Volvo S60 T5 - 260 koní na předních (TEST)

Testy
06.06.2005

F T G

Volvo S60 T5 - 260 koní na předních (TEST)

Neuvěřitelný výkon 191 kW (260 k) přenáší výrobce Volvo v rámci modelové řady S60 T5 na přední kola, což je v automobilovém segmentu opravdu ojedinělá kombinace. Nejen z tohoto důvodu bylo svezení s „nabroušeným“ volvem opravdu lákavou nabídkou.

 

Exteriér avizovaného modelu se nese v duchu líbivého ztvárnění současných vozů švédského výrobce. Design představuje zdařilou kombinaci sportovního ducha a zároveň reprezentativního vzhledu.

V našem špičkovém provedení T5 byly sportovní ambice ještě více zdůrazněny sedmnáctipalcovými koly s pneumatikami o rozměru 225/45 R 17. Křivky karoserie testovaného Volva jsou bezesporu zajímavou alternativou k ostatním prémiovým značkám jako jsou například BMW, Mercedes-Benz, Audi a v neposlední řadě i Lexus.

Po usednutí za volant působí stejně originálně i interiér, který nabízí opravdu důkladně provedené tvarování sedadel s příjemným koženým čalouněním. Komfort pro cestující na zadních sedadlech je omezen z důvodů menšího prostoru pro nohy, což je v daném segmentu poněkud překvapující.

Unikátní pětiválcový řadový motor je „dopován“ turbodmychadlem a využívá technologii variabilního časování ventilů. Pohonná jednotka slušně zatahuje již od 2000 ot./min. a zhruba od 3500 ot./min. překypuje brutální silou.

Uživatelé, kteří upřednostňují především komfortní jízdu ocení příkladné odhlučnění v celém rozsahu otáček a to samozřejmě s ohledem na velký výkonový potenciál. Po týdenní známosti nás rovněž překvapila průměrná spotřeba paliva, kterou lze při klidné jízdě udržovat na příznivé hranici 9,5 litrů/100 km.

Při této hodnotě je třeba mít neustále na paměti 260 koňských sil, které umí automobil katapultovat z 0 na 100 km/h za 6,5 s a rozjet až na 250 km/h. Snad právě kvůli těmto charakteristikám jsme asi největší pozornost věnovali podvozku a koncepci předního náhonu.

Zásadní otázkou bylo jak se přední poháněná náprava vyrovná s úctyhodným výkonem motoru a to hlavně s přihlédnutím k faktu, že většina výrobců přenáší výkon buď na zadní nebo rovnou na obě dvě nápravy.

Při razantní jízdě na suchém asfaltu velmi často zasahuje elektronický systém DSTC a to v rámci prvního a druhého stupně šestirychlostní převodovky. Elektronika v podání DSTC kromě výhod protiskluzového systému nabízí možnost automatického vyrovnání začínajícího smyku, což je zejména v případě provedení T5 rozhodně praktické.

Při zhoršení adhezních podmínek je protiskluzový systém v činnosti ještě častěji a jeho deaktivaci nelze doporučit ani zkušeným řidičům. Prudké sešlápnutí plynu však není doprovázeno pouze blikající kontrolkou DSTC, ale také poněkud protestujícími pohyby volantu, který právě v této situaci vyžaduje o něco pevnější stisk. Řízení však není přehnaně přeposilované, což umožňuje výbornou zpětnou vazbu mezi řidičem a chováním vozu.

Projíždění zatáček na hranici možností automobilu má za následek mírnou nedotáčivost , v tomto jízdním režimu sportovně založení řidiči bezesporu ocení také aktivní podvozek Four-C (Continuously controlled chassis concept), který je součástí výbavy na přání.

Pokročilý systém pětsetkrát za sekundu vyhodnocuje jízdní podmínky a nastavuje jednotlivé tlumiče pro zachování optimálních vlastností. Stiskem tlačítka Four-C lze přejít z komfortního ke sportovnímu nastavení tlumičů. V praxi je režim Sport skutečně znatelný, hodí se pochopitelně více pro jízdu mimo naše nekvalitní městské komunikace.

Volvo S60 T5 je pohodlný a zároveň velmi rychlý dálniční sprinter vhodný pro reprezentativní účely, ambice na ostrou sportovní jízdu v zatáčkovitých úsecích však přeci jen poněkud omezuje jeho přední náhon.

Nabroušenému motoru by rozhodně více slušel stálý pohon všech kol, ve kterém je výrobce Volvo uznávaným odborníkem.

Vše má ale své pro a proti, v tomto případě by nebyla vyšší pouze pořizovací cena, ale také se systémem AWD úzce spojená spotřeba paliva. Výrobce ale nabízí řešení i pro opravdu sportovně založené řidiče a to v podobě nekompromisního modelu S60 R.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Volvo S60 T5

Motor

Zážehový přeplňovaný pětiválec o zdvihovém objemu 2401 ccm. Nejvyšší výkon 191 kW při 5500/min. Největší točivý moment 350 N.m při 2100-5000/min.

Převodné ústrojí

Přední poháněná náprava. Šestistupňová samočinná převodovka.

Podvozek

Aktivní podvozek Four-C. Zadní náprava typu Multilink.

Karoserie

Samonosná.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 s. Kombinovaná spotřeba paliva 9,3 l/100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 271,5 cm. Celkové vnější rozměry 460,3/180,4/142,8 cm. Palivová nádrž 70 l.

Základní cena (Cena testovaného provedení)

1 278 000 Kč (1 473 000 Kč)

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -