Peugeot 508 SW PHEV – elektrická ofenzíva

Testy
18.08.2020

F T G

Peugeot 508 SW PHEV – elektrická ofenzíva

Atraktivní model 508 od Peugeotu nedávno dostal plug-in hybridní pohon. Díky tomu se chlubí výkonem 225 koní a zároveň nízkými provozními náklady při optimálním využití. Testovali jsme variantu SW s prostornější karosérií.

Kombík 508 SW ve špičkovém provedení GT už nemusíte mít pouze s ryze benzinovým nebo naftovým motorem. Ačkoli se právě luxusně vybavený vůz kombinuje s těmi nejvýkonnějšími pohonnými jednotkami koncernu PSA, nově se nabízí rovněž s hybridním pohonným systémem. Není žádným překvapením, že se jedná o nejdražší kombinaci, za kterou v nejvyšší výbavě GT zaplatíte 1 290 000 Kč. Dobrou zprávou ale je, že se elektrifikovaná varianta vyrábí i v kombinaci s nižšími výbavovými stupni.

S důrazem na eleganci

Design Peugeotu 508 v provedení SW charakterizuje zejména nízká silueta karosérie. Díky ní působí velice atraktivním dojmem a řadí se mezi jednoho z nejhezčích kombíků současnosti. Uprostřed mřížky sání se nachází logo lva a na kapotě pak označení 508. Mezi předními světlomety Full LED je jemně propracovaná šachovnicová maska chladiče. LED denní světla mají u vyšších verzí svislé tvarování a rámují celý předek vozu od světlometů až po mřížky sání vzduchu v náraznících. V rámci nižších úrovní výbav je pak tato vychytávka nahrazena plastovým páskem.

Přední část vozu působí dynamicky a líbí se nám její přechod ve sportovní boční linie, které dokončují špičkové vytvarování karoserie. Zajímavostí jsou poměrně užší boční prosklené plochy s netradičními bezrámovými dveřmi, které v konečném důsledku zvyšuje atraktivitu. Varianta SW měří na délku 4790 mm oproti 4750 milimetrů u varianty Fastback.

Na karosérii naleznete velké množství prolisů a charakteristickým prvkem je rovněž svažující se záď se zatmavenými koncovými světly. Světelná grafika zadních světel Full LED připomíná lví drápy a jejichž svítivost se přizpůsobuje intenzitě okolního denního světla nebo tmě. Špičková výbava GT navíc přidává spoustu černě lakovaných ploch včetně vnějších zpětných zrcátek. Elegantně rovněž působí dlouhý zadní převis karosérie.

Hybridní variantu zvenku rozeznáte podle modrých emblémů na bocích karosérie a označení „Hybrid“ na zádi vozu. Přestože se jedná o vůz v nejvyšší výbavě, devatenáctipalcová kola k hybridní variantě nedostanete. Spokojit se tedy musíte s ráfky o rozměru 18 palců, které nezaplňují podběhy tak efektně, jako devatenáctky. Zároveň však zajistí maximálně ekologický provoz, o který jde u této varianty především. Nechybí tudíž ani aerodynamický kryt podvozku.  

Po usednutí do vozu obklopí posádku členitá přístrojová deska. Potěší také řada kvalitních materiálů. Nejvyšší výbava GT nabízí exkluzivní čalounění kombinující alcantaru s jemnou kůží Nappa. Právě alcantara má v rámci hybridní varianty šedý odstín. Sedadla vpředu zaslouží pochvalu za skvělý tvar a nízké ukotvení. Na dlouhých cestách přijde rovněž vhod účinná masážní funkce.

Dobrou zprávou je, že testovaný kombík nabízí více místa nad hlavou na zadních sedadlech v porovnání s variantou Fastback. Osoba průměrného vzrůstu se tedy na zadní sedadla usadí pohodlněji, než do liftbacku. Prostor v oblasti hlavy je však stále relativně limitován.

Po celé kabině jsou rozmístěny praktické úložné prostory a nechybí ani čtyři zásuvky s USB vstupy a dalších několik 12V zásuvek. Jednu z nich najdeme i v zavazadlovém prostoru. Příjemný cestovní zážitek zajišťuje prémiová Hi-Fi souprava prestižního výrobce Focal se špičkovým zvukem.

Samozřejmostí přístrojové desky je digitální panel před řidičem, jež je součástí systému i-Cockpit. Ten nabízí široké možnosti individuálního nastavení. Samozřejmostí je malý kompaktní volant a v neposlední řadě také dotykový desetipalcový HD displej, který je dokonale zabudovaný do palubní desky. Jako u některých dalších modelů Peugeotu, také zde najdeme sedm chromovaných ovladačů ve tvaru klavírních kláves. Ty jsou výrazně začleněny do palubní desky a umožňují přístup k hlavním funkcím a nastavení jednotlivých systémů prostřednictvím dotykové obrazovky.

Specifikem testované hybridní varianty je menu elektrického pohonu, na kterém se rovněž ovládá funkce e-Save. Zajímavostí je také vizuální signalizace na čelním skle v případě jízdy v režimu Electric. Kolébkový ovladač volby jízdních režimů se nachází vedle ovladače automatické převodovky. K dispozici jsou čtyři režimy Komfort, Sport, Hybrid a Electric. Změny v zobrazení některých informací má u elektrifikované verze i digitální panel před řidičem.  Výsadou hybridního Peugeotu je také programovatelné vytápění a chlazení interiéru vozidla.

Skvělou zprávou je, že zástavba hybridního pohonu neovlivnila objem zavazadlového prostoru. Došlo tak pouze ke zmenšení palivové nádrže. Zavazadelník Peugeotu 508 SW tedy stále nabízí objem 530 litrů (pod roletou). Přestože se nejedná o premianta třídy, jeho využitelnost je dobrá a kapacitu zavazadelníku lze pochopitelně zvýšit sklopením opěradel zadních sedadel. Pod podlahou se pak nachází úložný prostor pro nabíjecí kabel, který je součástí všech výbavových stupňů.

Jednašestka a plug-in

Základem hybridního systému testovaného automobilu je dobře známý přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1598 cm3 s nejvyšším výkonem 133 kW při 6000 ot/min. Největší točivý moment 300 Nm pak vrcholí při 3000 ot/min. Zážehový motor spolupracuje s elektromotorem, který se nachází v tělese modifikované automatické převodovky e-EAT8 z dílny Aisin. Dosahuje nejvyššího výkonu 81 kW při 2500 ot/min a maximálního točivého momentu 320 Nm v rozmezí 500 – 2500 ot/min.

Celkový přepočtený výkon hybridního pohonu Peugeotu 508 PHEV činí 165 kW a největší točivý moment 360 Nm. Ten se přenáší na přední kola a zajišťuje vozu velmi slušnou dynamiku. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne vůz za 8,2 s a nejvyšší rychlostí činí 250 km/h. Při jízdě výhradně na elektrickou energii je pak nejvyšší rychlost 135 km/h. Právě elektrická energie se ukládá v lithium-iontovém akumulátoru s kapacitou 11,8 kW. Ten lze z běžné zásuvky dobít za cca sedm hodin. Prostřednictvím Wallboxu dosáhnete maximální kapacity za necelé dvě hodiny.

Peugeot 508 SW PHEV pracuje ve čtyřech jízdních režimech. Čistě elektrický mód propůjčuje vozu nulové emise a za optimálních podmínek s ním automobil urazí kolem 40 kilometrů. Nutností je pochopitelně plně nabitý akumulátor. Baterie lze pochopitelně nabíjet i při jízdě a to motorem a pomocí rekuperace brzdné energie. Dobíjení motorem má samozřejmě za následek vyšší spotřebu pohonných hmot. Funkce se jmenuje e-Save a lze ji aktivovat prostřednictvím multimediálního displeje. K urychlení nabíjení pak stačí zvolit na ovladači automatické převodovky režim B. Ten zajistí efektivnější dobití akumulátoru, s čímž však souvisí avizovaná vyšší spotřeba paliva. Při využívání vozu na kratší vzdálenosti, např. při popojíždění po městě, se tedy vyplatí nabíjet vůz přímo ze sítě elektrické energie.

Mezi další jízdní režimy patří hybridní a sportovní mód. Hybridní režim automaticky optimalizuje výkon a spotřebu elektrické energie. Využívá tedy ideální kombinaci spolupráce spalovacího motoru s elektromotorem. V rámci sportovního nastavení je vše podřízeno dynamice a motor hybridního systému odevzdává maximální výkon 225 koní.

Přestože převodovka ve vysokých otáčkách nefunguje už tak hladce, jako v těch nízkých, předjížděcí manévry jsou velmi bezpečnou záležitostí. Ani manuální mód převodovky pomocí páček pod volantem však nedokáže vyřešit neplynulé řazení ve vysokých otáčkách. Občas totiž elektronika samovolně rozhodne o volbě konkrétního převodového stupně a to i v manuálním režimu. Navíc zvuk vytočené šestnáctistovky nepůsobí zrovna příjemně. Stejně jako spotřeba, která se při dynamické jízdě snadno přehoupne přes desetilitrovou hranici.

Naopak hybridní mód se snaží maximálně využít elektrickou energii a to nejen pro rozjezdy, ale i pro samotnou jízdu. Není se co divit, výhradně na elektrický pohon mnoho kilometrů neurazíte a jízda v hybridním módu je skvělým kompromisem mezi ekonomickým provozem a jízdní dynamikou. Jinak ale spalovací motor zaslouží pochvalu za hladké rozjezdy.

Na silnici

Při klidné jízdě umí Peugeot 508 SW PHEV v hybridním režimu jezdit se spotřebou kolem 5,0 l na 100 kilometrů. Při snaze o mimořádně úspornou jízdu jsme dokonce v kombinovaném režimu dosáhli spotřeby 2,0 l/100 km. Podmínkou je ale nabitý akumulátor. Kvůli zástavbě hybridního pohonu má palivová nádrž objem zmenšený na 43 litrů. To pochopitelně zkracuje dojezd na jedno natankování, pokud tedy nevyužíváte vůz ve městě s možností pravidelného dobíjení akumulátoru z elektrické sítě.  

Jízdní vlastnosti testované novinky samozřejmě ovlivnil nárůst hmotnosti o nezanedbatelných 300 kilogramů v porovnání s modelem vybaveným pouze konvenčním spalovacím motorem. Kvůli většímu zatížení zadní části vozu si ale Peugeot 508 SW PHEV stále zachovává velmi dobré jízdní vlastnosti. Auto je skvěle ovladatelné a nízké těžiště dané koncepcí karosérie zajišťuje dobrou stabilitu. Snad jen nedotáčivost přichází o něco dříve, než u standardní varianty.

Pozitivní vliv na jízdní vlastnosti bezesporu má i zadní víceprvková náprava, která se při rychlém průjezdu zatáčkou drží asfaltu jako přibitá. O přední nápravu se pak stará osvědčený McPherson. Adaptivní příplatkové tlumiče se dokáží přizpůsobit jízdnímu charakteru i kvalitě silnice a navíc nabízí skvělý jízdní komfort. Částečný náklon karosérie v zatáčce však nikterak nedegraduje přilnavost auta.

Rozdíly v nastavení různých módů tlumičů ale nejsou příliš výrazné. I v případě Peugeotu 508 SW PHEV hodnotíme naladění podvozku jako zdařilým kompromisem mezi agilitou a komfortem. Posilovač řízení je poměrně účinný, stále je však cítit solidní zpětná vazba od předních kol. Ve sportovním režimu  posilovač relativně výrazně ztuhne, na citlivosti řízení však příliš nepřidá.

Resumé

Peugeot 508 SW PHEV je nejdražším modelem v nabídce a mimo atraktivního designu a luxusního interiéru přidává plug-in hybridní pohonný systém. Testovaná varianta kombi navíc oproti liftbacku nabízí o něco více místa pro posádku na zadních sedadlech a v neposlední řadě také větší zavazadlový prostor. Hybridní systém pak přináší výrazné úspory, avšak pouze při jízdě na kratší vzdálenosti. Podmínkou je navíc pravidelné nabíjení akumulátoru ze sítě. Moderní plug-in řešení se však k testovanému kombi s neotřelým vzhledem a skvělými jízdními vlastnostmi rozhodně hodí.  

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Peugeot
Model:508 SW
Karosérie:Kombi
Motor:Hybrid 225 e-EAT8
Palivo:hybrid
Rok výroby:2020
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový + elektromotor
Válce:4
Objem motoru:1598 ccm
Nejvyšší výkon:133 / 6000 přepočtený výkon soustavy 165 / [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:300 / 3000 přepočtený toč. moment soustavy 520 / [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:250 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:8,2 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 1,4 l, kWh
Velikost zav. prostoru:530 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):43
Pohotovostní hmotnost:1820 Kg
Nosnost:470 Kg
Základní cena:820 000 Kč (BlueHDi 130 MAN6, ALLURE)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 105 000 Kč (Hybrid 225 e-EAT8, ALLURE)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -