Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 – velké SUV do nepohody

Testy
03.10.2020

F T G

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 – velké SUV do nepohody

Ačkoliv Škodu Kodiaq čeká zanedlouho modernizace, současný model má stále co nabídnout. Jako nejuniverzálnější rodinnou verzi hodnotíme sedmimístné provedení s pohonem všech kol a úsporným vznětovým dvoulitrem pod kapotou. Jak se s ní jezdí, jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.

Škoda Kodiaq má za sebou již čtyřletou historii a patří mezi velmi oblíbené modely. Na první pohled je opravdu rozměrná, ale téměř každého překvapí, že je zhruba o šestnáct centimetrů kratší než Škoda Superb. Navíc má o 50 mm kratší rozvor náprav. Na zadních sedadlech tedy tolik místa jako v superbu očkávat nelze, na druhou stranu si na nedostatek prostoru asi nikdo stěžovat nebude.

Nejen prostor je však velkou zbraní Kodiaqa. Z pohledu designu dostala škodovka unikátní čtyřokou koncepci přídě, která je mimořádně originální. To, že se většině líbí, je holým faktem, stejně jako zjištění, že si kodiaqa s žádným jiným SUV nespletete. Díky diodovým předním světlometům navíc působí přední část opravdu moderním dojmem. Zadní sdružené svítilny pak vzhledově navazují na jednotný styl ostatních modelů značky a působí opravdu elegantně.

Nestárnoucí design a solidní vnitřní prostor

Robustní karosérie testovaného SUV ve výbavě Style chytře maskuje své skutečné rozměry. Na první pohled totiž dělá větší dojem, než je skutečnost a to se mnohým zákazníkům prostě líbí. Trochu zamrzí snad jen fakt, že se v rozměrných blatnících ztrácí i osmnáctipalcová kola, která jsou ve standardu nejvyšší výbavy Style. Námi testovaný vůz byl ale vybaven příplatkovými devatenáctipalcovými koly, jež s designem SUV korespondují znamenitě.

Za čtyřokou koncepcí přídě stojí bývalý šéfdesigner automobilky Josef Kabaň, který tímto prvkem zajistil Škodě Kodiaq originální přední část. Účinek předních světlometů je doslova výtečný, a to v potkávacím i dálkovém režimu. Zadní sdružené svítilny pak vzhledově navazují na jednotný styl tohoto výrobce a působí opravdu elegantně.

Po nasednutí do vozu okamžitě zaujme nadprůměrně prostorný interiér. Začíná to již velkým nástupním prostorem s šikovnými dveřmi, které zakrývají prahy. To chrání posádku před nepříjemným znečištěním kalhot při nastupování do vozu. Vpředu je místa dostatek prakticky ve všech směrech. Zapomeňte také na limity užšího interiéru známé především ze Škody Superb. Kodiaq v tomto směru nabízí prostoru více.  

Zadní sedadla jsou variabilně nastavitelná a posunovatelná, takže lze dle potřeby měnit prostor pro zavazadla (nebo posádku ve třetí řadě). Užší prostřední místo a vyšší tunel však příliš komfortu pro dospělého člověka nenabídne. A jak to vypadá v třetí řadě? Za necelých 27 tisíc korun dostanete dodatečná dvě sedadla v zavazadelníku. Pohodlně se na ně usadí spíše jen děti, nouzově však nabízejí základní prostor pro cestujícího s výškou do 180 cm.  

Objem zavazadelníku činí u sedmimístné varianty 765 litrů za předpokladu, že jsou sedadla v druhé řadě posunuta zcela dopředu. V opačném případě do vozu naložíte „pouze“ 560 litrů nákladu. V případě použití třetí řady sedadel pak zavazadelník nabízí 270 litrů.

Přístrojová deska se chlubí kvalitními materiály. Většina plastů je měkčených a má velmi dobré slícování. Díky tomu při jízdě nic nevrže ani na rozbitých cestách. Volant i sedadla známe z modelu superb a představují velmi slušný nadstandard. To samé platí pro jejich kožené čalounění. Dominantou přístrojové desky je osmipalcový skleněný displej infotainmentu se softwarovými tlačítky po stranách. Klimatizace se ovládá klasickými tlačítky, což zjednodušuje regulaci teploty při jízdě. Pochvalu si zaslouží tmavý leštěný dekor přístrojové desky s moderním náhledem. Nově je také k dispozici virtuální kokpit, který byl v minulosti výsadou pouze koncernových vozů VW a Audi.

Úsporný naftový dvoulitr

Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel základní naftový dvoulitr s výkonem 110 kW. Oproti benzinovému motoru 1.5 TSI, který je výkonově téměř srovnatelný, je testované TDI o více než sto kilogramů těžší. To je znát především na jízdních vlastnostech, kdy se přední část vozu přeci jen „noří“ o něco více.

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW není sice žádným sportovcem, ale pro běžnou jízdu rozhodně stačí. Největší točivý moment 340 N.m je k dispozici v rozmezí 1750 – 3000 ot/min, což velice zpříjemňuje pocit z jízdy. S plně naloženým vozem je pochopitelně nutné nechat si větší prostor pro případný předjížděcí manévr, zvláště v prudkém stoupání. Pro dynamické ježdění má však škodovka v nabídce silnější variantu naftového motoru 2.0 TDI 140 kW, případně benzinový dvoulitr 2.0 TSI 140 kW. Za zmínku rozhodně stojí i špičkový Kodiaq RS s motorem 2.0 Bi-TDI 176 kW.  

Testované provedení bylo vybaveno standardním šestistupňovým manuálem, proti kterému nelze mít výhrad. Řazení je přesné, dobře odstupňované a jde velice lehce. U auta této třídy s dieselovým motorem bychom se však přeci jen přikláněli pro volbu dvouspojkového automatu DSG. Zajímavostí ale je, že manuální převodovku v kombinaci s motorem 2.0 TDI 110 kW a přední poháněnou nápravou nekoupíte. K dispozici je pouze varianta 4x4.

I přes menší objem palivové nádrže 58 litrů se může Kodiaq 2.0 TDI pochlubit solidním dojezdem na jedno natankování. Spotřeba pohonných hmot se totiž v kombinovaném režimu pohybovala kolem 6,7 l/100 kilometrů. Mimo město ukazoval palubní počítač spotřebu 6,2 l/100 kilometrů, na dálnici a ve městě pak kolem sedmilitrové hodnoty. To je slušný výsledek na rozměrné SUV!

Podvozek a pomocník 4x4

Škoda Kodiaq nás potěšila i velmi slušnou jízdní agilitou. Přestože je posilovač řízení poměrně účinný a příliš zpětné vazby od předních kol nenabízí (a to ani ve sportovním režimu), dokáže se hravě vypořádat s různorodým povrchem. Je jasné, že dynamické jízdní vlastnosti od tohoto SUV očekávat nelze, což u testovaného vozu s těžším TDI nad přední nápravou platí dvojnásob. I tak se ale automobil ochotně vrhá do zatáček a působí velice mrštným dojmem. Karosérie se u toho navíc nikterak výrazně nenaklání.

Kodiaq s adaptivními tlumiči (+25 tisíc korun) nabízí solidní komfort, avšak bez citelného pohupování karosérie. Rozdíly mezi jednotlivými jízdními režimy jsou menší než u superbu. V režimu Normal je navíc auto stabilnější v porovnání se zmiňovaným modelem liftbackem.

Pohon všech kol zajišťuje elektronicky řízená lamelová spojka Haldex, kterou jsme řádně vyzkoušeli v několika strmých výjezdech. Systém funguje velmi dobře, vůz nás nezklamal při jízdě na rozbláceném povrchu mimo silnici. Blikající ESP mnohokrát naznačovalo, že se nejedná o úplně standardní podmínky. Naštěstí elektronika nezasahuje příliš rychle a neuváženě. Takže pomáhá opravdu až v situacích, kdy je to skutečně třeba.

Součástí příplatkového adaptivního podvozku u varianty 4x4 je také tzv. Off-Road funkce. Ta se aktivuje tlačítkem na středové konzole v blízkosti ovladače jízdních režimů Drive Mode Select. Tento režim přizpůsobuje chování systémů ESP, ABS nebo reakce motoru náročným podmínkám. Zahrnuje také asistenta pro sjíždění prudkých svahů a funguje do rychlosti 30 km/h. Líbila se nám i účinnost brzd, které nevadnou ani při opakovaném brzdění a dobře se dávkují.

Resumé

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 je prostorné SUV, které ocení především rodiny s dětmi. Dostatečný vnitřní prostor v kombinaci s vynikajícím cestovním komfortem doslova vybízí k jízdám na delší vzdálenosti. V sedmimístném provedení navíc částečně splní potřeby i početnějších rodin. Testovaný model se základním turbodieselem 2.0 TDI 110 kW sice dynamikou nikoho neohromí, pro běžnou jízdu ale rozhodně stačí. Oproti testované konfiguraci bychom upřednostnili snad jen automatickou převodovku. Především v zimních podmínkách pak přijde vhod dobře fungující pohon všech kol.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Škoda
Model:Kodiaq
Karosérie:SUV
Motor:2.0 TDI 4x4
Palivo:nafta
Rok výroby:2020
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:1968 ccm
Nejvyšší výkon:110 / 3500 - 4000 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:340 / 1750 - 3000 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:196 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:10,1 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:6,0 / 4,7 / 5,2 l, kWh
Velikost zav. prostoru:765 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):58
Pohotovostní hmotnost:1755 Kg
Nosnost:475 Kg
Základní cena:716 900 Kč (1.5 TSI, Active)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:888 900 Kč (2.0 TDI DSG 4x4, Ambition)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -