Renault Megane R.S. Energy TCe 280 – tradice pokračuje

Testy
19.07.2018

F T G

Renault Megane R.S. Energy TCe 280 – tradice pokračuje

Nová generace pověstného hothatche od Renaultu je zde a my přinášíme první jízdní dojmy. Auto dostalo několik moderních prvků, doslova revolucí je 4Control, který má díky řiditelné zadní nápravě výrazně zlepšit jízdní agilitu. Jak tento ostrý hatchback funguje v praxi?

Renault Megane R.S. se nesmazatelně zapsal do historie sportovních hatchbacků svými perfektními výkony a špičkovými jízdními vlastnostmi. Především předchozí generace byla ve svém nejostřejším provedení považována za vůbec jeden z nejlepších ostrých hatchbacků.  Právě u této modelové řady byl sympatický fakt, že ne vše bylo podřízeno absolutní rychlosti.

Ano, v této třídě bylo skutečně několik rychlejších vozů, ale málokterý z nich řidiči poskytoval takovou zábavu za volantem, jako právě Megane R.S. Surový motor v kombinaci s neskutečně hravým podvozkem a solidně vyladěným řízením dělal radost mnoha příznivcům sportovní jízdy. O to více jsme byli napjatí při usedání do nové generace tohoto modelu. Ale pěkně od začátku.

Ostrý jako břitva

Design Meganu R.S. je opět velice povedený a to i přes to, že se své příznivce nesnaží nalákat na obrovské spoilery ani velká křídla. Sportovně střiženému standardnímu provedení stačilo přidat rozšířené blatníky, robustní prahy, výdechy za předními koly a rázem je jasné, že se nejedná o běžný Renault Megane. Zadní partie navíc okořenil difuzor s uprostřed umístěnou chromovanou koncovkou, která v sobě skrývá dva výfuky vyvedené přímo z tlumiče výfuku.

Z útrob kol navíc vykukují brzdiče Brembo a přední LED mlhovky ve tvaru šachovnice rovněž potvrzují, že tento model prošel rukama šikovných nadšenců z Renault Sportu. Snad jen černá barva testovaného vozu částečně skrývá řadu dynamických křivek skvěle provedeného designu, což je trochu škoda. Myslíme se, že by Megane R.S. vypadal ve výraznějším odstínu karosérie ještě o kus lépe.

Uvnitř se ostrá varianta odlišuje od standardního provedení především jiný volantem s červeným prošíváním a logem R.S.. Část věnce je navíc vyvedena z alcantary, takže volant neklouže a skvěle padne do ruky. Robustní sportovní sedačky mají skvělé boční vedení a to jak v oblasti beder, tak v oblasti stehen cestujících. Jedinou nevýhodou je fakt, že částečně omezují prostor pro cestující vzadu.

Na delší převoz cestujících na zadních sedadlech však tento vůz pravděpodobně nikdo využívat nebude. Navíc už tak šel Renault naproti všem příznivcům praktického využití použitím pětidveřové karosérie namísto třídveřové, která byla u předchozí generace Meganu R.S. jedinou volbou. Jinak je přístrojová deska velmi kvalitní a chlubí se přehledností a dobrou ovladatelností prakticky všech tlačítek. Oproti běžné variantě dostal Megane R.S. ovladač „Drive Select“ pro volbu jízdních režimů, včetně nejostřejších Sport a Race. Ten se nachází na středové konzoli naproti řadicí páce.

Když méně neznamená více

Renault Megane R.S. dostal nový motor. Přestože se stále jedná o čtyřválec, jeho zdvihový objem byl redukován na 1798 cm3. Motor vychází z menšího Clia R.S., kterému pod kapotou bije srdce pohonné jednotky 1,6 l. Tento motor byl pochopitelně značně přepracován. Divize Renault Sport použila jinou hlavu a také zcela nový výfuk.

Za zmínku také rozhodně stojí nové materiály DLC (Diamond Like Carbon) na ventilových zdvihátkách a Mirror Bore Coating jako povrchová úprava vnitřku válců. Zvýšení výkonu bylo mimo jiné dosaženo zvětšením vzduchového filtru a také novým přívodem vzduchu. Výsledkem tohoto úsilí je nejvyšší výkon 206 kW při 6000 ot/min a maximální točivý moment 390 N.m při 2400 ot/min. Přestože Renault chystá ještě výkonnější verzi Trophy, musíme uznat, že i tyto parametry jsou více než dostatečné. Vždyť Megane R.S. s tímto motorem zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,8 s a jeho maximální rychlost činí 255 km/h.

Motor skvěle zatahuje prakticky v jakýchkoliv otáčkách a i přes určitou prodlevu turbodmychadla na nás dělá velmi slušný dojem. Škoda jen, že motor prakticky nikde negraduje a nepůsobí tedy příliš výbušně.  Zvuková kulisa je samozřejmě nejintenzivnější v ostrém jízdním režimu „Race“, kdy motor ve vysokých otáčkách decentně práská do výfuku. Právě akustika pohonné jednotky však byla větší zbraní u předchozí generace. V novém Meganu R.S. působí přeci jen poněkud rezervovaně a to i ve srovnání s konkurencí. Snad tedy alespoň varianta Trophy nabídne v tomto ohledu více.

Testované auto bylo spojeno se šestistupňovým manuálem, přestože je k dispozici také dvouspojkový automat. Kvitujeme nejen vypínatelnou stabilizaci, ale také přítomnost mechanické ruční brzdy. Převodovka se chlubí přesným řazením a optimálním zpřevodováním. Jednotlivé dráhy rychlostí by ale mohly být kratší.

Přestože spotřeba pohonných hmot není nejdůležitějším aspektem sportovního vozu, přeci jen něco naznačuje o efektivitě motor-managementu automobilky. A v této disciplíně si vede Megane R.S. velmi dobře. S lehkou nohou na podlaze jsme jezdili kolem 8 l/100 km, při občasném využití výkonového potenciálu jsme se pak hravě vešli do desetilitrového průměru. Bravo!

Jízdní vlastnosti a 4Control

I sportovní varianta Renaultu Megane dostala sofistikovaný systém natáčení zadní nápravy 4CONTROL. Díky němu automobil částečně boří fyzikální zákony a chová se výrazně jinak. Zadní náprava se do rychlosti 60 km/h natáčí v opačném směru než kola přední a po překročení hranice 60 km/h pak ve stejném směru. V režimu Race je pak tato hranice posunuta na 100 km/h.

Nám připadal daleko přirozenější režim, kdy zadní náprava reaguje opačně než ta přední tj. do 60 km/h respektive 100 km/h. Auto je díky tomu velmi hbité a v kombinaci se strmým řízením umožňuje projíždět prudké zatáčky poměrně rychle.

Nastavení podvozku je pochopitelně poměrně tuhé, tak jak se na sportovně laděný hatchback sluší. To však neznamená, že je auto výrazně nepohodlné. Právě naopak. Relativně komfortně v něm klidně zvládnete i delší přesuny a to zejména na kvalitním asfaltu. Pohodlí posádky ruší snad jen větší hluk od podvozku při dálničních rychlostech. Subjektivně nám auto přijde pohodlnější a podvozek měkčí, než u minulé generace.

Právě naladění podvozku si zaslouží velkou pochvalu. Auto se totiž chová neutrálně a nebrání se ani lehké přetáčivosti pokud například v rychle projížděné zatáčce razantně uberete plyn… Rozhodit si pak vůz pomocí volantu nebo dokonce brzdového pedálu jde velice snadno. V tomto se poměrně dost podobá minulé generaci, která byla svou hravostí pověstná.

Brzdy Brembo s 355 mm kotouči vpředu a 290 mm kotouči vzadu brzdí opravu skvěle. Ani jednou jsme nezaznamenali ztrátu účinnosti a to i přesto, že jsme je rozhodně nešetřily. Pokud chcete brzdy s ostřejším nástupem, neváhejte si připlatit za paket Cup (+40 tisíc CZK). S ním totiž dostanete nejen opravdu ostře brzdící auto, ale především samosvorný diferenciál a ještě tužší podvozek. Pro milovníky sportovní jízdy tedy rozhodně skvělá volba.

Resumé

Nový Renault Megane R.S. je pohodlnější, než kdykoliv dříve a navíc přináší revoluční natáčení všech kol. Auto není tak ultimativní, jak tomu bývalo dříve, a tak vyhoví početnější skupině zákazníků. Pokud nechcete dělat kompromis, jednoznačně zvolte variantu s paketem Cup, který usnadní využití vozu i na závodních okruzích. Příjemnou zprávou je rozumná cena základního modelu, která startuje na 719.000 CZK. 

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Renault
Model:Megane R.S.
Karosérie:Hatchback
Motor:TCe 280
Palivo:benzín
Rok výroby:2018
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový
Válce:4
Objem motoru:1798 ccm
Nejvyšší výkon:206/6000 [kW, ot/min]
Nejvyšší toč. Moment:390/2400 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:255 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:5,8 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:7,2/9,2/6,0 l
Objem nádrže:50 l
Pohotovostní hmotnost:1407 Kg
Nosnost:498 Kg
Základní cena:719 900 Kč
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:719 900 Kč

Fotogalerie

Reklama:
  • Kvalitní díly.cz -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Citroen -