K dispozici jsme měli provedení vyvedené v charakteristické barvě „Ocean blue“, jenž švédskému kombi opravdu sluší. V nabídce pro edici Ocean Race je ještě stříbrná s názvem „Electric silver“ v kombinaci se světle šedými koly z lehkých slitin (námi zkoušený model jezdil na stříbrných ráfcích se zimním obutím o rozměru 235/55 R17). Přestože automobilka Volvo je stálým partnerem pro zmiňovaný závod již několik let, teprve letos se marketingové oddělení rozhodlo začlenit tuto aktivitu do výrobního programu. |
Protože se jedná o outdoorovou činnost, edice se týká pouze SUV a modelů kombi (XC90, XC70, V70). Nezaměnitelným rysem testovaného kombi bylo kromě atraktivního odstínu karosérie také celá řada nadstandardních prvků. Jako základ posloužila výbava Summum doplněná například o upravenou přední mřížku masky chladiče, mlhovky v předním spoileru, exkluzivní kožené čalounění, koberečky a stříbrné nášlapné lišty Ocean Race nebo třeba hliníkový dekor přístrojové desky. |
Dále nechybí kryt zavazadlového prostoru, parkovací asistent vzadu, bi-xenonové světlomety s vysokotlakými ostřikovači, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti a kompasem nebo třeba držák nápojů. Výbava je opravdu široká již ve standardu varianty Summum, v případě provedení Ocean Race k ní zákazník navíc dostává jistý punc nezaměnitelnosti a to nejen pro milovníky jachet a moře. A právě to je v automobilu výjimečné. Vzpomínáme-li dobře tak nás napadá snad jen automobil Range Rover, o němž představitelé automobilky prohlašovali, že má jeho přístrojová deska evokovat kokpit jachty…. |
Pojďme ale do reálného světa přímo za volant tohoto crossoveru. Opět musíme pochválit vynikající sedadla, které umí ve Volvu opravdu znamenitě. Sedáky jsou dostatečně dlouhé a boční vedení těla koresponduje s charakterem automobilu. Ačkoliv světlý interiér není příliš praktický, působí luxusním dojmem. Není divu, že při řádění na blátivých lesních a polních cestách nám automobilové srdce téměř nedovolilo vystoupit z vozu. |
Z interiéru je zkrátka „cítit“ prémiový nadstandard a to nejen z provedení detailů, ale také použití kvalitních materiálů. Palubní počítač umí česky a základní ovladače provozních funkcí a klimatizace jsou intuitivní. Snad jen pokročilé ovládání audiosoustavy, telefonu a některých dalších funkcí vozu vyžadují chvilku cviku. Pochvalu si zaslouží navigační systém, který futuristicky vyjíždí z horní části palubní desky, chybělo nám snad jen lepší grafické provedení mapy. Interiér má spíše ostře řezané tvary, což velmi dobře koresponduje se zevnějškem vozu. |
Volvo si tak stále zachovává svoje pojetí již z dávných dob, v současnosti je však jeho design velmi čistý a elegantně nadčasový. S tímhle velikým kombi s klidem můžete zajet do terénu a věřte, že po projetí mycí linky s ním uděláte velikou parádu třeba i před divadlem. To co projede soused v XC90 projedete i vy v XC70, jen to možná bude vypadat trochu dramaticky. |
Snad jen ty nájezdové úhly jsou o něco horší…. Věřte ale, že v zavazadelníku toho převezete více, jeho základní objem totiž činí 575 litrů, po sklopení zadních sedadel se zvětší až na úctyhodných 1580 l. Vznětová motorizace D5 s objemem válců 2400 cm3 poskytuje vozu nejvyšší výkon solidních 136 kW při 4000 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 400 N.m vrcholí při 2750 ot/min. Přestože je švédský dieselový pětiválec vynikajícím agregátem, spojení se šestistupňovým automatem Geartronic z něj činí nadšeného konzumenta nafty. |
Geartronic totiž zvyšuje spotřebu pohonných hmot až o 2 litry na 100 kilometrů a to je opravdu hodně. Jinak je ale převodovka prakticky bezporuchová, řadí tiše, snad jen změny jednotlivých převodových stupňů by mohly probíhat rychleji. Na běžné silnici se s potřeba pohybovala kolem 9 l/100 km, ve městě se s volvem jezdí až za 11 litrů. |
Jízda po dálnici rychlostí kolem 180 km/h znamená odběr prakticky stejný jako městský provoz. Na druhou stranu při porovnání spotřeby paliva nesmíme zapomenout na zvýšenou světlou výšku vozu a pohon všech čtyř kol tohoto rozměrného kombi. Právě poslední jmenované atributy jsou velmi dobrým předpokladem pro opatrnou jízdu v terénu. Inteligentní pohon všech kol si hravě poradí s jízdu po třech kolech v náročných pasážích stejně jako s nadměrně podmáčeným terénem. |
Pokud řidič nevystaví v nebezpečí spodní část motorového prostoru (ačkoliv nechybí jeho kryt) a důležité podvozkové prvky zavěšení kol, může si dovolit i velmi rychlou jízdu po polní cestě. Také v těchto podmínkách volvo drží skvěle stopu a těžší převis za zadní nápravou příjemně stabilizuje záď. Nechybí systém pro kontrolované sjíždění prudkých svahů, při kterém se o zachování směru jízdy postará elektronika. |
Vyšší světlá výška karosérie vyvede XC70 výrazněji z klidu snad jen při prudším brzdění v zatáčkách ve vyšších rychlostech. Jinak se na silnici mimo klasického zhoupnutí karosérie v zatáčce způsobené vyšší stavbou karosérie neděje nic zásadně jiného v porovnání s modelem V70. Speciálně XC70 skvěle žehlí nerovnosti, přestože není vybavena pneumatickým odpružením. Pochválit také musíme širokou bezpečnostní výbavu a to především prvky aktivní bezpečnosti |
V rámci našeho testovaného vozu nechyběl systém BLIS (eliminace mrtvého úhlu), brzdový asistent se senzorem, který upozorní řidiče akustickým tónem a blikajícími diodami promítající se na předním skle, na hrozící nebezpečí. |
Pokud řidič nezareaguje umí elektronika samovolně aktivovat brzdy. Za zmínku stojí i systém Line Departure Warning, který na dálnici upozorní na nechtěné přejetí plné čáry (bez aktivace ukazatele směru), což je výrazný posun především v boji proti mikrospánku. Model XC70 je jedním z premiantů poloterénních kombi. Volvo XC70 v terénu opravdu funguje a na silnici vypadá civilizovaně. Atraktivní edice Ocean Race navíc dodává vozu originální nádech. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Volvo XC70 D5 |
Motor |
Vznětový přeplňovaný pětiválec o zdvihovém objemu 2400 ccm. Nejvyšší výkon 136 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 400 N.m při 2750 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon všech kol přes spojku Haldex. Šestistupňová samočinná převodovka. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 205 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 11,2 / 6,1 / 8,3 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2815 mm. Celkové vnější rozměry 4838/1861/1604 mm. Palivová nádrž 70 l. |
Základní cena testovaného vozu |
1 263 000 Kč |