Opel Grandland X 1.6 Turbo AT8 – stejný a přesto jiný

Testy
13.11.2019

F T G

Opel Grandland X 1.6 Turbo AT8 – stejný a přesto jiný

Model Grandland X je výsledkem zahájení spolupráce mezi značkou Opel a PSA. Automobil sdílí stejnou platformu s koncernovým Peugeotem 3008, avšak jeho pojetí je odlišné. Testovali jsme model s přeplňovanou benzinovou šestnáctistovkou.

Na první pohled se Opel od Peugeotu liší prakticky ve všech směrech. Zvenku nenajdete shodný snad ani jeden díl. Například i střecha a čelní sklo prošly výraznou modifikací. Modulární podvozková platforma EMP2 je pochopitelně stejná. Opel zaujme spíše konzervativní zákazníky a Peugeot cílí především na ty, co se chtějí odlišit.

Nenápadný elegán

Opel Grandland X působí velice umírněným dojmem, avšak rozhodně ne usedle. Moderní křivky přidávají vozu na lehkosti a především zadní část působí atraktivně. Je to dáno výrazným horizontálním prolisem ve střední části pátých dveří. Tmavá střecha navíc přináší mimořádnou eleganci.

Interiér je snad ještě více konvenční, než design karosérie. Na nějaké výstřelky Peugeotu 3008 tedy zapomeňte. Milovníci klasických tlačítek a ovladačů si však přijdou na své. Většina funkcí se totiž ovládá klasicky na rozdíl od interiéru modelu 3008. Týká se to především klimatizace v neposlední řadě také přepínání hlavních funkcí středového displeje. Ergonomie je velmi zdařilá a vše má řidič pěkně po ruce.

Nic tedy nemusíte při jízdě hledat v útrobách infotainmentu, takže ovládání neubírá na pozornosti při řízení. Materiály jsou kvalitní a dobře zpracované. Při jízdě nic nevrže a celkově vnitřek působí příjemným dojmem.

Zapomenout také můžete na i-cockpit, který je dominantou současných peugeotů. Opel Grandland X se tedy chlubí volantem o standardním průměru a v neposlední řadě také konvenčními budíky. Pochvalu si zaslouží sedadla s optimální tuhostí a nastavitelnou délkou sedáků. Bederní opěrka u řidiče je elektricky přifukovatelná, nastavení sedadel však probíhá u testované varianty s výbavou Ultimate manuálně.

Vnitřní prostor pro posádku je dostatečný, ocenili bychom snad jen nižší nakládací hranu zavazadelníku. Ten má objem 514 litrů a chlubí se rovnou plochou a polohovatelnou podlážkou. Skvělá je také možnost sklopení zadních opěradel do absolutní roviny pomocí páček v kufru. Pochvalu také zaslouží bezdotykové ovládání pátých dveří, které funguje opravdu spolehlivě. Bravo!

Osvědčený čtyřválec a skvělý podvozek

Pod kapotou testovaného modelu Grandland se nacházela pohonná jednotka od PSA označovaná jako 1.6 PureTech. Nejvyšší výkon motoru činí 133 kW při 5500 ot/min a největší hodnota točivého momentu 250 Nm vrcholí při 1750 ot/min. Poslední varianta tohoto motoru kombinuje přímé vstřikování benzinu s plynule proměnným zdvihem sacích ventilů s názvem Valvetronic.

Na rozdíl od slabšího tříválce 1.2 Turbo se testovaná varianta nabízí pouze se dvěma nejvyššími výbavami Ultimate a Innovation. Motor je spojený výhradně s osmistupňovým automatem s měničem momentu. Na rozdíl od Peugeotu 3008 využívá Grandland X mechanické spojení mezi pákou voliče a převodovkou. Model 3008 je totiž vybaven elektroimpulzním voličem.

I po studeném startu se pohonná jednotka projevuje kultivovaným chodem a příjemná zvuková kulisa doprovází i samotnou jízdu. Relativně krátké zpoždění nástupu točivého momentu při rozjezdu má na starost automatická převodovka, následně však motor potěší plynulým zátahem a velmi slušnou pružností. Až do nějakých 5000 ot/min motor skvěle táhne a posádku neobtěžuje zvukový projevem.

Přestože se nejedná o kdovíjakého siláka, Grandland X 1.6 Turbo skvěle vyhoví prakticky veškerým požadavkům na dynamické vlastnosti ze strany běžných řidičů. Motor má dostatek síly, nejlépe se však cítí při svižném dálničním tempu. Díky optimálnímu zpřevodování je i rychlá jízda velice komfortní a záležitostí. Při dálničním limitu 130 km/h točí motor 2200 ot/min a spotřeba pohonných hmot se pohybuje kolem hodnoty 7,5 l/100 kilometrů.

V městském provozu počítejte s apetitem kolem 7,9 l/100 kilometrů. Při snaze o úspornou jízdu jsme jezdili pod sedmilitrovou hranicí. V kombinovaném režimu palubní počítač námi testovaného vozu ukazoval 7,5 l/100 km. Snad jen objem nádrže (53 l) by mohl být o něco větší.

Opel Grandland X nám velmi potěšil svými jízdními vlastnosti. Prakticky v jakékoli situaci se chová sebejistě a zároveň poskytuje posádce solidní míru komfortu. A to i s ohledem na fakt, že byl testovaný model vybaven velkými devatenáctipalcovými koly. Vzadu se navíc nachází pouze jednoduchá náprava s torzní příčkou.

Auto se skvěle drží silnice i při rychlé jízdě a nedotáčivost související s pohonem přední nápravy se projevuje až v extrémních situacích. Jinak automobil působí agilním dojmem, což je dáno sympatickou hodnotou pohotovostní hmotnosti 1425 kilogramů. Pochvalu zaslouží i obratnost, kterou řidiči ocení zejména při popojíždění po městě.

Řízení je na poměry SUV velice přesné a to i přes komfortně naladěný posilovač řízení. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují. V případě krizové situace ohrožující stabilitu vozu účinně zasahuje elektronika. Ta mimo jiné umí přibrzďovat v zatáčce vnitřní kolo pro zachování optimální stability. V rámci nadstandardní nabídky nechybí ani systém IntelliGrip, který má zlepšit trakční vlastnosti pro jízdu v nepříznivých podmínkách. Jedná se o obdobu kulatého ovladače GripControl u Peugeotu. 

Resumé

Opel Grandland X 1.6 Turbo AT8 je konzervativně pojaté SUV s velmi dobrou technikou a mimořádně povedeným podvozkem. Není tak okázalý jako spřízněný model 3008 od Peugeotu, jezdí však o něco lépe. Své příznivce zaujme nejen agilitou, ale především komfortem. Chybí tedy snad jen pohon všech kol a manuální převodovka pro spojení s testovaným čtyřválcem. Za testovaný vůz ve špičkové verzi Ultimate zaplatí zákazník necelých devětset tisíc korun. Není to málo, avšak bohatá výbava dokáže vyšší cenu obhájit.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Opel
Model:Grandland X
Karosérie:SUV
Motor:1.6 Turbo AT8
Palivo:benzín
Rok výroby:2019
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový
Válce:4
Objem motoru:1598 ccm
Nejvyšší výkon:133/5500 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:250/1750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:222 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:8,0 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:7,2 / 5,0 / 5,8 l
Velikost zav. prostoru:514 l
Objem nádrže:53 l
Pohotovostní hmotnost:1425 Kg
Nosnost:500 Kg
Základní cena:498 990 Kč (Selection, 1.2 Turbo, 6 st. man, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:706 990 Kč (Innovation, 1.6 Turbo, 8 st. automat, akční cena)

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -