Inspirace mořským závodem - Volvo XC70 D5 Ocean Race (TEST)

Testy
11.01.2009

F T G

Inspirace mořským závodem - Volvo XC70 D5 Ocean Race (TEST)

Speciální edice několika modelů automobilů značky Volvo nesoucí název Ocean Race vychází z mořského závodu jachet sponzorovaného právě Volvem. Zkoušeli jsme crossover XC70 se vznětovou motorizací D5, který jsme řádně potrápili i v terénu.

K dispozici jsme měli provedení vyvedené v charakteristické barvě „Ocean blue“, jenž švédskému kombi opravdu sluší. V nabídce pro edici Ocean Race je ještě stříbrná s názvem „Electric silver“ v kombinaci se světle šedými koly z lehkých slitin (námi zkoušený model jezdil na stříbrných ráfcích se zimním obutím o rozměru 235/55 R17). Přestože automobilka Volvo je stálým partnerem pro zmiňovaný závod již několik let, teprve letos se marketingové oddělení rozhodlo začlenit tuto aktivitu do výrobního programu.

Protože se jedná o outdoorovou činnost, edice se týká pouze SUV a modelů kombi (XC90, XC70, V70). Nezaměnitelným rysem testovaného kombi bylo kromě atraktivního odstínu karosérie také celá řada nadstandardních prvků. Jako základ posloužila výbava Summum doplněná například o upravenou přední mřížku masky chladiče, mlhovky v předním spoileru, exkluzivní kožené čalounění, koberečky a stříbrné nášlapné lišty Ocean Race nebo třeba hliníkový dekor přístrojové desky.

Dále nechybí kryt zavazadlového prostoru, parkovací asistent vzadu, bi-xenonové světlomety s vysokotlakými ostřikovači, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti a kompasem nebo třeba držák nápojů.

Výbava je opravdu široká již ve standardu varianty Summum, v případě provedení Ocean Race k ní zákazník navíc dostává jistý punc nezaměnitelnosti a to nejen pro milovníky jachet a moře. A právě to je v automobilu výjimečné. Vzpomínáme-li dobře tak nás napadá snad jen automobil Range Rover, o němž představitelé automobilky prohlašovali, že má jeho přístrojová deska evokovat kokpit jachty….

Pojďme ale do reálného světa přímo za volant tohoto crossoveru. Opět musíme pochválit vynikající sedadla, které umí ve Volvu opravdu znamenitě. Sedáky jsou dostatečně dlouhé a boční vedení těla koresponduje s charakterem automobilu. Ačkoliv světlý interiér není příliš praktický, působí luxusním dojmem. Není divu, že při řádění na blátivých lesních a polních cestách nám automobilové srdce téměř nedovolilo vystoupit z vozu.

Z interiéru je zkrátka „cítit“ prémiový nadstandard a to nejen z provedení detailů, ale také použití kvalitních materiálů. Palubní počítač umí česky a základní ovladače provozních funkcí a klimatizace jsou intuitivní.

Snad jen pokročilé ovládání audiosoustavy, telefonu a některých dalších funkcí vozu vyžadují chvilku cviku. Pochvalu si zaslouží navigační systém, který futuristicky vyjíždí z horní části palubní desky, chybělo nám snad jen lepší grafické provedení mapy. Interiér má spíše ostře řezané tvary, což velmi dobře koresponduje se zevnějškem vozu.

Volvo si tak stále zachovává svoje pojetí již z dávných dob, v současnosti je však jeho design velmi čistý a elegantně nadčasový. S tímhle velikým kombi s klidem můžete zajet do terénu a věřte, že po projetí mycí linky s ním uděláte velikou parádu třeba i před divadlem. To co projede soused v XC90 projedete i vy v XC70, jen to možná bude vypadat trochu dramaticky.

Snad jen ty nájezdové úhly jsou o něco horší…. Věřte ale, že v zavazadelníku toho převezete více, jeho základní objem totiž činí 575 litrů, po sklopení zadních sedadel se zvětší až na úctyhodných 1580 l.

Vznětová motorizace D5 s objemem válců 2400 cm3 poskytuje vozu nejvyšší výkon solidních 136 kW při 4000 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 400 N.m vrcholí při 2750 ot/min. Přestože je švédský dieselový pětiválec vynikajícím agregátem, spojení se šestistupňovým automatem Geartronic z něj činí nadšeného konzumenta nafty.

Geartronic totiž zvyšuje spotřebu pohonných hmot až o 2 litry na 100 kilometrů a to je opravdu hodně. Jinak je ale převodovka prakticky bezporuchová, řadí tiše, snad jen změny jednotlivých převodových stupňů by mohly probíhat rychleji. Na běžné silnici se s potřeba pohybovala kolem 9 l/100 km, ve městě se s volvem jezdí až za 11 litrů.

Jízda po dálnici rychlostí kolem 180 km/h znamená odběr prakticky stejný jako městský provoz. Na druhou stranu při porovnání spotřeby paliva nesmíme zapomenout na zvýšenou světlou výšku vozu a pohon všech čtyř kol tohoto rozměrného kombi.

Právě poslední jmenované atributy jsou velmi dobrým předpokladem pro opatrnou jízdu v terénu. Inteligentní pohon všech kol si hravě poradí s jízdu po třech kolech v náročných pasážích stejně jako s nadměrně podmáčeným terénem.

Pokud řidič nevystaví v nebezpečí spodní část motorového prostoru (ačkoliv nechybí jeho kryt) a důležité podvozkové prvky zavěšení kol, může si dovolit i velmi rychlou jízdu po polní cestě. Také v těchto podmínkách volvo drží skvěle stopu a těžší převis za zadní nápravou příjemně stabilizuje záď. Nechybí systém pro kontrolované sjíždění prudkých svahů, při kterém se o zachování směru jízdy postará elektronika.

Vyšší světlá výška karosérie vyvede XC70 výrazněji z klidu snad jen při prudším brzdění v zatáčkách ve vyšších rychlostech. Jinak se na silnici mimo klasického zhoupnutí karosérie v zatáčce způsobené vyšší stavbou karosérie neděje nic zásadně jiného v porovnání s modelem V70.

Speciálně XC70 skvěle žehlí nerovnosti, přestože není vybavena pneumatickým odpružením. Pochválit také musíme širokou bezpečnostní výbavu a to především prvky aktivní bezpečnosti

V rámci našeho testovaného vozu nechyběl systém BLIS (eliminace mrtvého úhlu), brzdový asistent se senzorem, který upozorní řidiče akustickým tónem a blikajícími diodami promítající se na předním skle, na hrozící nebezpečí.

Pokud řidič nezareaguje umí elektronika samovolně aktivovat brzdy. Za zmínku stojí i systém Line Departure Warning, který na dálnici upozorní na nechtěné přejetí plné čáry (bez aktivace ukazatele směru), což je výrazný posun především v boji proti mikrospánku.

Model XC70 je jedním z premiantů poloterénních kombi. Volvo XC70 v terénu opravdu funguje a na silnici vypadá civilizovaně. Atraktivní edice Ocean Race navíc dodává vozu originální nádech.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Volvo XC70 D5

Motor

Vznětový přeplňovaný pětiválec o zdvihovém objemu 2400 ccm. Nejvyšší výkon 136 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 400 N.m při 2750 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon všech kol přes spojku Haldex. Šestistupňová samočinná převodovka.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 205 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 11,2 / 6,1 / 8,3 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2815 mm. Celkové vnější rozměry 4838/1861/1604 mm. Palivová nádrž 70 l.

Základní cena testovaného vozu

1 263 000 Kč

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -