Rodinné blues - Ford Galaxy 1.6 EcoBoost (TEST)

Testy
05.03.2012

F T G

Rodinné blues - Ford Galaxy 1.6 EcoBoost (TEST)

Galaxy je největším fordem současnosti, pomineme-li model transit v osobním provedení. V roce 2010 prodělalo toto velké MPV facelift, který přinesl i nové benzinové motory EcoBoost. Testovali jsme Ford Galaxy se základní šestnáctistovkou pod kapotou. Bude na něj tato „downsizingová“ motorizace stačit?

Ford Galaxy už dávno nemá nic společného s Volkswagenem, tak jak tomu bývalo ještě před několika lety. Asi nikomu nemusíme připomínat ty dvě proslulá MPV dvojčata, které zastupovaly právě Ford Galaxy s Volkswagenem Sharan. Poté ale Ford vyjel se zbrusu novým modelem Galaxy, který odstartoval novou éru v dějinách velkoprostorových MPV.

Standardem se stal sedmimístný interiér, jehož poslední dvě sedadla, ukrývající se podlaze zavazadelníku, dokážou poskytnout více komfortu, než je tomu u středních MPV, jakým je například S-Max. Již při představení nového Fordu Galaxy výrobce tvrdil, že se jedná o velké auto pro velkou rodinu. A nemýlil se.

Variabilní prostor

Už na první pohled připomíná přístrojová deska Ford Mondeo. Kulaté výdechy klimatizace, čtyřramenný volant nebo středový panel s lesklým dekorem se nápadně podobají právě mondeu. Prakticky stejné je i ovládání klimatizace či navigačního systému.

„Galaxy si zaslouží velkou pochvalu za variabilitu. Zadní sedadla se dají různě posouvat a sklápět, což umožňuje vytvoření optimálního prostoru nejen pro převoz rozměrného nákladu, ale také pro pohodlné cestování v sedmi.“

Za volantem má řidič dokonalý přehled o dění před vozidlem a to díky bohatému prosklení vysoké karosérie. Je ale nutné počítat s poněkud „autobusovou“ polohou za volantem. Sedadlo a volant jsou široce nastavitelné, z hlediska ergonomie je tedy na místě řidiče vše v pořádku. Navíc prostoru v oblasti hlavy je více než dost, takže se nemusí obávat ani opravdoví dlouháni.

Galaxy uvnitř nabízí nepřeberné množství různých schránek a odkládacích prostor. Asi nejvíce se jich nachází přímo ve stropní části vozu. Přístrojová deska je z kvalitních materiálů, které jsou velmi dobře slícované. Příplatkový navigační systém námi testovaného vozu sice graficky nepatří mezi absolutní špičku, jeho navigační funkce spolu s automatickou změnou měřítka během navigování, jsou však svým způsobem jedinečné.

Přední sedadla se chlubí výraznějším bočním vedením, což kvitujeme i u takto rodinně pojatého MPV. Druhá řada sedadel se skládá ze třech samostatných křesel, jejichž bočnice jsou o poznání méně výrazné. I tady je místa dostatek ve všech směrech, žádná svažující-se střecha tedy neubírá prostor v oblasti hlavy.

Galaxy si zaslouží velkou pochvalu za variabilitu. Zadní sedadla se dají různě posouvat a sklápět, což umožňuje vytvoření optimálního prostoru nejen pro převoz rozměrného nákladu, ale také pro pohodlné cestování v sedmi. Z útrob zavazadelníku lze totiž během minuty vyklopit dvě takřka plnohodnotná sedadla. Ano čtete správně, na těchto sedadlech si umíme představit relativně pohodlné cestování i pro dospělé osoby.

Podle požadavků na počet sedadel lze pochopitelně variabilně měnit objem zavazadlového prostoru. Při sedmimístném uspořádání lze do výšky sedadel naložit až 435 litrů nákladu. Pokud necháte třetí řadu schovanou v podlaze zavazadelníku, můžete počítat s objemem zavazadelníku 1260 litrů, při naložení až po střechu. Teoretický maximální nákladový prostor 2325 litrů vzniká při dvousedadlovém uspořádání.

1.6 EcoBoost – nejmenší v nabídce

Benzinová šestnáctistovka pod kapotou velkého Fordu Galaxy, vypadá v katalogu poněkud nedůstojně. Zároveň je ale třeba dodat, že se jedná o turbodmychadlem přeplňovaný motor s přímým vstřikováním paliva a proměnným časováním ventilů. Tedy vskutku moderní motor.

Jak ale bude pracovat v MPV-éčku, do kterého se obecně hodí spíše vznětový motor? Překvapivě dobře. Motor má výkon 118 kW při 6000 ot/min a největší točivý moment 240 N.m (270 N.m krátkodobě v rámci overboost). Ten je k dispozici v širokém spektru otáček tj. 1600-4000 ot/min.

V praxi motor tedy slušně zatahuje už od 1800 ot/min, podobně jako naftový motor. EcoBoost navíc můžete točit až do nějakých 6000 ot/min, takže máte k dispozici opravdu široké spektrum dobře využitelných otáček.

„Relativně lehký motor nad přední nápravou dodává ovládání vozu mimořádnou lehkost. Průjezdy zatáček jsou tedy zábavnou disciplínou a to i díky příjemnému řízení, kterému ford propůjčil částečnou zpětnou vazbu.“

Nespornou předností této benzinové šestnáctistovky je její sametový běh, který maximalizuje jízdní požitek ve městě i mimo něj. I ve vysokých otáčkách je zvuk stále jemný a posádku akusticky neobtěžuje, což se nedá vždy tvrdit naftě. Právě o vznětovém motoru se naopak vyplatí uvažovat v případě, že hodláte často využívat maximální zatížení vozu, ať už nákladem nebo sedmi cestujícími. Pak je každý newton-metr točivého momentu navíc k dobru.

A jak je na tom tento motor se spotřebou? Při dálničním limitu 130 km/h, při kterém motor točí 2900 ot/min na šestý převodový stupeň, počítejte s odběrem kolem 8,5 l/100 km. Ve městě se spotřeba vyšplhá k 10,5 l/100 km, mimo město se můžete dostat i k sedmilitrové hranici. To už chce ale opravdu lehkou nohu na plynu.

Jízdní vlastnosti? Prostě Ford…

Jízdní vlastnosti Fordu Galaxy pro nás byly poměrně velkým překvapením. Relativně lehký motor nad přední nápravou dodává ovládání vozu mimořádnou lehkost. Průjezdy zatáček jsou tedy zábavnou disciplínou a to i díky příjemnému řízení, kterému ford propůjčil částečnou zpětnou vazbu.

Podvozek se standardními tlumiči je na vysoké úrovni a dokáže posádku zdárně izolovat od nerovností našich silnic. Fordu se navíc zároveň podařilo zachovat velmi dobrou stabilitu, takže se karosérie v zatáčkách téměř nenaklání. Brzdy fungují na jedničku a řazení šestistupňového manuálu je přesné a lehké. Převodovka je také optimálně odstupňovaná.

Resumé

Ford Galaxy se základní motorizací 1.6 EcoBoost nám nakonec vůbec nepřipadá jako nějaký „základ“. Ano, svůj podíl na tom měla i velmi slušná výbava, která cenu testovaného vozu dostala až nad magickou hranici jednoho milionu korun (1 032 tis Kč), ale i tak nepatří 4,8 m dlouhé MPV k žádným lenochům.

Uvážíme-li, že cenový rozdíl této motorizace oproti naftové 1.6 TDCi činí bezmála 90 tisíc korun ve prospěch EcoBoostu, je právě benzinový motor naším favoritem. Vyšší investice do vznětového motoru se vyplatí nejdříve po 100 tisícovém nájezdu kilometrů, ale benzinový motor stále poskytuje lepší dynamiku a komfort. Optimální volbou tak může být například vznětový dvoulitr o výkonu 140 koní, za který však zákazník zaplatí poznání více. Ford tedy opět dokázal, že základní motorizace se u této značky zákazníci obávat nemusí.

Ford Galaxy podle nás patří mezi špičku současných MPV a velmi těžko se na něm hledají chyby. Snad jen zmiňovaná navigace by mohla nabídnout lepší grafiku, ale to je námět nejen pro tento model.

Tým AUTOiNDEX.cz

Ford Galaxy 1,6 EcoBoost, Trend

Volkswagen Sharan 1,4 TSI

Renault Espace 2,0T

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Přeplňovaný zážehový

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

1596

1390

1998

Válce / ventily:

4 / 4

4 / 4

4 / 4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

118 / 6000

110 / 5800

125 / 5000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

270 / 1600-4000

220 / 1750 - 4000

270 / 3250

Maximální rychlost (km/h):

201

197

205

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,9

10,7

9,7

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

9,7 / 5,8 / 7,2

9,2 / 6,1 / 7,2

11,6 / 7,2 / 8,8

Velikost zav. prostoru (l):

435

300

291

Objem nádrže (l):

70

70

83

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1734

1802

1732

Nosnost (kg):

724

678

715

Základní cena (kč):

699 990 (1,6 EcoBoost, Champion, akční cena)

667 800 (1,4 TSI, Trendline)

674 900 (2,0T Celsium, akční cena)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

699 990 (1,6 EcoBoost, Champion, akční cena)

667 800 (1,4 TSI, Trendline)

674 900 (2,0T Celsium, akční cena)

Základní parametry
Výrobce:Ford
Model:Galaxy
Karosérie:MPV
Motor:1.6 EcoBoost
Palivo:benzín
Rok výroby:2012
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -