Zdání klame - Citroen DS4 2.0 HDI (TEST)

Testy
13.12.2011

F T G

Zdání klame - Citroen DS4 2.0 HDI (TEST)

Pětidveřový automobil nižší střední třídy s devatenáctipalcovými koly nemusí být okamžitě ostrým hatchbackem. U Citroënu může mít pod kapotou klidně i čtyřválcový turbodiesel HDI, třeba jako námi testovaná DS4…

O Citroënu DS4 jsme se podrobně rozepisovali už v rámci nedávno zveřejněného redakčního testu modelu s přeplňovaným zážehovým motorem 1.6 THP o výkonu 200 koňských sil. Tentokrát jsme využili příležitost vyzkoušet DS4 s nejsilnějším naftovým motorem 2.0 HDI, která k nám do redakce přijela ve velkém stylu.

Její nadstandardní výbava totiž mimo jiné zahrnovala například bixenonové samonatáčecí světlomety, vyhřívaná přední sedadla s masážní funkcí u řidiče, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (AFIL), bílý perleťový lak nebo třeba hliníkové disky s nízkoprofilovými pneumatikami o rozměru 225/40 R19.

Kráska k pohledání

Předně je třeba konstatovat, že pokud jsme o nedávno testované DS4 tvrdili, že jí to opravdu sluší, tak náš dojem ze současného modelu je ještě o kousek lepší. Nezpochybnitelný podíl na tom pochopitelně má kombinace bílého perleťového laku na karosérii a matně černá (imitace karbonu) devatenáctipalcová kola, která vozu neskutečně sluší. Obrovská kola opticky zmenšují tento citroën a mají svůj podíl i na vyšší světlosti.

Zajímavým dekoračním prvkem je chromování kolem bočních oken nebo třeba na masce či zadním nárazníku. Karosérie má zkrátka mnoho ozdobných detailů, které z vozu dělají ozdobu každého velkoměsta. O velkou míru pozornosti při jízdě v této DS4 rozhodně nebudete mít nouzi.

Luxusní dojem z provedení interiéru testovaného citroënu navozovalo černobílé kožené čalounění rozměrných sedadel stejně jako velký barevný displej povedené navigace. Sedadla jsou zaměřena spíše na maximální komfort, boční vedení těla by mohly mít lepší.

„Motor si zaslouží pochvalu nejen za perfektní odhlučnění, ale také za slušný zátah v nízkých otáčkách.“

Přístrojová deska je z kvalitních měkčených plastů a nápadně si blíží k prémiovému naturelu vybraných značek. Volant byl opět zaměřen na multifunkčnost, takže množství tlačítek vyžaduje od řidiče několikadenní poznávání. Přístrojový panel tvoří trojice zapuštěných ukazatelů se třemi displeji. Jejich podsvícení lze měnit a kombinovat, řidič má na výběr několik zajímavých odstínů.

V tomto citroënu budete sedět o něco výše než v klasickém hatchbacku, prostoru pro hlavu ale zase tolik není. Relativně málo místa je i na zadních sedadlech v podélném směru, už průměrně vzrostlá osoba má problém složit nohy za opěradla předních sedadel. Fakt, že si posádka na zadních sedadlech nemůže stáhnout okénka asi nikoho příliš trápit nebude, vždyť každá DS4 je vybavená klimatizací. Zavazadelník má nadprůměrný objem, jeho využitelnou šířku však zužuje subwoofer prémiového audiosystému Denon.

Dvoulitrový turbodiesel mezi nejlepšími

Vznětový čtyřválec 2.0 HDI disponuje nejvyšším výkonem 120 kW při 3750 ot/min.. Křivka největšího točivého momentu 340 N.m vrcholí v rozmezí 2000-3000 ot/min. Tyto parametry jsou na úrovni silnějších variant turbodieselových dvoulitrů současnosti a umožňují 1340 kilogramů vážící DS4 zvládnout akceleraci z 0 na 100 km/h za 8,6 s. Rychleji to umí už jen nedávno testovaná DS4 s motorem 1.6 THP 200 (7,8 s).

„Na skvělé stabilitě testované DS4 2.0 HDI se velkou mírou podílejí devatenáctipalcová kola s nízkým profilem.“

Motor si zaslouží pochvalu nejen za perfektní odhlučnění, ale také za slušný zátah v nízkých otáčkách. Vždyť už v 1500 ot/min se turbodmychadlo solidně roztáčí a citroën svižně akceleruje. Při dálničních 130 km/h točí motor 2500 ot/min a spotřebuje 6,5 l/100 km. Spotřeba se ve městě pohybuje kolem 7,5 l/100km, při plynulé jízdě mimo městské aglomerace, ukáže palubní počítač klidně i hodnoty začínající pětkou.

Spojení motoru s manuální převodovkou automobilu sluší, v nedávno testované DS4 1.6 THP nám ale přišlo řazení o něco přesnější. I tak jsme ale rádi, že se v poslední době u Citroënu začínají objevovat čím dál lepší převodovky v porovnání s minulostí.

Stabilita na devatenáctou

Ano tušíte správě. Na perfektní stabilitě testované DS4 2.0 HDI se velkou mírou podílejí devatenáctipalcová kola s nízkým profilem. Stabilitě však dobře sekunduje i podvozek. Karosérie se nenaklání ani při prudkých změnách směru.

Horší je to s podvozkem při přejezdu rozměrných výmolů. Rána se nepříjemně přenáší do interiéru a řízení, k čemuž pochopitelně zrovna nepřispívají velká kola s nízkým profilem. Ještě že na drobných nerovnostech dokážou auto podržet a nenechají ho spadnout do každé díry.

Řízení sice nenabízí kdovíjakou zpětnou vazbu, ale bez citu rozhodně také není. Posilovač byl naladěn na tužší notu, než jsme byli u Citroënu v minulosti zvyklí. Stabilizaci lze deaktivovat, po překročení rychlosti 50 km/h se však samovolně opět zapíná, takže na okruhové dovádění raději zapomeňte. Není to ale taková piha na kráse, určení „dé-es-čtyřky“ je přeci úplně jiné.

Resumé

Citroën DS4 s nejsilnějším turbodieselem pod kapotou je příjemným sprinterem a určitě jedním z nejlepších dieselových modelů značky. Motor je kultivovaný a silný zároveň, to vše při rozumném apetitu. Charakter podvozku diktují kola s nadstandardním rozměrem 19 palců, otázkou je, zda jejich nastolená stabilita stojí za cenu zhoršeného komfortu na rozbitých cestách. Záleží, kde budete s tímto citroënem převážně jezdit. Byla by ale škoda vyhýbat se městům, ve kterých je DS4 nepřehlédnutelná.

Tým AUTOiNDEX.cz

Citroën DS4 2.0 HDI

VW Golf 2.0 TDI

Ford Focus 2.0 TDCI

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1997

1968

N/A

Počet válců

4

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

120 /3750

125 / 4200

120 / 3750

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

340 / 2000-3000

350 / 1750 - 2500

340 / 2000 - 3250

Maximální rychlost (km/h):

212

222

218

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,6

8,1

8,6

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,6 / 4,3 / 5,1

6,5 / 4,3 / 5,1

6,3 / 4,2 / 5,0

Velikost zav. prostoru (l):

359

350

N/A

Objem nádrže (l):

60

55

N/A

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1320

1409 (bez řidiče)

1421

Nosnost (kg):

560

481

629

Základní cena (kč):

464 400 (1,6 Vti 120, Design)

323 900 (1,4 59 kW, Trendline, akční cena)

329 990 (1,6 Duratec Ti-VCT 63 kW, Economy, akční cena)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

634 400 (2,0 HDI 160, Style)

648 700 (GTI/GTD, akční cena)

614 890 (Titanium, akční cena)

Základní parametry
Výrobce:Citroen
Model:DS4
Karosérie:Hatchback
Motor:2.0 HDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2011
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -