Nová liga - BMW 530d Gran Turismo (TEST)

Testy
07.06.2010

F T G

Nová liga - BMW 530d Gran Turismo (TEST)

BMW působí se svojí novou modelovou řadou 5 Gran Turismo rozruch. Není to ani kombi ani sedan, poloha za volantem je vyšší, ale varianta s pohonem všech kol se nevyrábí a navíc ve skutečnosti vypadá lépe než na fotkách. Jaké tedy vlastně je BMW 530d GT?

BMW prakticky od počátku vývoje nové řady pět GT věřilo, že existuje početná cílová skupina zákazníků, která chce reprezentativní automobil s variabilitou karosérie kombi, ačkoliv vzhledem blížícím se spíše sedanu. Zákazníci, pro které je SUV zbytečné, ale ocení vysokou karosérii s jednodušším nastupováním a vystupováním. Žádají navíc komfort řady sedm a jízdní vlastnosti neovlivněné vyšší světlou výškou automobilu.

Výsledkem těchto marketingových průzkumů je právě BMW 5 GT, které jsme týden zkoušeli v provedení se špičkovým vznětovým třílitrem.

Testovaný vůz je kombinací několika tříd a srovnávat ho s jiným konkrétním automobilem prakticky nelze. Karosérie působí mohutným dojmem, což má na svědomí především poněkud těžkopádná záď. V reálu ale vypadá lépe než na fotkách, rozměrná karosérie se znakem s roztočenou vrtulí totiž budí respekt.

Přestože by se podle označení mohlo zdát, že má řada 5 GT hodně společného se standardním sedanem řady 5, opak je pravdou. Gran Turismo je postaveno na platformě luxusní limuzíny BMW řady 7, od které také přebírá hlavní část techniky a různých prvků interiéru a exteriéru.

Originální designovou lahůdkou jsou bezrámová okna předních a zadních dveří stejně jako dvojité otevírání víka zavazadlového prostoru. Toto řešení je podobné tomu, kterým disponuje Škoda Superb sedan, hlavní výhodou je rychlejší přístup na kraj zavazadelníku pomocí otevření víka bez zadního skla.

Oproti škodovce tady ale neprobíhá žádné spojování a rozpojování, obě možnosti otevírání zavazadelníku jsou totiž k dispozici okamžitě. Pro otevření víka se zadním sklem ve stylu liftback se páté dveře zvedají elektricky a pomocí iDrive lze polohovat i úhel otevření. Zavazadlový prostor má základní objem spíše podprůměrných 440 litrů, při sklopení opěradel zadních sedadel do něj však naložíte až famózních 1700 litrů.

Po usednutí do interiéru je okamžitě jasné, že posádce poskytuje tu nejvyšší míru komfortu pro dlouhé cesty. Tak například příplatková luxusní sedadla jsou polohovatelná prakticky ve všech směrech, nechybí elektrické dofukování bočnic nebo ve dvou bodech nastavitelný sklon opěradla či měnitelná podpěra stehen u sedáku.

Přístrojový panel také vychází z řady sedm, přes den jednotlivé ukazatele svítí bílou barvou, v noci se rozzáří do oranžova.

Celou spodní část přístrojového panelu navíc tvoří barevný displej, který kromě počítadla ujetých kilometrů zobrazuje mimo jiné například i nastavení režimu tlumičů, převodovky a motoru (Adaptive Drive) nebo další důležité zprávy o provozu. K modernizovanému ovládání iDrive není co dodat, je rychlejší a intuitivnější především díky tlačítkům rychlé volby v okolí kruhového ovladače. Potěší také perfektně graficky zpracovaný barevný LCD displej s navigačním systémem a dalšími funkcemi. A věřte, že možnosti nastavení tohoto vozu jsou opravdu široké.

Dozadu se pohodlně posadí pouze dva cestující a to i přes to, že uprostřed nechybí bezpečnostní pás. Střední část zadní řady sedadel je totiž tvrdší a je tak vhodná spíše pro sklopení rozměrné opěry pro ruku s praktickou přihrádkou a držákem nápojů.

Posádka vzadu má navíc k dispozici i samostatné ovládání klimatizace. Pochválit musíme dostatek místa pro kolena a hlavu posádky. Výhradu naopak máme proti provedení zadních sedadel, jejichž opěradla jsou sice polohovatelná a sedáky posunovací, nalezení optimální pozice pro odpočinkovou jízdu je ale problém.

Buď je poloha příliš vzpřímená, nebo naopak poněkud nepřirozeně ležíte. Je to dáno příliš rovným opěradlem a sedákem s malým sklonem směrem dozadu. Otázkou ale zůstává, zda se bude VIP osoba tohoto automobilu vozit na zadních sedadlech. Využití BMW 5 GT spíše vidíme pro rodinné účely a to i s ohledem na vysokou míru variability interiéru.

Převoz VIP osob má být tedy stále doménou „sedmičkových“ BMW. Díky propůjčení jejich podvozku je ale jinak jízda s dvoutunovým GT prakticky stejně komfortní a pochopitelně bez výrazných sportovních ambicí. Celohliníková náprava vpředu a zadní náprava Integral-V se vzduchovým odpružením jsou výborným základem pro maximální komfort na dlouhých cestách. Nadstandardní aktivní řízení společně s natáčením zadní nápravy (45 tisíc Kč) ocení řidič zejména v pomalých zatáčkách nebo při parkování. Příplatkový Adaptive Drive (78 tisíc Kč) využívá elektronicky nastavitelnou tuhost tlumičů a společně se změnou charakteristiky řízení, převodovky a reakcí motoru na míru sešlápnutí plynového pedálu nabízí různé režimy jízdy.

Na středové konzole si tak řidič pomocí tlačítek může vybrat mezi režimem Comfort, Normal, Sport a Sport +. Varianta Comfort s poměrně rozhoupaným podvozkem se hodí na nekvalitní a zároveň málo klikaté silnice, režimy Normal a Sport lépe zvládají zakroucené okresky nebo svižnou dálniční jízdu. Režim Sport+ výrazně omezuje náklony karosérie v zatáčkách, zajišťuje tuhé řízení, vypnutí protiskluzového systému a stále vytočený motor. Díky tomu BMW sice zvládá velmi rychlou jízdu, kdovíjakou radost z ní ale nečekejte.

Vyšší pohotovostní hmotnost, posez za volantem a zkreslené informace od podvozku pochopitelně nejsou dobrými předpoklady pro milovníky rychlých průjezdů zatáček. Velikou pochvalu si zaslouží osmistupňový automat, který řadí neuvěřitelně rychle a jehož dlouhá osmička udržuje otáčky v nízkém pásmu i při rychlé dálniční jízdě. Vždyť při tachometrových 180 km/h motor točí pouze 2400 ot/min.

Způsob jakým převodovka řadí i v rámci automatickém režimu převyšuje renomované dvouspojkové automaty od konkurence.

Dobře známý naftový šestiválec o objemu 2993 cm3 je nyní vyladěn na nejvyšší výkon 180 kW při 4000 ot/min a největší točivý moment 540 N.m při 1750-3000 ot/min. Pohonná jednotka poskytuje vozu velmi slušnou dynamiku a skvěle koresponduje s maximálním komfortem na cestách.

Motor byl navíc v novém BMW 5 GT skvěle utlumen, takže o něm posádka do středních otáček prakticky ani neví. Spotřeba se v kombinovaném režimu pohybuje kolem 8,5 litru, ve městě se ale klidně vyšplhá o tři litry výše, což neodpovídá hodnotám uváděným výrobcem. Za vyšší spotřebu může zejména pohotovostí hmotnost vozu, která činí překvapivých 2035 kilogramů.

BMW vstoupilo se svojí řadou 5 GT do neobjevených vod a zaměřilo se především na komfort, luxus a variabilitu. Doufáme, že se tradiční hodnoty značky s příchodem dalších novým modelů BMW nevytratí, radost z jízdy byla totiž u tohoto Gran Turisma poněkud potlačena na úkor zmiňovaných předností. Na druhou stranu, kdo se nikdy nesvezl se sportovně zaměřenými modely této značky, bude zažívat i v tomto GT gejzíry radosti.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

BMW 530d GT

Motor

Přeplňovaný vznětový šestiválec o zdvihovém objemu 2993 ccm. Nejvyšší výkon 180 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 540 N.m při 1750-3000 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon zadních kol. Osmistupňová automatická převodovka.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 240 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 8,1 / 5,6 / 6,5 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 3070 mm. Celkové vnější rozměry 4998/1901/1559 mm. Palivová nádrž 70 l.

Cena (testovaný vůz)

1 443 000 Kč (2 064 920 Kč)

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -