Renault Talisman Grandtour TCe 225 EDC GPF – sportovní cestování

Testy
21.05.2019

F T G

Renault Talisman Grandtour TCe 225 EDC GPF – sportovní cestování

Renault Talisman v minulém roce dostal sportovní výbavu S-Edition a v neposlední řadě také výkonný benzinový čtyřválec TCe 225. Jak se s ním jezdí, jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu praktické varianty Talisman Grandtour.

Je tomu již pár let, kdy model Talisman nahradil oblíbenou Lagunu, která si dokázala získat velké množství příznivců. Varianta Grandtour pochopitelně přináší ještě více praktických vlastností a to především díky dobře využitelnému zavazadelníku.

Dynamický švihák

Design varianty Grandtour je velice elegantní a z každého úhlu pohledu z něj vyzařuje nenucená dynamika a mohutnost. Automobil působí aerodynamickým dojmem a přední část s výrazným logem budí respekt. Zakřivený dlouhý pás LED diod ve tvaru hokejky dodávají vozu neobyčejné charisma, přestože na někoho mohou působit až příliš samoúčelně. Pochvalu si však zaslouží fakt, že s tímto denním svícením perfektně korespondují výrazně protažené zadní svítilny.

Ale zpět k předním světlometům LED Pure Vision. Ty jsou v základu od druhé výbavy Intens a každý světlomet se skládá z pěti světelných diod vyzařující světlo přes asymetricky dělenou čočku. Jejich funkčnost je opravdu perfektní a lze jen dodat, že opravdu zpříjemňují jízdu v noci.

Auto, ve výbavě S-Edition, zvenku poznáte, snad jen podle devatenáctipalcových kol s unikátním černým designem Alizarine. Jejich „karbonový“ vzhled budil pozornost prakticky všude, kam jsme se s vozem vydali. Atraktivně působí také svažující se zadní část vozu, která opticky poměrně výrazně prodlužuje karosérii. Vůz tak působí větším dojmem, než je ve skutečnosti.

Povedený interiér

Druhá nejvyšší výbava S-Edition poskytuje posádce vynikající komfort. Samozřejmostí je kožené čalounění s červeným prošíváním. Přední sedadla jsou elektricky nastavitelná v několika směrech, mají vyhřívání a účinné odvětrávání. Navíc jim nechybí masážní funkce. Za zmínku stojí i perfektní ambientní osvětlení, jehož odstín a intenzitu lze variabilně měnit. V Renaultu si nikdy nepotrpěli na nějakou přeplácanost nebo složitost, a tak ani v tomto modelu nenajdete nic navíc. Přesto kabina není strohá. Jednoduché vybavení navíc vyvažuje kvalita použitých materiálů, které dovedně navozují pocit komfortu.

Pochvalu si zaslouží příjemná povrchová úprava plastových panelů v horní části palubní desky nebo pěkně slícované dekory. Dojem trochu kazí tvrdší plasty ve spodní části palubní desky. Renault ale vše kompenzuje funkčností. Třeba odhlučnění v kabině je špičkové a je znát, že si na něm dali konstruktéři hodně záležet.

Dominantou přístrojové desky je rozměrný dotykový displej systému R-Link 2. Ten mimo jiné umožňuje nastavit vůz požadavkům konkrétního řidiče pomocí rozhraní Multi-Sense. Systém se ovládá pomocí ovladače na středovém tunelu nebo přímo na dotykovém displeji. K dispozici jsou režimy Neutral, Comfort, Sport, Eco či Perso. Posledně zmiňovaný režim se zaměřuje na individuální nastavení jednotlivých atributů. Zamrzí snad jen fakt, že při každém vypnutí motoru a opětovném nastartování se systém automaticky nastaví na režim Neutral.

Slova chvály patří i dostatečně dimenzovanému prostoru pro řidiče a spolujezdce, kteří mají na nohy opravdu hodně místa, a doslova vše je podřízeno jejich pohodlí. Také v ramenou je dostatek prostoru, snad jen v oblasti hlavy už tolik místa nezbylo. To platí zejména na zadních sedadlech, za což může zmiňovaná aerodynamicky skosená střecha.

A jak je na tom Talisman Grandtour se zavazadlovým prostorem? Základní objem činí 572 litrů, včetně prostoru pod vyjímatelným dnem. To nezní sice kdovíjak optimisticky, ale jeho kouzlo spočívá hlavně v perfektní využitelnosti. Zavazadelník má totiž pravidelný tvar a také velký vstupní otvor.

Zavazadla do tohoto kombi tedy naskládáte velice efektivně a v neposlední řadě také pohodlně. Nakládací hrana se nachází v optimální výšce a navazuje na ní dno v jedné rovině. Líbí se nám i kvalitní čalounění uvnitř zavazadelníku. To všechno jsou přednosti, které oceníte při denním použití vozu, které nemá s porovnáváním papírových hodnot uváděných jednotlivými výrobci příliš společného.

Motor se sportovními geny

Testovaný Renault Talisman Grandtour poháněl přeplňovaný benzinový čtyřválec s označením TCe 225. Jedná se o motor se zdvihovým objemem 1798 cm3, který však vychází ze zážehové šestnáctistovky 1.6 TCe. Není žádným tajemstvím, že se jedná o slabší variantu totožného motoru, jenž se montuje třeba do sportovního modelu Megane R.S. nebo Alpine A110. Nejvyšší výkon tohoto motoru činí 165 kW při 5500 ot/min a maximální točivý moment 300 N.m vrcholí ve 2000 ot/min. Jedinou možnou volbou pro Talisman je pak spojení se sedmistupňovou automatickou převodovkou EDC. A jaké jsou dojmy z jízdy?

Dynamika je dle našeho očekávání na velmi slušné úrovni. Auto má dostatek výkonu prakticky při jakékoli rychlosti a solidní pružné zrychlení přichází i s plně naloženým vozem. Předjížděcí manévry jsou tak otázkou okamžiku. Pochvalu si také zaslouží velice kultivovaný chod motoru, který v kombinaci s dokonalým odhlučněním interiéru, dělají z Renaultu Talisman TCe 225 opravdu tiché auto.

Automatická převodovka má trochu váhavý projev při rozjezdech, což částečně narušuje plynulý jízdní projev a to zejména při popojíždění v zácpách. Při jízdě si však s motorem rozumí, řadí velice rychle a intuitivně. Přesto, že nám chyběly pádla pod volantem pro manuální mód, chválíme způsob řazení pohybem samotného voliče. Směrem dopředu totiž podřazujete a vzad řadíte výše. A to je přesně v souladu s působícím přetížením. Bravo!

Silnou stránkou testovaného čtyřválce je bezesporu spotřeba pohonných hmot. V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem hranice 8,0 l/100 km. Při snaze o úspornou jízdu však není problém srazit apetit motoru k sedmilitrové hranici. Ve městě pak ukazoval palubní počítač hodnotu 9,3 l/100 km. A to je na výkonné rodinné kombi stále velmi přijatelné.

Ve znamení 4 Control

Výbava S-Edition znamená nejen adaptivní podvozek, ale také řiditelnou zadní nápravu 4Control. Elektronicky nastavitelné tlumiče zaručují v kombinaci s velkými koly perfektní stabilitu. Na stranu druhou však má podvozek co dělat, aby se vypořádal s nekvalitním povrchem. Občas tedy přenáší do interiéru citelné rázy. A to zejména ve sportovním režimu.

Jedním z velkých lákadel testovaného vozu je ovladatelnost, jejíž směr udává právě sofistikovaný systém natáčecí zadní nápravy 4Control. Díky němu totiž automobil částečně boří fyzikální zákony a chová se výrazně jinak než vůz s konvenčním systémem. Zadní náprava se do rychlosti 60 km/h natáčí v opačném směru než přední kola a po překročení hranice 60 km/h ve směru stejném. Díky tomuto řešení je testované kombi velice obratné, a to hlavně v nižších rychlostech. Prudké zatáčky tak lze projíždět opravdu rychlým tempem. 

Řízení je poměrně strmé, zaslouží si ale výtku za příliš účinný posilovač. Režim Sport sice účinnost posilovače sníží, výraznější zpětnou vazbu od předních kol však nečekejte. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném razantním brzdění. Navíc se skvěle dávkují. Líbilo se nám také odhlučnění podvozku. Valivý hluk od velkých devatenáctipalcových kol prakticky není slyšet.

Resumé

Renault Talisman Grandtour TCe 225 EDC GPF je dynamicky laděným rodinným autem s francouzským šarmem. Nabízí bohatou standardní výbavu, prostorný interiér a povedený benzinový motor. Oproti konkurenci nabízí navíc řiditelnou zadní nápravu, která vozu poskytuje mimořádnou agilitu a ovladatelnost. A to i u poměrně rozměrného testovaného Talismanu Grandtour.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Renault
Model:Talisman
Karosérie:Kombi
Motor:TCe 225
Palivo:benzín
Rok výroby:2019
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový čtyřválec
Válce:4
Objem motoru:1798 ccm
Nejvyšší výkon:165/5500 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:300/2000 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:240 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:7,5 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 7,8 l, kWh
Velikost zav. prostoru:608 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):51/47 (se systémem 4Control)
Pohotovostní hmotnost:1589 Kg
Nosnost:471 Kg
Základní cena:729 900 Kč (ZEN TCe 160 EDC GPF)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:857 900 Kč (INTENS TCe 225 EDC GPF)

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -