Subaru Impreza 2.0R LPG - šetřílek pro fajnšmekry (TEST)

Testy
08.04.2009

F T G

Subaru Impreza 2.0R LPG - šetřílek pro fajnšmekry (TEST)

Charakteristický modrý odstín karosérie a žluté nápisy na bocích. Přestože by se to při letmém pohledu mohlo zdát, tohle opravdu není brutální STi ani jeho civilnější odnož WRX.. V době finančních krize se totiž začíná závodit i v disciplíně označované jako provozní náklady.

 

Impreza 2.0R nevyžaduje příliš detailní popis. Jedná se o pětidveřový hatchback s poměrně výkonným motorem typu boxer (110 kW při 6000 ot/min), jehož největší točivý moment 196 Nm vrcholí při 3200 ot/min.

Samozřejmostí je stálý pohon všech kol a další charakteristické prvky sériové imprezy, jejíž jméno je spojováno především se soutěžemi rally.

V minulých redakčních testech různých modelů imprezy jsme již několikrát zmiňovali odvážný krok japonských konstruktérů, kteří upustili od sedanu a navrhli poslední imprezu s karosérií typu hatchback. Úspěch této radikální změny se ukáže až za delší období, před námi ale teď stojí varianta, kterou český dovozce vybavil nadastandardním LPG programem.

Jedná se o systém vícebodového vstřikování kapalného LPG, jenž prakticky vůbec nedegraduje výkon benzinového motoru (hovoří se o cca 2% poklesu výkonu) a navíc ani neporušuje emisní normy. V současné době navíc probíhá cenové zvýhodnění na LPG program, který nyní zákazník pořídí zhruba za 30 tisíc korun s DPH.

Nádrž LPG na 55 litrů paliva se nachází pod podlážkou zavazadlového prostoru, kde se původně nacházelo rezervní kolo. To se doporučuje nahradit sadou na opravdu defektu a instalací systému na stálé měření tlaku v pneumatikách.

Vozit lze s sebou pochopitelně i rezervu, ta však zavazadlovému prostoru ukrajuje z jeho původního objemu 301 litrů relativně významnou část. Při studeném startu motor zpočátku automaticky pracuje na benzin a pokud je zvolen provoz na LPG, kontrolka tohoto systému na středovém panelu pouze bliká.

To chrání benzinové čerpadlo před chodem na sucho a benzinové vstřiky před zalepením nečistotami. Brzy po zahřátí motoru se systém samovolně přepne na pohon LPG a avizovaná modrá kontrolka zůstává trvale svítit.

Čárky na ovladači systému indikují zbývající stav paliva v LPG nádrži. Systém lze pochopitelně kdykoliv přepnout ručně na klasický benzinový pohon přidržením tlačítka na ovladači. Při jízdě jsme nezaznamenali žádný úbytek výkonu plochého čtyřválce ani změnu charakteru chodu.

Kvůli nižší energetické hodnotě paliva LPG musí řidič počítat s nárůstem spotřeby cca o 20% oproti pohonu na benzin, což nám potvrdil i palubní počítač ve voze. Ve městě jsme jezdili zhruba za 13 l/100 km, mimo město se spotřeba pohonných hmot pohybovala kolem desetilitrové hranice. Spotřeba se sice zvýší, ale vezmeme-li v úvahu cenu jednoho litru LPG pohybujícího se někde kolem 13 korun, je finanční úspora díky této přestavbě nesporná.

V rámci výhradního pohonu na benzin si dvoulitrový motor v kombinovaném režimu řekl o 8,5 l/100 km, ve městě spotřeba roste až k hranici 12 litrů na 100 kilometrů. Zkrátka u plochého motoru a vozu se stálým pohonem všech kol se s vyšší spotřebou počítat musí.

Ať už jsme ale jezdili na to či ono palivo čtyřválcový motor lahodí uchu nezaměnitelným barytónem ve vyšších otáčkách. Pochválit musíme také podvozek, který je již tradičně velmi dobře nastavený na sportovní jízdu, kterou v našem případě skvěle zvládal i na šesnáctipalcových kolech.

Oproti běžným hatchbackům je stále impreza trochu jiné auto pro vyznavače výborných jízdních vlastností. Malou výhradu máme proti větším bočním náklonům karosérie, přestože je hranice adhezních schopností podvozku v rychlém průjezdu zatáčkou posunutá relativně daleko. Řízení je příjemně strmé, trochu menší účinek posilovače by mu však neuškodilo.

Skvělé je přesné řazení, jehož lehkost nás u subaru příjemně překvapila. Řadící páka je z konstrukčních důvodů podvozku navíc umístěna o něco výše a skvěle tak koresponduje s posezem řidiče za volantem a polohou jeho pravé ruky. Chcete-li imprezu a bojíte se vyšších nákladů na její provoz, představuje avizovaná přestavba na LPG rozumné řešení. Předpokladem je snad jen smíření se s nižším objemem zavazadelníku a zákazem vjezdu do podzemních parkovacích prostor.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Subaru Impreza 2.0 R LPG

Motor

Zážehový plochý čtyřválec o zdvihovém objemu 1994 ccm. Nejvyšší výkon 110 kW při 6000 ot/min. Největší točivý moment 196 N.m při 3200 ot/min.

Převodové ústrojí

Stálý pohon všech kol se třemi diferenciály. Pětistupňová ručně řazená převodovka.

Podvozek

Nezávislé zavěšení předních kol typu McPherson. Víceprvková náprava vzadu.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 193 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,6 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 11,1 / 6,9 / 8,4 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2620 mm. Celkové vnější rozměry 4415/1740/1475 mm. Palivová nádrž 60 l.

Základní cena (včetně LPG programu)

598 800 Kč (628 850 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Impreza
Karosérie:Hatchback
Motor:2.0R
Palivo:nafta
Rok výroby:2009
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -