto nepůsobí agresivním dojmem, jako některé vozy od konkurence.

Bez konvence

Po usednutí do vozu překvapí originalita ztvárnění přístrojové desky. Futurismus v kombinaci s prémiovým charakterem se jen tak neokouká. Celkový dojem trochu kazí snad jen pár laciněji působících prvků, které v záplavě ostatních vysoce kvalitních materiálů a perfektního dílenského zpracování vypadají poněkud nepatřičně.

Hlavní dominantu přístrojové desky představuje rozměrný barevný displej infotainmentu s originálním ovládáním pomocí touchpadu. Avizované řešení se vlastně podobá počítačové myši. Ovládání však vyžaduje chvíli zvyku, přeci jen je posouvání a klikání při jízdě složitější, než v kanceláři. Obzvláště, pokud je touchpad nastaven poměrně citlivě…

Pochvalu si zaslouží sedadla, která neunaví ani při dlouhé jízdě. I přes absenci výraznějších bočnic jsou optimálně tuhá a široká. Samozřejmostí je jejich účinné vyhřívání a odvětrávání.  V druhé řadě se sedí rovněž pohodlně a celkový komfort je značně závislý na jejich nastavení. Zadní sedadla jsou totiž posunovatelná v podélném směru kvůli třetí řadě sedadel. Jednoduše si tedy můžete regulovat vzdálenost od předních sedadel a tedy i související komfort.

Na třetí řadu se pohodlně usadí snad jenom děti. Průměrně vzrostlému dospělému chybí místo nejen pro nohy, ale i v oblasti hlavy. Ale nebojte, díky delší karoserii budete mít k dispozici stále slušný prostor pro zavazadla (211 litrů). Po sklopení třetí řady sedadel se zavazadelník zvětší na slušných 652 litrů. Vlastní sklopení navíc probíhá elektronicky, pomocí tlačítka v zavazadelníku.  

Hybrid pro klidnou jízdu

Přestože Lexus RX můžete mít pouze s benzinovým motorem, prodloužená varianta se u nás nabízí jen jako hybrid. Její pohonné ústrojí kombinuje zážehový šestiválec o objemu 3456 cm3 s dvěma elektromotory. Základem je elektromotor vpředu, který se chlubí parametry 123 kW a 335 N.m. Elektromotor u zadní nápravy umožňuje pohon všech kol a disponuje výkonem 50 kW a točivým momentem 139 N.m. Celkový výkon hybridní soustavy činí 230 kW, což platí za předpokladu zapojení obou elektromotorů. Ten zadní však vstupuje do činností pouze v případě potřeby razantní akcelerace nebo při prokluzu kol. Standardně je totiž Lexus RX předokolkou.

Točivý moment se na silnici přenáší prostřednictvím automatické převodovky s plynule měnitelným převodem e-CVT. Převodovka funguje velmi hladce a poskytuje posádce maximálně komfortní jízdu bez jakéhokoliv cukání při rozjezdech. Rychlé jízdě pochopitelně příliš nesvědčí, ale to ani zbytek vozu. To nejlepší totiž Lexus předvádí při klidné jízdě a to i přes existenci dvou sportovních režimů. Dynamické vlastnosti Lexusu RX 450h jsou slušné, nejvíce si však jízdu užijete při běžné jízdě a to i díky špičkovému odhlučnění interiéru.

A jak je na tom model RX 450h se spotřebou pohonných hmot? Na běžných silnicích jsme jezdili kolem 7,5 l na 100 kilometrů. Dálnice pak zvyšuje spotřebu na hranici 8,5 l/100 km. Díky hybridnímu pohonu ale budete nejvíce šetřit ve městě. Právě zde totiž spotřeba klesá klidně i pod pětilitrovou hranici.

Komfort na druhou

Podvozek je rovněž naladěn na komfortní jízdu. Při jízdě se pouze lehce pohupuje a přes nerovnosti se přenáší bez jakýchkoliv rázů. Hravě si poradí v podstatě se všemi typy nerovností. Zkrátka nic nevyvede automobil s hmotností 2,2 tuny z klidu. Ocenili jsme také velmi dobré odhlučnění podběhů a ostatních podvozkových prvků.

Snad jen v zatáčkách Lexus vyžaduje trochu pozornosti. Působí v nich totiž trochu těžkopádněji a karosérie se částečně naklání. To řidiče donutí ubrat a užívat si jízdní pohodlí pětimetrového SUV. Posilovač řízení je poměrně účinný, takže od něj žádnou zpětnou vazbu nečekejte. Při parkování však nevyžaduje prakticky žádné úsilí a o to tady přeci jde. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Jejich dávkování trochu znesnadňuje rekuperační systém hybridního pohonu.

Resumé

Lexus RX 450h L AWD je autem zaměřeným na pohodlí a komfort, čemuž podřizuje nastavení prakticky veškerých prvků. V kombinaci s velkorysým vnitřním prostorem prodloužené varianty dobře poslouží pro převoz rodiny s více dětmi. S ohledem na bohatou výbavu sedmimístného SUV prémiového segmentu považujeme základní cenu 1 780 000 korun za odpovídající.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Lexus
Model:RX
Karosérie:SUV
Motor:450h
Palivo:hybrid
Rok výroby:2018
Technické parametry
Typ motoru:Atmosferický zážehový šestiválec + 2x elektromotor
Válce:6
Objem motoru:3456 ccm
Nejvyšší výkon:Celkový výkon hybridní soustavy 230 kW [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:335/4600 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:N/A km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:8,0 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 8,1-8,4 l, kWh
Velikost zav. prostoru:211/656 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):65
Pohotovostní hmotnost:2205 Kg
Nosnost:635 Kg
Základní cena:1 780 000 Kč
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 780 000 Kč

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -