Ford Focus ST 2.3 EcoBoost – automaticky s radostí

Testy
14.06.2021

F T G

Ford Focus ST 2.3 EcoBoost – automaticky s radostí

Fordu Focus ST nikdy nepatřil k mainstreamu a nejinak je tomu i u čtvrté generace tohoto vozu. V době, kdy většina automobilek snižuje objemy svých motorů, si Ford navíc dovolil tzv. upsizing a vybavil tento ostrý model perfektním motorem 2.3 EcoBoost. Testovali jsme Focus ST se sedmistupňovou automatickou převodovkou.

První Fordu Focus ST byl představen v roce 2002 a za tu dobu si dokázal vybudovat pověst velmi dobrého sportovního hatchbacku. Současná čtvrtá generace doznala řady revolučních změn a zajímavostí je také variabilita verzí. V nabídce stále zůstává varianta kombi. Benzinový čtyřválec pak lze kombinovat nejen s manuální šestistupňovou převodovkou, ale také sedmistupňovým automatem. Focus ST ale může pohánět i turbodiesel. Jedná se o naftový dvoulitr s nejvyšším výkonem 140 kW a maximálním točivým momentem 400 Nm.

Nenápadný rychlík

Z pohledu designu si Focusu ST zachoval původní charakter s konzervativním pojetím. Novinkou jsou však více oblé tvary a především z bočního profilu auto působí dynamičtějším dojmem. Může za to specifický předení nárazník s výraznými otvory pro přívod vzduchu, který plynule přechází v kapotu s atraktivním tvarováním. Sportovnější vzhled přidávají i zeslabené C sloupky, větší zadní spojler a označení ST na karoserii. U devatenáctipalcových kol nelze přehlédnout červené brzdové třmeny, specifické pro testovanou variantu ST plus.

Palec nahoru pak zaslouží vzhled a účinnost předních LED světlometů s prediktivním svícením a možností neoslňujících dálkových světel. Ty fungují skvěle a v reálu svítí dokonce lépe než řada prémiových konkurentů.

Je škoda, že záď vozu nezdobí agresivněji pojaté koncovky s delším přesahem přes zadní nárazník. Ty stávající jsou nevýrazné a s nárazníkem příliš neladí. Nenápadný styl v kombinaci s robustními jízdními schopnostmi si však bezesporu najde řadu příznivců. Ne každý majitel výkonného vozu chce být středem pozornosti. 

Ergonomie na jedničku

Po usednutí za volant si všímáme hlavních sportovních prvků. Dominantou jsou fantastická sportovní sedadla Recaro. Bočnice sedáku a opěradla skvěle podrží tělo i při opravdu rychlým průletem zatáčkou. Sedadla jsou navíc relativně pohodlná i při delších cestách. Pochvalu zaslouží i tříramenný volant s červeným znakem ST v dolní části. Má dostatečně silný věnec a skvěle padne do ruky.

Za volantem si najde vhodnou pozici snad opravdu každý. Komfort zajistí elektricky ovládané sedadlo, které lze posouvat všemi směry. Snad jen rozsah ve dvou směrech nastavitelného volantu by mohl být větší. Překvapila nás absence páky ruční brzdy, jejíž místo nahradilo tlačítko elektronické parkovací brzdy a Hill holderu. U Fordu už asi nikoho nepřekvapí přítomnost tradičně kulatého ovladače automatické převodovky, na který si však rychle zvyknete.

V porovnání s předchozí generací zaznamenala přístrojová deska značných změn. Nezasahuje již do vnitřního prostoru pro cestující a chlubí se řadou kvalitnějších materiálů. Snad jen středový panel by zasloužil měkčí plastové obložení.

Displej infotainmentu byl vytažen nad úroveň přístrojové desky, je tak lépe čitelný a má hezkou moderní grafiku.  Potěšil nás dostatečný prostor na zadních sedadlech a to díky tenčím předním sedadlům. Zavazadelník o objemu 392 litrů je naprosto dostatečný i pro cestování ve čtyřech.

Trochu rozporuplně na nás zprvu působila kaplička přístrojů, protože je posazená kolmo. Je to ovšem otázka zvyku a navíc při jízdě se tato změna ukázala jako pozitivní. Nad kapličkou je nově head-up dislej, který poskytuje důležité informace o jízdních údajích, mapách a řazení. Displej lze jednoduše ovládat tlačítkem na středové konzoli.

Anti-Lag jako třešnička na dortu motoru 2.3 EcoBoost

Díky tomu, že se Ford vydal cestou zvyšováním objemu válců, nemusí mít motor tak velké turbo, což se projevuje na skvělé pružnosti. Benzinový čtyřválec s dvoukomorovým turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek poskytuje nejvyšší výkon 206 kW v rozmezí 5500 – 6000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 420 Nm pak vrcholí v pásmu 3000 – 4000 ot/min. Pohonná jednotka samozřejmě vychází z koncernového Fordu Mustang a Focusu RS předešlé generace. Vývojáři si ovšem u této varianty připravili několik novinek, které auto výrazně zrychlily.

První novinkou je možnost volby jízdních režimů. K dispozici je mód pro kluzký povrch, Normal, Sport, a také režim pro závodní trať (Track). Poslední dva zmiňované módy upraví mapu plynového pedálu a nástup brzdného účinku. Focus se tak stane ostrou břitvou okresních silnic. Zajímavostí je režim pro kluzký povrch, který auto celkově otupí na odezvě brzdového i plynového pedálu. Tento režim jsme využili při silném dešti a musíme říct, že má svůj význam.

Další novinkou je systém ALS (Anti-Lag System), který po uvolnění plynového pedálu nechává ještě tři sekundy pootevřenou škrticí klapku. Turbodmychadlo tak zůstává v otáčkách a nemusí se po opětovném sešlápnutí plynového pedálu znovu roztáčet. Děje se tak u jízdních režimů Sport a Track. A jak tento motor funguje ve spojení se sedmistupňovým automatem?

Převodovka vyžaduje chvíli zvyku, ale celkově jsme s ní byli spokojeni. Jedná se o poměrně netradiční řešení, protože její technický základ reprezentuje hydrodynamický měnič. Na dvě spojky tedy zapomeňte. Automat možná neřadí tak bleskurychle, ale více nám vadilo jeho chování ve sportovním samočinném módu. Proto jsme v ostrém režimu volili raději možnost manuální volby jednotlivých převodových stupňů.

Právě v manuálním módu automat samočinně nepřeřadí ani ve vysokých otáčkách a klidně tak nechá motor vytočený v omezovači. V automatickém režimu se převodovka chová poněkud nepředvídatelně a není tedy podle nás vhodná pro ryze sportovní jízdu. Zajímavostí také je, že u varianty se samočinnou převodovkou se zákazník musí smířit s absencí funkce Launch Control.

Svým perfektně vyladěným manuálním režimem si nás ale převodovka jednoznačně získala a její volbu můžeme doporučit. Zejména pro ty, kteří budou auto často využívat pro denní ježdění. Související vyšší jízdní komfort ve městě je jasným argumentem. Otázkou ale zůstává, zda šedesátitisícový příplatek stojí za to.

Špičkově naladěný podvozek

Není žádným překvapením, že dominantou Focusu ST je jednoznačně podvozek. Při jízdě po okresních silnicích se bude nadšený řidič pouze usmívat. ST se v zatáčce doslova zakousne do silnice a pevně se drží zvolené stopy. Při jízdě na hranici stability je vůz lehce přetáčivý a velice čitelně umožní regulovat směr vozu nejen volantem, ale také dávkováním plynového pedálu. Perfektní stabilitě napomáhá elektronicky řízený samosvorný diferenciál, který tvoří dvě spojky. Dokáže přenést až 100% točivého momentu na vnější kolo a díky tomu jsou výjezdy ze zatáček opravdu rychlé.

V rámci příplatkové sady Performance získá zákazník mimo jiné i adaptivní tlumiče. Jejich charakter se samozřejmě mění dle zvoleného jízdního režimu, takže v běžném módu nepůsobí Focus ST tak tvrdým dojmem, jako v tom závodním. Právě režim Track je navíc součástí této příplatkové výbavy.

Ford výrazněji zapracoval i na projevu motoru a také tlumiče výfukových plynů. Zvenku dokáže vůz ve sportovních režimech doslova střílet a prskat, což umocňuje sportovní zážitek z jízdy. Trochu zklamáním zvuk uvnitř vozu, který je generovaný hlavně z reproduktorů. Řízení poskytuje solidní zpětnou vazbu, je přesné, strmé a auto tak rychle reaguje na sebemenší pohyb volantem. Brzdy jsou velmi účinné a nevadnou ani při opakovaným brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.

Resumé

Ford Focus ST představuje bezesporu jeden z nejlepších hothatchů současnosti. Skvělý podvozek v kombinaci se strmým a komunikativním řízením poskytuje řidiči velkou dávku zábavy za volantem a  kontinuální zpětnou vazbu. Přestože se nejedná o absolutně nejrychlejší hatchback na trhu, Ford Focus ST dokáže chytnout za srdce skvělým sladěním jednotlivých prvků, který mají zásadní vliv na pocit při řízení. Automatická převodovka pak zpříjemňuje denní použití automobilu a u většiny řidičů zajistí i o něco rychlejší čas při jízdě na okruhu. Základní cenou 900 tisíc korun se Ford nikterak nepodbízí, rozhodně však koresponduje s potenciálem tohoto vozu.   

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Ford
Model:Focus ST
Karosérie:Hatchback
Motor:2.3 EcoBoost 7AT
Palivo:benzín
Rok výroby:2021
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový
Válce:4
Objem motoru:2261 ccm
Nejvyšší výkon:206 / 5500 - 6000 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:420 / 3000 - 4000 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:250 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:5,7 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 8,0 l, kWh
Velikost zav. prostoru:392 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):52
Pohotovostní hmotnost:1534 Kg
Nosnost:506 Kg
Základní cena:868 900 Kč (2.0 EcoBlue, ST)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:896 900 Kč (2.3 EcoBoost, ST)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -