Nesnáším loučení - Subaru WRX STI (TEST)

Testy
16.04.2018

F T G

Nesnáším loučení - Subaru WRX STI (TEST)

Modernizované Subaru WRX STI dostalo pro modelový rok 2018 řadu vylepšení, které ho řadí na pomyslný vrchol zábavných čtyřkolek. O to více je nám líto, že se za několik měsíců přestane dovážet do Evropy.

To, proč se s „mechanickým“ modelem WRX STI od Subaru vlastně loučíme, jsou stále přísnější emisní normy. Právě kvůli nim jsme v Evropě přišly o řadu perfektních motorů. Na řadě je nyní plochý čtyřválec ze Subaru WRX STI, kterému bude chybět zejména filtr pevných částic, bez něhož se většina současných evropských aut již neobejde.

Poslední modernizace přinesla kromě technických úprav i řadu optických vylepšení. Nová je maska chladiče a jiný je i přední nárazník s upravenými BiLED hlavními světlomety. Pozorný fanoušek si také jistě všimne chybějících mlhovek. Z černých kol s upraveným designem nově vykukují fosforově žluté brzdiče. Přední část vozu nyní působí agresivnějším a širším dojmem.

Uvnitř okamžitě zaujmou nová sportovní sedadla Recaro, která dostala elektrické ovládání. Nový je také multifunkční informační displej, a když jsme u přístrojové desky, nelze si nevšimnout kvalitnějších materiálů. Atraktivně také působí červené bezpečnostní pásy. Praktickým aspektem vylepšení jsou pak úpravy pro lepší odhlučnění. Ty zahrnují například silnější skla, pozměněné materiály ve dveřích a v zavazadelníku.

Upravená technika

To hlavní z úprav se však událo na technice modernizovaného WRX STI. Auto dostalo větší brzdové kotouče vpředu i vzadu. Do těch předních se pak nově zakusují šestipístkové třmeny namísto čtyřpístkových.

Změny se dotkly také podvozku, který se chlubí novými pružinami s prodlouženým chodem. Ještě lepší jízdní vlastnosti má zajistit o dva milimetry užší zadní stabilizátor. Účelem úpravy na předním a zadním zavěšení bylo vylepšit jízdní stabilitu a v neposlední řadě jízdní komfort.

Asi nejvýznamnější úprava se však odehrála na systému pohonu všech kol. Subaru WRX STI totiž dostalo nový mezinápravový diferenciál, který má zajistit rychlejší svornost a tím výrazně omezit nedotáčivost.

Za volantem

Pohon nejsilnějšího subaru má stále na starosti 2,5 litrový boxer se čtyřmi válci. Zde zůstalo vše při starém. Nejvyšší výkon 221 kW při 6000 ot/min. je samozřejmě slušný, ale v dnešní době už nikoho neuchvátí. V rámci starších generací byly tyto motory charakteristické výrazným nárůstem točivého momentu ve středních otáčkách, který způsobil návykový „kopanec“ do zad posádky při prudké akceleraci. Dnes se již toto neděje.

Projev pohonné jednotky je spíše konstantní v celém spektru otáček, což je trochu škoda. Netřeba připomínat, že to má na svědomí snaha o minimalizaci emisí v rámci posledních generací tohoto modelu. Vždyť současný konec WRX STI v Evropě právě souvisí s přísnou regulací emisních norem. Bohužel.

Nemyslete si ale, že je jízda s posledním Subaru WRX STI bez emocí. Auto naopak působí velice mechanickým dojmem, což je dáno nejen nezaměnitelným zvukem plochého čtyřválce, elektrohydraulickým posilovačem řízení, ale také mimořádně přesnou převodovkou. No a co, že vyžaduje přesnost řazení i po řidiči, vždyť celé auto je nastaveno stejně. Rychlost si v něm prostě musíte zasloužit a tvrdě odpracovat. Až pak vám nabídne to pravé potěšení z jízdy. V porovnání se současnými sportovními vozy je to zkrátka stará škola.

Podvozek nás v kombinaci s novým mezinápravovým diferenciálem doslova uchvátil. Auto se nádherně vrhá do každé zatáčky. Díky prodlouženému chodu tlumičů z vás ale nevymlátí duši ani na nekvalitním povrchu. A řízení? Poskytuje více zpětné vazby, než tomu bylo u předchozí generace, přestože výsledek ještě není úplně ideální.

Větší brzdy neutaháte ani po několika kolech na okruhu a to bez ohledu na fakt, že vůz váží skoro šestnáct metráků. Pochvalu si zaslouží nový mezinápravový diferenciál, který eliminuje nedotáčivé chování vozu především díky jeho kompletní elektromechanicky ovládané spojce. Ta zaručuje rychlejší odezvu v porovnání s mechanicky ovládanou částí svorné lamelové spojky u původní varianty.

Nejčastěji jsme jezdili v automatickém režimu diferenciálu. Na povrchu se zhoršenou přilnavostí se doporučuje manuálně omezit svornost kvůli zajištění neutrálního chování vozu. Pokud naopak chcete projíždět zatáčky „dveřmi napřed“, není nic jednoduššího, než otevřít svornost diferenciálu manuálně tzn. pomocí tlačítka na středové konzole. Pak stačí jen trochu přidat plyn, vypnout stabilizaci a najednou máte plné ruce práce.

Ocenili jsme také možnost volby jednotlivých jízdních režimů pomocí otočného ovladače na středové konzole. K dispozici je mód Inteligent, Normal, Sport a Sport Sharp. Není žádným překvapením, že poslední dva zmiňované režimy jsou mimořádně vhodné pro sportovní jízdu. Auto zcela jinak reaguje na plynový pedál a celkově působí velice ostrým dojmem. Mód Inteligent vám naopak umožní vcelku pohodlné přesuny s průměrnou spotřebou pod desetilitrovou hranicí. Přestože je Subaru WRX STI stále více sporťák než GT, tyto funkce ho předurčují k častějšímu využití.

Resumé

Je to především technický pokrok v podobě nového mezinápravového diferenciálu, posílených brzd a lépe vyladěného podvozku, který posunul Subaru WRX STI na pomyslný vrchol. Pravdou je, že několik generací zpět poskytoval motor této legendy více radosti a to díky jeho brutálnímu nástupu. Ten byl následně degradován přísnou emisní regulací v Evropě. A s tím vlastně souvisí i současný odchod tohoto sportovního vozu z evropského trhu. Naštěstí se Subaru WRX STI loučí na vrcholu svých sil.

Tým AUTOiNDEX.cz

Subaru WRX STI

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

2457

Válce / ventily:

4 / 4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

221 / 6000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

407 / 4000

Maximální rychlost (km/h):

255

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

5,2

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

15,4 / 8,7 / 11,2

Velikost zav. prostoru (l):

460

Objem nádrže (l):

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1631

Nosnost (kg):

359

Základní cena (kč):

1 130 000 (WRX STI)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč):

1 300 000 ( WRX STI Sport)

Fotogalerie

Reklama:
  • Kvalitní díly.cz -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Citroen -