BMW 123d - naftová extáze(TEST)

Testy
06.05.2008

F T G

BMW 123d - naftová extáze(TEST)

Sedadlo sportovního M paketu dokonale svírá moje tělo na oblíbených semilských okreskách. Přestože označení vozu na zádi indikuje vznětovou motorizaci není lehké najít rovnocenného soupeře. Řídím totiž nejsilnější naftový dvoulitr současnosti s úctyhodným výkonem 204 koňských sil…

Mnichovský výrobce vozů BMW se nechal inspirovat vlastnoručně vyvinutým, dvěma turbodmychadly přeplňovaným třílitrem známým z modelů páté (535d) a nyní už i šesté (635d) modelové řady. Stejnou technologii použil i u vznětového čtyřválce s objemem 1995 cm3, který disponuje fascinujícím výkonem 150 kW při 4400 ot/min.

Kdyby někdo před pár lety napsal o naftovém čtyřválci s maximální rychlostí 240 km/h a vynikajícím pružným zrychlením ještě v rychlostech kolem 180 km/h asi by byl považován za blázna.

Renomovaný výrobce ale dokázal pokořit hranici sto koní na jeden litr objemu právě u této kategorie. O přeplňování se stará dvojice turbodmychadel. Při provozu v nízkých otáčkách dopuje sací soustavu malé turbo, které se jednodušeji roztáčí a pracuje tak efektivněji s minimálními ztrátami. Ve vyšších otáčkách vstupuje do hry druhé turbodmychadlo, jenž zaručuje potřebný tlak i v režimech, při kterých je jízda s běžným dieselem výkonově neefektivní a je nutno řadit.

Výsledkem je solidní zátah až do vysokých otáček, který je mimořádně vhodný pro sportovní jízdu. S tím pochopitelně skvěle koresponduje i dokonale nastavený podvozek s koncepcí zadního pohonu umožňující řidiči vychutnat si jízdu ve velkém stylu.

Kvůli bezpečnosti byl podvozek vyladěn na mírnou nedotáčivost, která se ale razantním přidáním plynu okamžitě mění v přetáčivý smyk. Přechod je relativně rychlý a může být i zrádný. Veliký podíl na tom má největší točivý moment 400 Nm, jehož křivka vrcholí v rozmezí 2000 – 2250 ot/min.

Svůj podíl na tom měly i sedmnáctipalová kola se zimním obutím o rozměru 205/50 R17, která po náporu úctyhodného točivého momentu jednodušeji ztrácely přilnavost a to i na suchém povrchu. I přes fakt, že námi testovaný vůz nebyl vybaven sportovním podvozkem, byli jsme jeho tuhostí překvapeni. S ohledem na tvrdé rázy a snížený komfort sportovního nastavení podvozku u dříve testovaného 120d, lze právě standardní provedení na naše silnice jenom doporučit.

Věřte, že k žádnému výraznému zhoršení jízdní stability nedojde ani při sportovní jízdě. Při troše zvyku není žádný problém „posílat“ BMW 123d z jedné zatáčky do druhé a přitom všem nechat lehce smýkat záď přesně dle představ řidiče.

Potěšením jsou ale i „rychlé“ zatáčky, kdy na přední kola nejsou klady žádné nároky ze strany motorizace a mohou tedy plnit pouze základní funkci - určovat směr jízdy. Výhodou je i dvoustupňová kontrola trakce, jejíž první mód při razantní jízdě umožní vybočení zádě (protiskluzový systém je deaktivován), stabilizační pomocník však zachytí jakékoliv známky přetočení vozu.

K tomuto stylu jízdy nesmíme zapomenout zmínit skvěle fungující brzdovou soustavu, která prakticky nejeví známky vadnutí ani po opakovaném brzdění. Přestože má zkoušený model druhou nejsilnější motorizaci v nabídce a výše zmiňované vlastnosti ocení především sportovně založený řidič, podívejme se na praktičtější stránku tohoto automobilu.

Není žádným tajemstvím, že „jedničku“ od BMW řídí většinou ženy a nejen ony ocení jízdní agilitu v běžném provozu. Předjíždění je díky dostatečnému výkonu a minimální potřebě řadit velmi bezpečné stejně jako jízda na silnici se zhoršenou adhezí.

Pokud je totiž elektronický pomocník DTC aktivní, jsou obavy ze ztráty kontroly nad vozidlem neoprávněné a automobil se skvěle postará o jízdní pohodu. Líbivé křivky agresivní přídě s pohonnou jednotkou umístěnou za přední nápravou (kola v rozích karosérie) dohromady s vysokou úrovní image jsou takřka nepřehlédnutelnými atributy.

Hůře je na tom první řada BMW s praktickými aspekty. Pokud budete chodit kolem jedničkového BMW s metrem v ruce a měřit prostor pro kolena cestujících vzadu nebo porovnávat objem zavazadlového prostoru pravděpodobně skončíte u konkurence. Mimořádného prostoru a nalezení dokonalé pozice se totiž dostává „pouze“ posádce vpředu. Jedničkový bavorák má ale oslovit především milovníky řízení a osobitého stylu než konzervativní a prakticky založené motoristy.

Testovaný vůz není rozhodně tuctovým dopravním prostředkem a automobilka si za něj nechá řádně zaplatit. Cena námi zkoušeného provedení s výbavou se vyšplhala až na 1 156 000,- Kč.

Náklady alespoň částečně uspoří navigační systém od výrobce Garmin za cenu kolem 11 tisíc korun, který si lze objednat v rámci tzv. „after sale“ prodeje. Nemalou částku rovněž uspoří i komicky působící přepážka N1 pro odpočet DPH, která na druhou stranu ještě více limituje prostornost interiéru. Zmínit se také musíme o spotřebě pohonných hmot.

Při dynamickém svezení se její hodnota pohybovala mezi 7-8 l /100 km, při snaze o úspornou jízdu však není problém jezdit za vynikajících 5 litrů na 100 kilometrů. V kombinaci s vysokým výkonem tyto hodnoty jen potvrzují vysokou úroveň motor managementu značky.

BMW 123d je mimořádně povedený vůz, který řidiči dokáže nabídnout velkou dávku zábavy. Není sice tak rychlý jako šestiválec ve 130i, nabízí ovšem téměř shodné jízdní vlastnosti za výrazně nižší provozní náklady. Pro příznivce úsporných dieselů a malých hatchbacků prakticky neexistuje lepší volba.

Tým AUTOiNDEX.cz

BMW 123d

Motor

Vznětový dvojitě přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1995 ccm. Nejvyšší výkon 150 kW při 4400/min. Největší točivý moment 400 Nm při 2000-2250 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon zadních kol. Šestistupňová přímo řazená převodovka.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 238 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 6,5 / 4,4 / 5,2 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2660 mm. Celkové vnější rozměry 4239/1748/1421 mm. Palivová nádrž 51 l.

Cena testovaného provedení

1 156 947 Kč

Fotogalerie

Reklama:
  • Kvalitní díly.cz -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Citroen -