Citroen C-ZERO - na vlně ekologie (TEST)

Testy
28.11.2010

F T G

Citroen C-ZERO - na vlně ekologie (TEST)

Z připravovaných automobilů čistě na elektrický pohon bude Citroën C-ZERO prvním, který se již začátkem příštího roku představí i na nášem trhu. Vedle elektropohonu si tento model nové generace zachovává všechny funkce spojené s bezpečností, komfortem a prostorností. Překvapí nejen tichým chodem a snadnou ovladatelností, ale zejména provozní hospodárností.

Novinka je určena především pro pohyb ve městě a jeho okolí. Právě zde se díky délce 348 cm a průměru otáčení devět metrů velmi snadno pohybuje a příznivé jsou výkony: maximální rychlost 130 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,9 s a akcelerace z 60 na 80 km/h za 3,9 s.

Díky rozvoru 255 cm vůz nabízí čtyři plnohodnotná místa včetně 166 litrového zavazadlového prostoru. Citroën C-ZERO je vybaven synchronním motorem s permanentním magnetem a poskytuje výkon 47 kW při 3500 až 8000 ot/min.

Výrobce udává maximální točivý moment 180 Nm při 0 až 2000 ot/min. Vzhledem k elektrickému pohonu nebylo nutné vybavit vůz klasickou převodovkou a vše zajišťuje redukční převodovka s upraveným převodovým poměrem a tradičním diferenciálem na zadní nápravě v blízkosti hnacího agregátu.

K napájení motoru je určena baterie typu Li-ion umístěna ve středu vozu. Vlastní akumulátor má 88 článků o kapacitě 50 Ah a tak celková kapacita zdroje je zhruba 16 kWh. Právě lithium-iontová technologie přispěla ke snížení hmotnosti a umožnila získat vyšší výkon každého článku a také důležitou možnost částečného nabíjení bez negativního vlivu na její celkovou životnost.

Vlastní nabíjení v praxi probíhá dvěma způsoby. Tím prvním je tradiční domácí elektrická zásuvka s dodávaným přívodním kabelem na 220V. Úplné nabití vyžaduje 6 hodin s proudem 16 A.

Druhou možností je připojení ke zvláštní zásuvce a tzv. rychlonabití jednofázovým proudem 125 V / 400 V. Tento způsob lze použít až do 80 % nabití a stačí k tomu pouze 30 minut. Baterie má vydržet až 1500 cyklů nabití / vybití což v praxi představuje ujetí zhruba 200 tisíc kilometrů. Deklarovaný dojezd 150 km stačí i na delší městské vzdálenosti.

Částečně však také záleží na stylu jízdy a především použití topení a chlazení. Potom může klesnout i na 70 kilometrů. Ve voze nechybí systém rekuperace energie při zpomalování a brzdění, kdy se baterie zpětně nabíjí.

Zdroje energie se doplňují prakticky i tehdy, když se řidič nedotýká pedálu akcelerátoru. Další zajímavostí této novinky jsou dva způsoby řízení. V první polovině záběru pedálu akcelerátoru a zcela normálním pohybu v provozu je v popředí hospodárnost a nízká spotřeba elektřiny.

V druhé části záběru pedálu má Citroën C-ZERO k dispozici zásobní výkon a točivý moment pro dynamickou jízdu, například když si to vyžaduje bezpečnost jízdy. Budoucí uživatelé ocení i snadnost ovládání. Po nastartování a rozsvícení zelené kontroly se přesune řadící páka do polohy pro jízdy vpřed či vzad a po sešlápnutí plynu se vůz velmi plynule dává do pohybu.

Na palubním ukazateli lze vedle běžných údajů také kontrolovat stav baterie a podle stylu jízdy případné nabíjení nebo vyšší spotřebu energie při dynamičtější jízdě. Novinka se bude prodávat s jediným motorem a stupněm výbavy.

Vedle volby ze sedmi barev prakticky v každém voze nebude chybět šest airbagů, ESP, elektricky ovládané okna i zrcátka, rádio, automatická klimatizace a přední mlhovky. Cena byla stanovena na 29 550 Eur. Připravuje se nabídka pronájmu formou operativního leasingu za uvažovaných 13000 Kč bez DPH měsíčně.

Tým AUTOiNDEX.cz

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -