Lexus LS 500 – kancelář na benzin

Testy
24.07.2019

F T G

Lexus LS 500 – kancelář na benzin

Lexus LS představuje zajímavou japonskou alternativu především k luxusním německým sedanům. Jeho design už ale není tak usedlý jako dříve. Zdůrazňuje svojí sportovnost a v rámci čistě benzinové varianty LS 500 působí opravdu agilním dojmem.

Lexus LS byl u nás vždy považován za vůz, který nevidíte každý den. Velká míra originality v kombinaci s jedinečným designem poslední generace má velmi slušně nabito proti konzervativním konkurentům. Vysoký jízdní komfort a solidní vnitřní prostor jsou samozřejmostí, právě proto se Lexus odvážil vykročit odvážným směrem moderního designu, který je v tomto luxusním segmentu spíše raritou. 

Jedinečný zvenku i uvnitř

Jakoby se inženýři značky snažili testovanému modelu předat část líbivých křivek z atraktivního kupé LC. Za zmínku stojí vřetenovitá přední maska, na kterou navazují ostře řezané světlomety s poměrně komplikovaným tvarováním. Se sportovní přídí skvěle koresponduje také nízká silueta karosérie. Délka modelu LS přesahuje 5,2 metru a budí respekt prakticky kdekoliv, kam se s autem podíváte. Dostatek místa uvnitř má zajistit rozvor 3125 milimetrů.

Karosérie také vyzařuje jistou dávku vznešenosti. K nepřehlédnutelné dominanci pak bezesporu přispívají velká dvacetipalcová kola a v neposlední řadě také nevídaný poměr mezi šířkou a výškou automobilu. Vzadu se model LS chlubí výraznými světlomety typicky japonského ztvárnění.

Netradiční interiér má opravdu šmrnc a tak není divu, že získal ocenění za design. Vnitřek doslova uchvátí vysokou kvalitou materiálů. Špičkové je nejen kožené čalounění sedadel, ale také dekorativní dřevěné obložení. Sedadla se chlubí špičkovým tvarováním a nabízejí velmi dobrý komfort i pro dlouhé cestování.

Základní nastavení sedadel probíhá pomocí ovladačů na straně sedáku. Vyhřívání, chlazení nebo nastavení výšky hlavové opěrky však vyžaduje ponořit se do menu infotainmentu. Sedadlům nechybí ani řada příjemných a zároveň účinných masážních programů. Všude je dostatek místa a díky zajímavému zpracování přístrojové desky nebude interiér nikoho nudit.

Ve středu přístrojové desky zaujme centrální displej multimediálního systému. Na rozdíl od jiných vozů se ale ovládá výhradně prostřednictvím touchpadu na středovém panelu. Na dotykové ovládání hlavního displeje se tedy v Lexusu nehraje. Touchpad vyžaduje chvíli zvyku, ale jakmile se vám dostane pod kůži, nebudete s ním mít problém.

Uměli bychom si představit snad jen intuitivnější ovládání multimediálního systému. Občas se nám totiž stalo, že jsme některé volby museli chvíli hledat. Výtku si také zaslouží absence mobilní aplikace, pomocí které by řidič například aktivoval topení nebo klimatizaci na dálku. Tato funkce bývá součástí většiny konkurenčních sedanů. Pochvalu dáváme špičkové audiostoustavě Mark Levinson za mimořádně kvalitní zvuk linoucí se z 24 reproduktorů. Z kapličky přístrojového štítu vystupují dva ovladače. Jedním z nich se ovládají režimy stabilizace a druhým jízdní režimy. Díky poloze jsou ovladače skvěle přístupné, někomu se však nemusí líbit.

Vzadu jsou plnohodnotná dvě místa, mezi kterými se nachází sklopitelná loketní opěrka. V ní je ukryt dotykový displej. Jeho prostřednictvím tak lze ovládat posun zadních sedadel včetně vyhřívání a chlazení. Samozřejmostí je také možnost nastavení teploty čtyřzónové klimatizace nebo třeba ovládání elektrických rolet na všech zadních oknech. Jedním tlačítkem můžete posunout pravé přední sedadlo tak, aby měl cestující za ním dostatek prostoru pro pohodlné natažení nohou. V luxusní třídě jsou tyto moderní prvky téměř samozřejmostí, Lexus však interiér okořenil notnou dávkou jedinečnosti a charakteru.

Model LS 500 se chlubí zavazadelníkem o objemu 480 litrů, což je o 50 litrů více, než v případě hybridní varianty. Sklopitelná opěradla zadních sedadel nebo alespoň možnost prostrčení dlouhých předmětů odklápěcí přepážkou za loketní opěrkou však nenabízí. Není se co divit, pro občasný převoz většího nákladu využijí zákazníci bezpečnější střešní box.

Součástí výbavy jsou nejmodernější prvky, jako například systém pro předvídání kolizí nebo třeba pokrokový autopilot. Ten dokáže pomocí radaru, kamer a dalších čidel bezpečně udržovat vozidlo v jízdním pruhu bez součinnosti řidiče. Elektronika dále zvládá bezpečně rozpoznat jízdní pruhy, avšak předjíždět pomalejší vozidla bohužel zatím neumí. Důležité informace se řidiči promítají na čelní sklo a to prostřednictvím největšího head-up displeje s velikostí 24 palců. Díky němu tak není řidič zbytečně rozptylován sledováním ostatních displejů.

Šestiválec s dvojitým přeplňováním a skvělý podvozek

Lexus LS 500 disponuje dvojitě přeplňovaným motorem o zdvihovém objemu 3 444 cm3 a nejvyšším výkonu 307 kW při 5200 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 600 N.m vrcholí v rozmezí 1600 – 4800 ot/min. Zapomeňte však na to, že by se jednalo o osmiválcový motor. Pátou generaci Lexusu LS poprvé v historii pohání výhradně šestiválec.

Auto působí velice svižným dojmem a motor hbitě reaguje i na sebemenší pohyb plynového pedálu. Skvěle motor zatahuje už kolem hranice 2000 ot/min. Výrobce uvádí zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. To je o půl sekundy méně v porovnání s hybridní variantou LS 500h. Zvuk motoru působí poněkud uměle a to především ve sportovním režimu, kdy dochází k aktivaci systému Active Sound Control. Na druhou stranu zase tolik neruší náhlým nárůstem otáček jako u hybridní verze.

V nabídce je pouze varianta s pohonem všech kol, což pochopitelně zlepšuje trakci za nepříznivých adhezních podmínek. Desetistupňový automat s hydrodynamickým měničem řadí velice hladce a rychlostí řazení se vyrovná dvouspojkovým převodovkám od konkurence. Snad jen v manuálním módu, kdy změna převodových stupňů probíhá pomocí páček pod volantem, by reakce převodovky mohla být rychlejší.

A jak je na tom Lexus LS 500 AWD se spotřebou pohonných hmot? Při dodržování rychlostního limitu na dálnici a normálních silnicích jsme jezdili za 11 litrů benzinu na 100 kilometrů. Ve městě pak palubní počítač testovaného vozu ukazoval spotřebu 15 l/100 km. Pod deset litrů jsme se nedostali ani při defenzivní jízdě devadesátkou. Solidní objem palivové nádrže 82 litrů však propůjčuje automobilu slušný dojezd.

Mimořádný komfort a stabilitu vozu zajišťuje sofistikovaný podvozek a v neposlední řadě také velmi dobré rozložení hmotnosti. Motor byl u nové generace částečně posunut vzad tj. za přední nápravu, což zlepšuje vyváženost automobilu s délkou 5235 milimetrů. Vzadu auto dostalo novou víceprvkovou nápravu a vpředu Lexus LS využívá lichoběžníkového zavěšení kol.

Podvozek dokáže filtrovat nerovnosti našich silnic s grácií a při tom všem si auto zachovává perfektní agilitu. Karosérie se výrazně nenaklání ani při rychlé jízdě, a pokud přeci jen potřebujete přišlápnout pedál ještě více k podlaze, není nic jednoduššího než využít ovladače jízdních režimů. Jednotlivé módy dokážou skvěle přizpůsobit automobil požadovanému jízdnímu stylu. K perfektnímu manévrování bezesporu přispívá i řiditelná zadní náprava.

Resumé

Lexus LS 500 je bezesporu nadčasově vzhlížející sedan luxusního segmentu, což platí zvenku i uvnitř vozu. Nejen hybridní, ale i benzinová varianta je zaměřena zejména na pohodlí posádky. Možná právě proto Lexus nabízí pouze jednu variantu rozvoru s dostatkem místa ve všech směrech. Zákazník tedy nemusí zvažovat pořízení variant typu „Long“, jako u některých konkurentů. Vysoký jízdní komfort má tedy posádka ve standardu a to i u modelu s ryze spalovacím motorem LS 500. Svůj velký podíl na tom pochopitelně má i skvěle odhlučněný interiér. Dvojitě přeplňovaný šestiválec navíc umí nabídnout i dynamickou jízdu, takže nás absence osmiválcového motoru příliš netrápila.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Lexus
Model:LS
Karosérie:Limuzína
Motor:500
Palivo:benzín
Rok výroby:2019
Technické parametry
Typ motoru:Dvojitě přeplňovaný zážehový šestiválec
Válce:6
Objem motoru:3444 ccm
Nejvyšší výkon:307 / 5200 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:600 / 1600 - 4800 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:250 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:4,9 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:13,5 / 7,8 / 9,9 l
Velikost zav. prostoru:480 l
Objem nádrže:82 l
Pohotovostní hmotnost:2225 Kg
Nosnost:535 Kg
Základní cena:2 900 000 Kč (LS 500h/LS 500, Elegance)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:2 900 000 Kč

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -