Luxus do zásuvky - Lexus RX 450h+

Testy
14.07.2023

F T G

Luxus do zásuvky - Lexus RX 450h+

Pátá generace Lexusu RX přijíždí ve třech verzích elektrifikovaného pohonu. Testovali jsme zlatý střed, který reprezentuje plug-in hybridní motorizace s označením 450h+ a nejvyšším výkonem 309 koní. Námi zkoušený vůz navíc zdobila špičková výbava Luxury.

Modelová řada RX se objevila již v roce 1998 a značnou celosvětovou popularitu následně získala především druhá generace představená v roce 2003. O dva roky později byla uvedena na trh verze Lexus RX 400h, která se stala prvním elektrifikovaným modelem mezi prémiovými značkami. Další modernizace  přinesly nové pohonné jednotky,  špičkové technologie nebo výrazné designové proměny. Současná pátá generace RX představuje asi tu největší změnu od zrodu tohoto oblíbeného modelu.

V jednoduchosti je krása

Po designové stránce Lexus RX sází především na kompaktní karosérii, která je postavena na nové platformě TNGA-K. Ta přináší zejména vyšší tuhost a o 15 milimetrů nižší těžiště, což optimalizuje jízdní vlastnosti vozu. Konstruktérům značky se také podařilo snížit hmotnost o nezanedbatelných 90 kilogramů. Na rozdíl od předchozího provedení se musí zákazníci smířit s chybějící třetí řadou sedadel. V nabídce motorizací nyní nenajdou ani benzinový šestiválec.

Díky absenci třetí řady sedadel má karosérie postupně se svažující střechu, což působí atraktivním dojmem. Obrovskou masku chladiče předchozí generace Lexus nahradil o poznání uhlazenější. Pokrokovým dojmem pak působí samotná výplň, která je vyvedena v barvě karosérie. Už od druhé výbavy Lexus nabízí sofistikované Tri-LED světlomety s automatickým dálkovým režimem a předními LED směrovkami.

Jinak prodloužením rozvoru a zkrácením zadního převisu dostal Lexus RX vyváženější proporce. Délka karosérie zůstala zachována a měří 4890 milimetrů. Díky prodlouženému rozchodu kol je model opticky svalnatější, což naznačuje dynamický potenciál tohoto pohledného SUV. Logo značky na zádi nově nahradil nápis Lexus, což je v souladu s posledními trendy automobilového designu.

Celkově je design nového RX uhlazenější a elegantnější, než u předchozího modelu. Méně ostrých křivek přináší konzervativnější charakter, avšak několik originálních prvků mu dodává jistou dávku osobitosti. Zajímavým detailem jsou také kliky, které se ovládají pomocí tlačítka, obdobně jako u Lexusu NX.

Prémiový styl

Po usednutí do vozu překvapí prostorný interiér a v neposlední řadě také atraktivní ztvárnění přístrojové desky. Lexusu se navíc perfektně podařilo navázat na styl svých posledních modelů. Znatelný je také posun k modernějším trendům. Palec nahoru zaslouží použití těch nejkvalitnějších materiálů a posádka bezesporu ocení i velmi pohodlná sedadla. Ty jsou elektricky nastavitelná v osmi směrech a samozřejmostí je i účinné vyhřívání a ventilování. Také vzadu se sedí velice pohodlně a v případě námi testovaného vozu ani zadním sedadlům nechybělo vyhřívání, ventilování či možnost elektrického přizpůsobení sklonu opěradel.

Hlavní dominantou přístrojové desky je čtrnáctipalcový displej infotainmentu, který navazuje na digitální přístrojový štít. Konstruktéři odstranili nepříliš intuitivní ovládání touchpadem a použili dotykovou obrazovku, která má v dolní části integrovanou lištu. Ta slouží pro ovládání klimatizace a souvisejících funkcí. Dobrou zprávou je, že například změnu teploty nebo vyhřívání oken lze provést pomocí klasických ovladačů. Celkově displej chválíme za pěknou grafiku a intuitivní ovládání. Samozřejmostí vyšších výbav je také pěkně provedený barevný head-up displej. Pomocí něj lze ovládat jízdní režimy nebo audiosoustavu.

Pochvalu zaslouží dostatečný prostor na předních i zadních sedadlech. Překvapením je, že panoramatické okno testovaného vozu příliš neomezuje prostor v oblasti hlavy cestujících vzadu. Díky prodlouženému rozvoru má navíc posádka dostatečnou rezervu před koleny. Jak jsme již zmiňovali, sezení vzadu lze upravit změnou sklonu opěradla. Zavazadlový prostor má objem 612 litrů, což je shodná hodnota jako u předchůdce. Navíc baterie plug-in hybridního systému velikost zavazadelníku nikterak nezmenšují.

Plug-in hybrid jako optimální volba a důraz na komfort

Tři volitelné verze hybridních pohonů reprezentují varianty s označením RX 350h, RX 450h+ a RX 500h. Klíčovým provedením pro západoevropské trhy je právě námi testovaný model Lexus RX 450h+ s plug-in hybridní technologií. Auto využívá čtyřválcovou hybridní jednotku o objemu 2,5 litru pracující s Atkinsonovým cyklem. Systém dále využívá trakční lithium-iontovou baterii o kapacitě 18,1 kWh. Permanentní pohon všech kol E-Four zajišťuje další elektromotor na zadní nápravě.

Maximální výkon je srovnatelný s končícím provedením RX 450h, avšak jednotka produkuje vyšší točivý moment, což zajišťuje lepší dynamiku. Elektromotor na přední nápravě se chlubí parametry 134 kW a 224 Nm, zadní pak přidává dalších 40 kW a 121 Nm.

Celkový přepočtený výkon činí 227 kW a akcelerace z 0 na 100 km/h proběhne za 6,5 sekundy. Rozměry a kapacita baterie společně s know-how na poli elektrifikace přinášejí výrazně nižší spotřebu paliva a emise. Cílová úroveň emisí CO2 (v kombinovaném cyklu podle WLTP) je nižší než 26 g/km při spotřebě paliva necelých 1,2 l/100 km. Auto nabízí elektrický dojezd přes 65 km, maximální rychlost jízdy na elektřinu pak činí limitních 130 km/h.

V praxi jsme s vybitým akumulátorem v kombinovaném režimu jezdili za 7,5 l na 100 kilometrů. Na dálnici je pak nutné počítat se spotřebou atakující osmilitrovou hranici. Dynamické vlastnosti vozu jsou dostačující, rušivý elementem je pouze vytočený čtyřválec spojený s bezstupňovou převodovkou e-CVT. Na druhou stranu nový model RX zaslouží pochvalu za ještě vyšší úroveň odhlučnění, než tomu bylo u jeho předchůdce. Automobilka zapracovala například na eliminaci vibrací čelního skla a zadních dveří.

Adaptivní podvozek testovaného Lexusu dobře žehlí nerovnosti našich silnic, k čemuž přispívají i majestátní kola testovaného vozu o velikosti 21 palců. I díky nim působí podvozek relativně tuhým dojmem, což má pozitivní vliv na jízdní stabilitu. V zatáčkách se karosérie naklání jen minimálně, na limitu se však projeví vyšší hmotnost vozu 2185 kilogramů. Lexu se nezalekne ani povrchu se sníženou adhezí, kde rozhodně přijde vhod pohon všech čtyř kol.

Absence natáčecích zadních kol, která je výsadou modelu RX 500h, částečně omezuje obratnost, Lexus RX 450h+ ale stále patří mezi nadprůměrně agilní SUV. Jízda s ním je navíc velice relaxační a to především díky omezení jakýchkoliv rušivých elementů zvenčí. Na sofistikovaném odhlučnění nové generace RX konstruktéři opět zapracovali a výsledek stojí za to.

Námi zkoušený model byl vybaven řadou pokrokových asistentů. Horkou novinkou je například proaktivní asistent řízení, který radarem sleduje, co se děje před vozem a na základě těchto informací pomáhá přizpůsobit rychlost jízdy. Samočinně tedy například dokáže zpomalit před prudkou zatáčkou nebo kruhovým objezdem. Akustické upozornění na únavu řidiče (a to i v případě delšího pohledu do zpětného zrcátka atd.) nebo překročení povolené rychlosti však občas dokáže znepříjemnit klid a pohodu v kabině. Naštěstí lze tyto pomocníky deaktivovat prostřednictvím infotainmentu.

Resumé

Lexus RX 450h+ je prémiovým SUV s osobitým charakterem a skvěle sladěným hybridním systémem. Palec nahoru zaslouží prostorný interiér stejně jako intuitivní ovládání. Díky sofistikovanému odhlučnění a pohodlným sedadlům je jízda s touto novinkou mimořádně komfortní. Zamrzí snad jen rušivý způsob upozornění některých jízdních asistentů a vyšší cenovka špičkově vybavených verzí.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Lexus
Model:RX
Karosérie:SUV
Motor:450h+
Palivo:hybrid
Rok výroby:2023
Technické parametry
Typ motoru:Atmosférický zážehový + 2x elektromotor
Válce:4
Objem motoru:2487 ccm
Nejvyšší výkon:Celkový přepočtený výkon soustavy 227 kW [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:270 / - (platí pro spalovací motor) [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:200 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:6,5 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 1,1 l, kWh
Velikost zav. prostoru:615 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):65
Pohotovostní hmotnost:2185 Kg
Nosnost:540 Kg
Základní cena:1 790 000 Kč (RX 350h, Business Edition)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:2 090 000 Kč (RX 450h+, Comfort)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -