Lexus NX 450h+ 4x4 E-FOUR – téměř dokonalý plug-in hybrid

Testy
15.08.2023

F T G

Lexus NX 450h+ 4x4 E-FOUR – téměř dokonalý plug-in hybrid

Druhá generace modelu NX od Lexusu vzhledově navazuje na předchozí provedení, po usednutí za volant však překvapí radikálně přepracovaným interiérem. Testovali jsme provedení 450h+, které pohání první plug-in hybrid v nabídce značky Lexus.

Model Lexus NX byl veřejnosti představen již v roce 2014 a celosvětově bylo prodáno více než 170 tisíc kusů tohoto vozu. Přestože v České Republice nešlo o nejpopulárnější model značky, postupem času si toto SUV získalo slušnou oblibu. Druhá generace má samozřejmě posunout úspěch ještě o kus dále a nutno dodat, že k tomu byla vybavena důležitými atributy.

Nová platforma a evoluce designu

Už při prvním pohledu na novou generaci Lexusu NX je zřejmé, že karosérie o něco narostla. Současná délka je o 20 milimetrů delší (4660 mm) a 20 milimetrů širší (1865 mm). Výška narostla o 5 mm na 1640 mm a rozvor o 30 mm na 2690 mm. Prodloužil se také rozchod předních i zadních kol a v neposlední řadě i převis vpředu a vzadu. Uvedené rozměry mimo jiné umožnily optimální obestavění prostoru včetně větší nabídky místa v kabině pro pasažéry na zadních sedadlech.

Z pohledu designu je opět dominantním prvkem přední maska, která má originální tvar a elegantní orámování. To definuje celkový tvar a objem karoserie, jež se výrazněji rozšiřuje k zadním blatníkům. Úprava sklonu masky také zlepšila parametry chlazení. Díky širšímu rozchodu obou náprav navíc novinka působí výkonnějším dojmem. Uvedené výrazné inovace umožnila i nová podvozková platforma GA-K. Dynamický vzhled vozu propůjčuje prodloužená přední kapota, upravené převisy a v neposlední řadě také široké lemy dvacetipalcových kol námi testovaného vozu.

Přední světlomety jsou v rámci testované výbavy F Sport Top v provedení Quad-LED. Mají čtyři segmenty a účinně dokážou stínovat okolní provoz. Vzadu se nám líbí nové sdružené svítilny ve tvaru písmene L, které jsou propojeny atraktivní světelnou linkou. To zdůrazňuje šířku automobilu a přidává dojem jedinečnosti. Z profilu má karosérie oproti předchůdci méně výrazných profilů, stále však působí originálním dojmem.

Moderní revoluce v interiéru

Lexus NX dostal jako první vůz značky přístrojovou desku navrženou v souladu s architekturou Tazuma. Jedná se o japonský výraz pro ovládání koně jezdcem prostřednictvím otěží. V přeneseném smyslu se tedy koncepce zaměřuje na přímou a intuitivní kontrolu nad vozidlem s principem ruce na volantu, oči na silnici. Výsledkem má být vedle lepší kontroly nad vozem a okolím i větší požitek z jízdy nebo větší jistota pří řízení.

Okamžitě po usednutí za volant si všímáme, že je řidič doslova obklopen různými zdroji informací. Dominantou přístrojové desky je rozměrný displej infotainmentu o velikosti 14 palců. Ten je efektně natočen směrem k řidiči, což vytváří pěkný dojem při řízení vozu. Lexus navíc dokázal dohnat konkurenci právě nově integrovaným systémem s názvem Link. Má pěknou grafiku, je rychlý a navíc intuitivní. Teplotu klimatizace si však stále můžete nastavit prostřednictvím klasických otočných ovladačů. Bravo!

V rámci zkoušené výbavy nechyběl ani přehledný head-up displej s hezky zpracovanou grafikou. Samozřejmostí byl také digitální přístrojový štít s funkčním informačním panelem. Při jízdě však ty nejdůležitější informace dokáže zobrazit přímo head-up displej. Chválíme dobře dostupné a ergonomicky provedené ovladače, jako tlačítko spuštění motoru, volič převodovky nebo ovladač jízdních režimů. V rámci testovaného vozu potěší i prémiový audiosystém s 10-ti reproduktory.

Výbava F-Sport se chlubí tužšími sedadly s výrazným bočním vedením. Palec nahoru také zaslouží jejich účinné vyhřívání a odvětrávání. Osoby vyššího vzrůstu by ocenili snad jen možnost většího posunu směrem vzad pro optimálnější pozici nohou. Jinak je však prostorový aspekt interiéru Lexusu NX v pořádku a to platí i pro zadní sedadla. Zavazadelník nabízí slušný objem 545 litrů. Ten lze zvětšit sklopením dělených opěradel až na 1436 litrů.

Celkově musíme zdůraznit vynikající kvalitu zpracování a použitých materiálu v interiéru. Ten díky tomu působí opravdu hodnotným dojmem a nabízí řadu detailů, které zdůrazňují prémiový charakter automobilu. Ať už jde o měkčené loketní opěrky, tlumené zavírání dveří či otevírání oken. V kombinaci s tichým hybridním pohonem se jízda stává opravdovým relaxem.

Nouze ale není ani o několik zajímavých řešení. Za zmínku stojí například skutečnost, že na bočních dveřích chybí klasické kličky pro otevření. Ty nahradila sofistikovaně vyvedená tlačítka, která však vyžadují chvíli zvyku. Důvodem jejich použití je zejména bezpečnost posádky a cyklistů projíždějících v blízké vzdálenosti od automobilu. Originálně provedené jsou i vnější kliky, které se ovládají rovněž prostřednictvím tlačítka na jejich vnitřní části. V podstatě se tak jedná o pevně integrovaná madla.

Schopný plug-in hybrid a optimálně naladěný podvozek

Jedním z pohonných systémů Lexusu NX je varianta 450h+, která je vybavena plug-in hybridní technologií. Ta se skládá ze spalovacího motoru a dvojice elektromotorů. Zážehový atmosférický čtyřválec o zdvihovém objemu 2487 ccm nabízí nejvyšší výkon 136 kW při 6000 ot/min. Maximální točivý moment 227 Nm pak vrcholí v rozmezí 3200 – 3700 ot/min. Tento spalovací motor doplňuje elektromotor s nejvyšším výkonem 134 kW a točivým momentem 270 Nm na přední nápravě. Zadní kola pohání elektromotor s parametry 40 kW a 121 Nm.  

Celkový přepočtený výkon systému činí 227 kW, což zajišťuje velmi dobré dynamické vlastnosti. Zejména ve sportovním jízdním režimu se Lexus NX chlubí působivým zrychlením, které je přísně lineární a to hlavně díky automatické převodovce s plynule proměnným převodem (e-CVT). Při akceleraci drží čtyřválec v konstantních otáčkách, což sice nepřináší lahodnou akustiku, efektivita je ale maximální. Lexus NX tak hravě zvládá předjížděcí manévry s vysokou mírou bezpečnosti.

Elektromotory pohání energie uložená v akumulátoru s kapacitou 18,1 kWh. Oproti standardnímu hybridnímu provedení si ale přítomnost prostorově náročnější plug-in hybridní techniky nevyžádala daň v podobě zmenšeného zavazadlového prostoru či palivové nádrže. Ta má dostatečný objem 55 litrů. Akumulátor s nadprůměrnou kapacitou má v čistě elektrickém režimu zajistit dojezd kolem 70 kilometrů. Spotřeba elektrické energie samozřejmě závisí na podmínkách a stylu jízdy. Na dálnici navíc Lexus NX umí uhánět rychlostí až 135 km/h a to výhradně na elektrický pohon.

Jízda je samozřejmě velice tichá a v kombinaci s vynikajícím odhlučněním interiéru poskytuje posádce maximální jízdní komfort. Dobíjení probíhá standardně dodávanou nabíječkou na střídavý proud s maximálním výkonem 6,6 kW. Doba nabíjení se tedy pohybuje do 3 hodin, v závislosti na výkonu nabíjecí stanice.

Kromě elektrického režimu je vůz vybaven hybridním módem, v rámci kterého si elektronika sama řídí využití energie z akumulátoru a klasického spalovacího motoru.  I v případě vybití akumulátoru je navíc systém schopen stále udržovat určitou energii v akumulátoru, například pro efektivní rozjezdy čistě na elektrickou energii. A jaká je spotřeba v hybridním režimu?

My jsme s prázdným akumulátorem naměřili benzinovému čtyřválci sedmilitrový průměr, mimo město a dálnici však hodnota spotřeby klesá k šestilitrové hranici. Při dálniční jízdě se naopak snadno přehoupne výrazně přes 8 l na 100 kilometrů. Dojezd výhradně na elektřinu pak činil 65 kilometrů.

Druhá generace Lexusu NX byla postavena na nové platformě, jejíž podvozek využívá vzpěry McPherson vpředu v kombinaci s příčnými rameny. Zadní nápravu tvoří dvojité lichoběžníkové zavěšení s vlečenými rameny. Testovaná výbava F Sport Top navíc dostala příčné výztuhy karosérie, které mají zajistit ještě lepší stabilitu. Samozřejmostí je také adaptivní odpružení.

Při jízdě je automobil stabilní a komfortní zároveň. Lexusu se podařilo namíchat koktejl optimálních jízdních vlastností, který posádce umožňuje naplno si vychutnat jízdní pohodlí. Samozřejmostí je i agilita a obratnost v městském provozu. To vše navíc za perfektního odhlučnění podvozkových prvků.

Lexus NX se nezalekne ani jízdě po nekvalitním povrchu a to hlavně díky velmi dobré trakci pohonu všech kol. Ten jsme ocenili zejména při jízdě na rozbláceném povrchu mimo zpevněné cesty. Výtku máme proti řízení, které by mohlo mít strmější převod a větší rejd. Posilovač je však nastaven optimálně. Brzdy jsou účinné a dobře se dávkuje jejich síla.

Resumé

Plug-in hybridní Lexus NX 450h+ 4x4 E-FOUR reprezentuje univerzální SUV s optimálně nastaveným podvozkem a všestranným jízdním projevem. Chlubí se originální přístrojovou deskou s moderním infotainmentem. Prémiový a prostorný interiér navíc posádce poskytuje vysokou míru jízdního komfortu. Plug-in hybridní systém vozu zajišťuje solidní dojezd čistě na elektřinu, avšak umí být příjemným společníkem i v rámci klasického hybridního módu. Vzhledem k tomu, že cenový rozdíl oproti konvenční hybridní variantě (350h 4x4 E-FOUR) činí 300 tisíc korun, testovaný model se vyplatí především těm, kteří mají možnost automobil pravidelně nabíjet.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Lexus
Model:NX
Karosérie:SUV
Motor:450h+ 4x4 E-FOUR
Palivo:hybrid
Rok výroby:2023
Technické parametry
Typ motoru:Atmosférický zážehový + 2x elektromotor
Válce:4
Objem motoru:2487 ccm
Nejvyšší výkon:136 / 6000 přepočtený výkon soustavy 227 / - [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:227 / 3200 - 3700 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:200 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:6,3 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 1,1 l, kWh
Velikost zav. prostoru:545 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):55
Pohotovostní hmotnost:2125 Kg
Nosnost:N/A Kg
Základní cena:1 340 000 Kč (NX 350h 2WD, Comfort)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 850 000 Kč (NX 450h+ 4x4 E-FOUR, Business Edition)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -