Vydařená novinka se špičkovou technikou - Opel Astra 1.7 CDTI (TEST)

Testy
06.06.2004

F T G

Vydařená novinka se špičkovou technikou - Opel Astra 1.7 CDTI (TEST)

Koncern General Motors zahájil rozsáhlou evropskou ofenzivu. Renomovaný výrobce automobilů Opel přichází s novým modelem segmentu nižší střední třídy – třetí generací oblíbeného vozu Opel Astra.

Již na první pohled je patrný značný posun nejen z hlediska designového ztvárnění, ale také použitím moderních technických řešení. Vždyť ještě donedávna byly důmyslné prvky použité právě v nové Astře výsadou vozů pouze nejluxusnějšího segmentu. Pro zajímavost jmenujme například adaptivní světlomety, které se v zatáčkách natáčejí až o 15 stupňů a přispívají tak k lepší bezpečnosti silničního provozu. Samozřejmostí je také systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS), který pomocí senzorů na jednotlivých kolech rozpozná změny tlaku už v rozmezí 0.1 baru a upozorní řidiče.

Zákazníci jistě ocení řešení pomoci při rozjezdu do kopce (HSA). Zachování stejného tlaku v brzdovém systému je zajištěno ještě po dobu dvou sekund od povolení pedálu brzdy. Líbivá karoserie je o 35 mm vyšší, 44 mm širší a 139 mm delší než u předchozí Astry. Klínovitý boční profil spolu s efektně ztvárněními předními a zadními světly tvoří harmonický celek s příznivým koeficientem aerodynamického odporu vzduchu 0,32. Přední a zadní chromovaná lišta propůjčuje vozu jistou dávku elegance a opticky rozšiřuje karoserii. Objem zavazadlového prostoru je 350 l s plnohodnotným rezervním kolem pod podlahou. V nabídce se již brzy objeví sada pro opravu pneumatik, která nahradí rezervní kolo. Díky absenci náhradního kola vzroste objem zavazadlového prostoru na neuvěřitelných 380 l.

Robustní interiér je charakteristický použitím kvalitních materiálů a pečlivým dílenským zpracováním. Potencionální zákazníci ocení zejména přehlednost a jistou dávku originality přístrojové desky. Tlustý věnec volantu padne dobře do ruky stejně jako hlavice řadící páky. Při řízení jsme postrádali lepší zpětnou vazbu od předních kol, což bylo způsobeno příliš velkým účinkem posilovače řízení. Hodnotně vyhlížejícímu středovému panelu vyvedenému ve stříbrném provedení dominuje rozměrný, dobře čitelný multifunkční displej s oranžovým podsvícením, na jehož obsluhu si je třeba chvilku zvykat.

Nová generace Astry je vybavena interaktivním podvozkem IDS (Interactive Driving System) s nezávislým zavěšením všech kol, který zaručuje výborné jízdní vlastnosti. Přední náprava je tvořena vzpěrami McPherson, které jsou kombinovány s příčnými rameny, připevněnými k pomocnému rámu. Zadní náprava využívá dvouplášťové torzní příčky profilu U se speciální technologií sváření magnetickým obloukem. Tvrdší nastavení podvozku přivítají především sportovněji založení řidiči.

V mezních situacích při razantním projíždění zatáček automobil dobře drží zvolenou stopu, nenaklání se a v kombinaci s nízkoprofilovými pneumatikami o rozměru 205/55 R16 je hranice adheze výrazně oddálena. Při ne právě „čistém“ stylu jízdy, kdy řidič razantně brzdí v projížděné zatáčce, měl vůz tendenci zejména na kluzkých dlažebních kostkách k poměrně nečekané přetáčivosti, která však může být způsobená nepřesným nastavením brzdové soustavy testovaného automobilu. Její účinnost je ale více než dostatečná, brzdy „nevadnou“ ani při opakovaném intenzivním brždění.

Při překročení fyzikálních zákonů je Astra lehce neotáčivá. V přímém směru se chová naprosto klidně, což zpříjemňuje rychlou jízdu nejen na dálnici. Testovaný model byl vybaven moderním vznětovým motorem CDTI se vstřikováním common-rail.

Motor využívá čtyřventilovou techniku a splňuje emisní normy Euro 4. Silnější „stokoňová“ varianta dieselového agregátu 1.7 CDTI propůjčuje vozu solidní jízdní dynamiku. Maximální rychlost se pohybuje kolem 190 km/h, akcelerace pak plně odpovídá údajům uváděným výrobcem. Trochu jsme postrádali stabilizační systém ESP, který je součástí nadstandardní výbavy. Slušná hodnota točivého momentu vznětového agregátu měla při necitlivé akceleraci do zatáčky a následném nadlehčení jednoho z kol hnané nápravy za následek jeho prokluzování.

Příznivá byla dosažená spotřeba, jejíž kombinovaná hodnota se pohybovala kolem 5,5 l/100 km. Při maximálním využívání potencionálu pohonné jednotky se spotřeba vyšplhala lehce přes 7,5 l/100 km. Uvedené hodnoty bylo dosaženo na závodní dráze při plném zatížení vozu.

Vznětový agregát je při zachování stejné dynamiky výrazně úspornější než benzinový motor o objemu 1.6 l. Jediným podstatným argumentem pro zážehovou variantu může být cenový rozdíl, který představuje téměř 55 000,- Kč. Ten však může být při předem propočítaném jízdním průběhu zanedlouho smazán. Podvozek s velkými rezervami, líbivé ztvárnění karoserie, kvalitní dílenské zpracování a v neposlední řadě také nabídka moderních pohonných jednotek jistě nadělají konkurenci v segmentu nižší střední třídy mnoho vrásek a bezpochyby pomohou Astře zaujmout pozici jednoho z nejoblíbenějších automobilů na současném trhu.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor
Vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1686 ccm. Vrtání x zdvih 79x86 mm. Kompresní poměr 18,4:1. Největší výkon 74 kW při 4400/min. Největší točivý moment 240 Nm při 2300/min.
Převodné ústrojí
Přední poháněná náprava. Pětisťupňová přímo řazená převodovka.
Podvozek
Nezávislé zavěšení kol, vpředu vzpěry McPherson kombinované s příčnými rameny, vzadu dvouplášťové torzní příčky profilu U. Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na všech kolech. Pneumatiky 205/55 R16.
Karoserie
Samonosná, pětidveřová.
Provozní vlastnosti
Největší rychlost 181 km/h (naměřeno 190 km/h). Zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,3 s. Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 6,4/4,2/5 l/100 km.
Rozměry a hmotnosti
Rozvor náprav 261,5 cm. Rozchod kol vpředu/vzadu 149/149 cm. Celkové vnější rozměry 425/179/146 cm. Palivová nádrž 52 l.
Cena základního provedení
449 900 Kč

Tým AUTOiNDEX.cz

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -