Lesník s dynamickou tváří - Subaru Forester 2.0i e-BOXER

Testy
08.11.2021

F T G

Lesník s dynamickou tváří - Subaru Forester 2.0i e-BOXER

Pátá generace oblíbeného Subaru Forester se nedávno dočkala drobných úprav. Hlavní novinkou je uvedení varianty Sport. Tato výbava přináší řadu dynamicky působících prvků, díky nimž Subaru Forester získal mladistvou image a sportovnější vzhled.

Subaru Forester se již tradičně chlubí velmi dobrými jízdními vlastnostmi a ani varianta kombinující plochý motor Boxer s elektromotorem není výjimkou. Hybridní ústrojí se tedy pod kapotou tohoto modelu osvědčilo a symetrický pohon všech kol Symmetrical AWD mu zajišťuje perfektní trakci. Lepší období pro testování tohoto legendárního SUV, než je právě podzim, jsme si neuměli ani představit. Absence sněhové pokrývky nebrání výletům mimo zpevněný povrch a rozměklé lesní a polní cesty pak dokonale prověří schopnosti vozu.

ES Sport je pouze výbava

Mezigeneračně se Forester od předchozího provedení příliš nezměnil a nic na tom nezměnila ani poslední modernizace. Pátou generaci charakterizují ostřejší tvary karosérie a mohutný design. Ten vychází z nové filozofie ztvárnění vozů značky Subaru. Samozřejmostí jsou také větší rozměry, vždyť například na šířku je poslední Forester o 20 mm větší, než předchozí model. A právě to přináší více komfortu v interiéru.  Rozvor se pak prodloužil o 30 milimetrů s pozitivním vlivem na vzdálenost mezi předními a zadními sedadly. Cestující vzadu se tak mohou těšit na větší míru komfortu.

V rámci modelového roku 2021 dostal Forester nové přední světlomety. Ty mají vnitřní část vyvedenou v tmavším designu pro ještě větší zdůraznění charakteristického písmene C v rámci grafiky světlometů. Tento znak má imitovat polohu válců motoru boxer, který je jedním z tradičních prvků vozů Subaru. Modernizace také přinesla rozšíření nabídky barev karosérie. Novinkou je tmavě modrá perleť, jež lze kombinovat pouze s výbavou Sport. Její součástí je tmavá maska chladiče, tmavé rámečky kolem mlhových světel, či střešní spoiler pátých  dveří.

Extravagantní vzhled vozu v provedení Sport dodávají i osmnáctipalcová kola v tmavém designu a v neposlední řadě také černé ochranné prvky nárazníků. V černém provedení jsou i boční lemy blatníků a ochranné prahy. Právě ty jsou zvýrazněny oranžovou lištou. Oranžový odstín zdobí rovněž provedení loga e-Boxer vzadu, kryty vnějších zrcátek nebo kryty střešních ližin.

Celkově Subaru Forester působí přirozeně elegantním dojmem. Avizovaná výbava Sport navíc dodává vozu dynamický vzhled s důrazem na robustnost. Originální design Forestera pak zaslouží palec nahoru.   

Interiér je na první pohled velmi komfortní a to hlavně díky pohodlným sedadlům. Edice Sport přináší specifické čalounění dveří a sedadel. Materiál s vodoodpudivou tkaninou se chlubí oranžovým prošíváním. To se objevuje také na volantu, ovladači převodovky, loketní opěrce či středovém panelu. Součástí specifikace je i sada oranžových rámečků kolem výdechů klimatizace a kruhových ukazatelů v rámci přístrojové desky.

Pochvalu zaslouží velmi dobrá ergonomie moderně navržené přístrojové desky a také skutečnost, že se většina funkcí ovládá klasickými tlačítky. To je v dnešní době rozmachu různých multimediálních rozhraní příjemná změna! Samozřejmě, že nechybí přehledný osmipalcový displej s navigací. Samozřejmostí infotainmentu je konektivita a kompatibilita s Apple Car Play a Android Auto. 

Již tradičně nabízí Subaru Forester i řadu bezpečnostních systémů. Za zmínku stojí sofistikovaná funkce monitorování řidiče Driver Monitoring System, která je připravena rozpoznat řidiče a současně identifikovat jeho únavu nebo nepozornost. Tento bezpečnostní systém přináší i komfortní prvky, kde po rozpoznání obličeje v paměti uloženého řidiče přizpůsobí nastavení sedadla, vnějších zpětných zrcátek a klimatizace. O bezpečnost se stará také systém EyeSight 3.0, který sleduje dění před vozem prostřednictvím dvou kamer u horního okraje předního skla.

Díky zvětšení rozvoru a širší karosérii si posádka může užívat solidního vnitřního prostoru. Na zadních sedadlech je tedy dostatek místa a to ve všech směrech. Zavazadelník má solidní objem 509 litrů. Zklamáním je snad jen absence rezervy, protože prostor pod podlahou zabírá speciální schránka pro akumulátory hybridního systému.

Hybridní e-Boxer jako jediná motorizace

Subaru Forester pořídíte pouze v kombinaci s hybridním pohonným systémem e-Boxer. Jeho základem je klasický dvoulitrový čtyřválec typu boxer s nejvyšším výkonem 110 kW při 5600 – 6000 ot/min. Maximální točivý moment 194 Nm vrcholí při 4000 ot/min. Točivý moment se na kola přenáší prostřednictvím bezestupňové převodovky Lineartronic, jejíž součástí je elektromotor s výkonem 12,3 kW a největším krouticím momentem 66 Nm.

V praxi tento hybrid zvládá pohon výhradně na spalovací motor či elektromotor, pracovat však mohou i obě pohonné jednotky současně. Chod elektromotoru je pochopitelně závislý na kapacitě nabití akumulátoru, jehož maximální výkon činí 13,5 kW. Nechybí ani schopnost rekuperace kinetické energie a tradiční symetricky uspořádaný pohon všech kol s elektronicky řízenou spojkou.

O tom, že řídíte vůz vybavený mild hybridním pohonem, svědčí při jízdě snad jen nápis „Ready“ v kapličce přístrojů. V případě dostatečné kapacity akumulátoru pak velmi rychle zaregistrujete jízdu výhradně na elektromotor, kterou indikuje kontrolka EV. V případě plně nabité baterie, zvládne Subaru ujet zhruba 1,6 kilometru a to do maximální rychlosti 40 km/h.

Palec nahoru zaslouží sladění motoru s bezestupňovou převodovkou, která v praxi působí velice plynule. Při rozjezdech a popojíždění v nízkých otáčkách pomáhá točivý moment elektromotoru, který zlepšuje akceleraci. Právě tím elektromotor jízdní vlastnosti s benzinovým boxerem ještě více zpříjemňuje. Akumulátor se navíc dokáže relativně rychle dobíjet, k čemuž dochází díky efektivní rekuperaci.

A jak je na tom Forester e-Boxer se spotřebou pohonných hmot? V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem osmilitrové hranice. Jízda ve městě pak znamená apetit 9 litrů na sto kilometrů. Při snaze o úspornou jízdu ukazoval palubní počítač hodnoty začínající sedmičkou. S ohledem na symetrický pohon všech kol a pohotovostní hmotnost 1735 kilogramů se jedná o očekávaný apetit. Spotřebu paliva lze regulovat pomocí volby jízdních režimů Intelligent a Sport. Ty se ovládají na volantu tlačítkem SI-Drive. Škoda jen, že kvůli zástavbě akumulátorů došlo ke zmenšení objemu palivové nádrže na 48 litrů.

Špičkové jízdní vlastnosti

Podvozek se chlubí optimálním naladěním a kromě stability dokáže vyžehlit většinu nerovností našich silnic. Přestože světlá výška vozu (220 milimetrů) patří mezi nejvyšší ve třídě, náklony karosérie v zatáčkách jsou stále v rozumných mezích. Právě světlost podvozku jasně naznačuje, že zákazníci mohou očekávat tradičně velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu.

Celkově je jízda s Foresterem velice komfortní a líbí se nám také skutečnost, že automobil hbitě reaguje na sebemenší podnět ze strany řidiče. I když řízení není příliš komunikativní, posilovač má optimální účinnost. Brzdy fungují na jedničku a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.

Při jízdě mimo zpevněné cesty jsme ocenili sofistikovaný elektronický asistent X-Mode, který optimalizuje trakci zejména na povrchu se sníženou adhezí. K tomu využívá motoru, převodovky, pohonu všech kol a v neposlední řadě i brzd. Novinkou systému X-Mode je možnost nastavení dvou odlišných režimů pro sníh/štěrk nebo hluboký sníh/bláto. Majitelé vozu jistě ocení, že je X-Mode součástí standardní výbavy.

Samozřejmostí je také funkce Hill Descent Control, která v rámci módu X-Mode automaticky udržuje stálou rychlost při sjíždění prudkých svahů a to aniž by řidič ovládal jakýkoliv z pedálů. Při jízdě v náročnějších podmínkách přijde vhod rychlejší nástup točivého momentu hybridního pohonného ústrojí. Točivý moment se lépe dávkuje a přenos síly je efektivnější. Skvělou vychytávkou je pak kamera v pravém vnějším zrcátku, jež zlepšuje orientaci v terénu.

Resumé

Modernizované Subaru Forester s výbavou Sport se chlubí mladistvým designem a to hlavně díky řadě originálních exteriérových prvků. Prostorný interiér pak potěší vysokou úrovní cestovního komfortu a komplexní variability. Pochvalu si opět zaslouží skvěle vyladěný podvozek, jenž přesvědčí nejen agilitou na silnici, ale i suverénním chováním v terénu. Hybridní pohon e-Boxer si skvěle rozumí s automatickou převodovkou a nabízí hladký jízdní projev prakticky v jakýchkoliv podmínkách. Škoda jen, že pohonné ústrojí e-Boxer nepřináší vyšší výkon, který by právě u robustního SUV přišel vhod.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Forester
Karosérie:SUV
Motor:2.0ie-S e-BOXER CVT
Palivo:hybrid
Rok výroby:2021
Technické parametry
Typ motoru:Zážehový + elektromotor
Válce:4
Objem motoru:1995 ccm
Nejvyšší výkon:110 / 5600 - 6000, nejvyšší výkon elektromotoru 12,3 kW [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:194 / 4000, maximální točivý moment elektromotoru 66 Nm [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:188 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:11,8 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 8,1 l, kWh
Velikost zav. prostoru:509 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):48
Pohotovostní hmotnost:1735 Kg
Nosnost:443 Kg
Základní cena:925 000 Kč (ES Active Lineartronic, CVT)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:925 000 Kč

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -