Peugeot 308 1.5 BlueHDI - nová éra (TEST)

Testy
15.05.2018

F T G

Peugeot 308 1.5 BlueHDI - nová éra (TEST)

Přísná emisní regulace Euro 6c, která bude platit od září tohoto roku, ovlivní nabízenou škálu motorizací prakticky všech automobilových výrobců. Peugeot se na to dopředu připravil a nedávno představil nový turbodiesel 1.5 BlueHDI. Jaké má vlastnosti jsme zkoušeli v oblíbeném hatchbacku 308.

Peugeot 308 je na trhu již pár let a tak není divu, že v minulém roce prodělal modernizaci. Asi tou nejzásadnější změnou bylo přemístění loga značky z přední kapoty na masku chladiče po vzoru trendových modelů 3008 a 5008. Úpravy se také dočkal přední nárazník, který vozu propůjčuje modernější vzhled a eleganci.

Další nevýraznou změnou je náhrada kulatého víčka nádrže za obdélníkové. Tato změna souvisí s přesunutím ústí nádrže na AdBlue z kufru právě k ústí standardní nádrže na naftu. Celkově působí design modelu 308 velice elegantně, k čemuž přispívá i nový design litých kol v nabídce.

Interiér modelu 308 je pověstný nejen nezvykle malým volantem, který je své spodní části plochý, ale také obrazovkou systému i-Cockpit. Ta je umístněná mezi výdechy klimatizace. Pod ní se nachází už jen pár tlačítek pro výstražné blikače, vyhřívání zadního skla, centrální zamykání apod. Hlavní funkce se tedy ovládají přes obrazovku. Modernizace přinesla nejen zvětšení displeje systému i-Cockpit, ale také velice praktickou funkci Mirrorscreen. Ta umožňuje zobrazení displeje chytrého telefonu na dotykové obrazovce.

Pochvalu si interiér zaslouží za měkčené plasty a velmi dobré zpracování. Příjemná jsou také sedadla, která dobře podrží tělo v zatáčkách a mají solidní délku sedáků. Na zadních sedadlech hatchbacku není příliš místa, vpředu je to však o poznání lepší.

Poměrně tlustý C sloupek karosérie navíc dojem z prostornosti vzadu ještě více zhoršuje. Toto designové řešení také poněkud brání výhledu z vozu směrem vzad. Pochvalu si naopak zaslouží zavazadlový prostor s nadprůměrným objemem 420 litrů. Je skvěle přístupný a má optimální tvar. Výtku si zaslouží snad jen za chybějící háčky na nákupní tašky.

Peugeot 308 může být na přání vybaven nejnovější generací asistenčních systémů řízení. Řidiči jistě ocení nouzové automatické brzdění nebo hlídání bezpečné vzdálenosti. Ta například upozorňuje řidiče na bezprostřední riziko srážky s vozem, který jede před ním, nebo s chodcem, který se ocitl v detekčním poli. Aktivní systém varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu dokáže díky kameře, která rozlišuje plné a přerušované čáry při snížené pozornosti řidiče při rychlosti vyšší než 80 km/h vyslat zvukovou a vizuální výstrahu. Při vyšší rychlosti mezi 65 a 180 km/h umí navíc aktivní systém varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu upravit trasu vozu.

Funkce sledování pozornosti řidiče zase hodnotí pozornost řidiče na základě vyhodnocování odchylek trasy vzhledem k pozemnímu značení a v případě nutnosti spustí několik stupňů zvukové a vizuální výstrahy. Automatické přepínání světel opět díky kameře umístěné v horní části předního skla analyzuje intenzitu světla a v závislosti na světelných podmínkách a dopravní situaci a automaticky přepíná dálková a potkávací světla. Systém rozpoznání dopravního značení podobným způsobem pomocí kamery detekuje a snímá značky upozorňující na začátek nebo konec úseku s omezenou rychlostí a informuje o nich na přístrojové desce.

Systém také zohledňuje informace o omezení rychlosti uvedené v mapách navigačního systému. Tuto funkci doplňuje možnost nastavení automatického přizpůsobování rychlosti vozu, kdy stisknutím tlačítka MEM na ovladači tempomatu může řidič nastavit automatické přizpůsobování rychlosti vozu rychlostním omezením, jež snímá kamera.

Příjemná patnáctistovka BlueHDI

Novinka pod kapotou vznikla úpravou motoru 1.6 BlueHDI, konkrétně byl objem zmenšen zkrácením zdvihu. Samozřejmostí byly i další úpravy, motor například dostal nové turbodmychadlo, sání, písty a vstřikování. Nejvyšší výkon motoru činí 96 kW při 3750 ot/min. a největší točivý moment 300 N.m vrcholí při 1750 ot/min. Díky těmto parametrům motor zatahuje prakticky již od volnoběhu a jeho síla nepolevuje až do 4000 ot/m. V těchto otáčkách už se vyplatí přeřadit.

Při jízdě jsme ocenili zejména kultivovaný chod pohonné jednotky 1.5 BlueHDI a také vynikající odhlučnění. Chválíme také hbitou reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu a minimální prodlevu turbodmychadla. Výtku si zaslouží snad jen krátké zpřevodování šestistupňové převodovky, vždyť motor točí na šestku při 130 km/h už 2400 ot/min. Převodovka si ale jinak zaslouží slova chvály, je přesná a řazení je příjemně tuhé. Automat se v kombinaci s novou pohonnou jednotkou 1.5 BlueHDI nenabízí. Zájemci o samočinnou převodovku tedy musí sáhnout po motorizaci 1.6 BlueHDI (88 kW).

Asi nejsilnější zbrání nového motoru je mimořádně úsporný provoz. My jsme s autem v kombinovaném režimu jezdili kolem hranice 5,5 l/100 km, což je perfektní hodnota. Nutno ale dodat, že výrobce slibuje ještě hodnoty nižší. Mimo město lze hravě jezdit pod pětilitrovou hranicí, ve městě se pak jen málokdy dostanete přes 6,0 l/100 km. Bravo!

Vznětový motor 1.5 BlueHDI navíc velmi dobře koresponduje s charakterem podvozku. Ten je určen spíše pro komfortní jízdu, žádné sportovní charakteristicky od něj tedy očekávat nelze. Z klidu podvozek vyvedou snad jen větší nerovnosti, jinak je mimořádně komfortní a posádce poskytuje skvělé pohodlí. Navíc je velmi dobře odhlučněný, takže žádných rázů se od něj naštěstí nedočkáte.

Resumé

Peugeot 308 s nový turbodieselem 1.5 BlueHDI ukazuje, že s koncem dieselových motorů by to nemuselo být tak horké. Motor plní nejnovější emisní normu, je kultivovaný a příjemně zatahuje již od nízkých otáček. Ačkoliv je Peugeot 308 1.5 BlueHDI dražší, než varianta s motorem 1.6 BlueHDI, cenový rozdíl ve výši 15 tisíc korun považujeme za rozumný. Rovněž základní cena 430 tisíc korun za hatchback 308 s testovanou pohonnou jednotkou vychází lépe, než u většiny konkurentů.

Tým AUTOiNDEX.cz

Peugeot 308 1.5 BlueHDi

Typ motoru:

vznětový přeplňovaný čtyřválec

Objem motoru (ccm):

1499

Válce :

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

96/3750

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

300/1750

Maximální rychlost (km/h):

204

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,8

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

4,2 / 3.4 / 3,7

Velikost zav. prostoru (l):

420/1228

Objem nádrže (l):

53

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1180

Nosnost (kg):

555

Základní cena (kč):

365 000 (1.2 PureTech, Active, akční cena)

Cena testovaného provedení včetně doplňků (kč):

430 000 (Active, akční cena)

Fotogalerie

Reklama:
  • Kvalitní díly.cz -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Citroen -
  • Janovapec -